نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید برای تقویت فرهنگ کتابخوانی در کشور برنامه های جدی تری را در دستور کار قرار دهیم، گفت: در این راستا باید قدرت خرید مردم را بالا ببریم.

برای تقویت فرهنگ کتابخوانی در کشور برنامه های جدی تری را در دستور کار قرار دهیم

به گزارش گلستان ۲۴؛ غلامرضا منتظری با اشاره به هفته کتابخوانی و لزوم توجه به مطالعه در کشور به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: ما افتخار داریم که معجزه جاودان دین مان از جنس کتاب است و آن قرآن کریم است و نقش کتاب سودمند را در تحول و تکامل یک انسان نشان می دهد، لذا وظیفه داریم هم به نشر کتاب، هم به فروش کتاب، توان افزایش قدرت خرید کتاب و هم مطالعه توجه کنیم.

 

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در چهل سال اول انقلاب تلاش های خوبی در این راستا شکل گرفت ولی به نظر ما کافی نیست و باید تلاش های جدی تری را در دستور کار خودمان قرار دهیم. یکی از راه های آن این است که قدرت خرید مردم را افزایش دهیم، قیمت کتاب ها بالاست مثل اینکه ما غذایی را دوست داریم ولی به دلیل قیمت بالای آن حسرت می خوریم که چرا نمی توانیم آن غذا را بخریم و بخوریم.

 

وی ادامه داد: کتاب غذای معنوی و غذای روح انسان است لذا باید متولیان و دست اندرکاران و دولت چاره جویی کنند که قیمت کتاب ها با درصد کمتری از سود مواجه شود و دولت کمک کند که مردم بتوانند بخرند.

 

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر گسترش نمایشگاه ها در سراسر کشور گفت: نمایشگاه های سالیانه ای که در تهران برگزار می شود به عنوان یک رخداد بزرگ بین المللی ارزشمند است اما باید به نمایشگاه های استانی بیشتر توجه کنیم که امکان دسترسی به کتاب آسان تر شود. هر نمایشگاه مثل سفره فرهنگی است که مقابل ذائقه مخاطب گسترده می شود.

 

وی با تاکید بر توجه به کتابخانه های عمومی گفت: کتابخانه های عمومی در برخی از مناطق کشور وضعیت خوبی دارد ولی ما مناطق محروم فراوانی داریم که فرصت بهره مندی از کتابخانه ها را ندارند و باید در مقیاس روستا هم به کتابخانه ها توجه کنیم.

 

منتظری تصریح کرد: بحث پیوست فرهنگی مسئله دیگری است که باید در این رابطه به آن توجه شود. فرض کنید در مجموعه های مسکن مهر که می سازیم، کتابخانه پیش بینی کنیم که افراد در آن محل به کتابخانه دسترسی داشته باشند.

 

وی بیان کرد: پیشنهاد ما این است که هر خانواده در منزل خودشان ولو شده است قفسه های بسیار کوچک داشته باشد و از همان دوران کودکی فرزندانشان را به این سمت ببرند که کتاب هایشان را در آنجا نگهداری کنند و خانواده ها مطالعه کتاب را سنت ثابت خودشان قرار دهند و با هم قرار بگذارند و در مورد کتابی بحث کنند.

 

نایب رییس کمیسیون فرهنگی با تاکید بر حمایت از نویسندگان و ناشران گفت: مگر یک ناشر تا چه اندازه می تواند برای دل خودش منتشر کند باید آورده و سودی داشته باشد که هزینه هایش را تامین کند و باید در این راستا حمایت شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار