باشگاه وبلاگ‌نویسان اردبیل "وبلر" نوشت:

همسایه ما دیشب توی کوچه مرا دید و گفت: به نظر شما چه کسی رای می آورد؟

یک تمرین خوب برای رشد فکری

همسایه ما دیشب توی کوچه مرا دید و گفت: به نظر شما چه کسی رای می آورد؟
گفتم : شما به چه کسی رای می دهی؟
گفت به فلانی. گفتم: چرا؟
گفت: خوب حرف می زند. دیدی توی مناظره چه کرد؟
گفتم: وقتی کسی خوب حرف بزند آیا حتما آدم خوبی است؟ آیا اگر کسی صورت زیبایی داشت حتما آدم خوبی هم هست؟ مثلا چقدر جوان هایی بودند که فریب زیبایی همسر خود را خوردند اما بعدها با بدترین وضع از هم جدا شدند؟
گفت: راست می‌گی. بهش فکر نکرده بودم. یعنی الان من به فلانی رای ندم؟
گفتم: من نمی‌گویم به چه کسی رای بده اما امام علی علیه السلام می فرماید: «نگاه نکن کی حرف می زنه. نگاه کن ببین چه چیزی می گوید.» آیا حرف او در ظرف عقل می گنجد؟ آیا آماری که می‌دهد واقعیت دارد؟ آیا وقتی ایراد می‌گیرد خودش بهتر عمل می‌کند؟

از هم جدا شدیم اما من فکر کردم همیشه وقتی از سواد رسانه صحبت می کنیم، نگاه ما به سمت بازی‌های موبایل و شبکه‌های اجتماعی معطوف می‌شود. یا حداکثر رسانه‌های غربی و رفتار آنها را مورد تحلیل قرار می‌دهیم. بیشتر مثال‌ها هم در این حوزه است.


اما رسانه در همه زندگی ما دخیل است و یک نمونه آن همین مساله انتخابات است. سواد رسانه یعنی این که بدانیم چه کسی در حال فریب ماست و چه کسی حقیقت را می گوید. ما باید بدانیم کسی که فقط وعده می‌دهد ولی برنامه مشخصی ندارد در حال فریب دادن ماست. کسی که فقط شعار می دهند و آمده است تا با دعوا و یقه گیری، خودش را ناجی کشور نشان دهد در حال فریب ماست.
این سواد رسانه است. یعنی این که بفهمیم آنچه در برابر ما نمایش داده می‌شود چقدر حقیقت دارد و چقدر بازی است. نامزد خوب کسی است که برنامه داشته باشد و مشخصاً توضیح بدهد که در آینده با استفاده از چه ابزاری، چه کاری خواهد کرد و چگونه آن را به سرانجام می رساند. این که بگویی من همه چیز را حل می کنم و تمام مشکلات با بودن من حل می شود فریب دادن مردم است.

 

باید بایستی، مشکلات و توانمندی های کشور را بشماری و مردم را برای یک مبارزه جدی در یک بازه زمانی مشخص آماده کنی. نباید به مردم بگویی من همه مشکلات را حل می کنم و شما خیالتان راحت باشد و به همین وضع کرخت کنونی ادامه دهید. هر کس این وعده را داد دروغ می گوید. او از رسانه برای گول زدن مردم استفاده می کند. ما نمی توانیم بدون کمک مردم و بدون یک دوره سختی و مقاومت مشکلات را حل کنیم. این راهی است که بشر در طول تاریخ پیموده و سنت ثابت خداوند است که بدون تلاش و سختی به پیروزی نخواهیم رسید.

 


 

ارسال نظر

آخرین اخبار