خطر پس‌لرزه‌های حوادث طبیعی در کمین گلستان/ وضعیت خانه‌های مقاوم گلستان در رتبه 26 کشوری

خطر پس‌لرزه‌های حوادث طبیعی در کمین گلستان/ وضعیت خانه‌های مقاوم گلستان در رتبه 26 کشوری

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما، سید محمد حسینی با بیان اینکه گلستان استانی حادثه خیز است، اظهار کرد: استان گلستان رتبه ۲۶ را در زمینه خانه های مقاوم دارد و  از لحاظ خانه های غیرمقاوم در رتبه پنجم کشور قرار گرفته است.

وی از اجرای طرح نوسازی خانه های فرسوده شهرهای کوچک و روستاها از سال 1384 خبر داد و افزود: بنیاد مسکن اجرای این طرح در گلستان را با همکاری بانک‌ها و مردم در مدت۱۰ سال انجام داد و امروز تعداد واحدهای غیرمقاوم به کمتر از ۶۰ درصد رسید.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گلستان از مقاوم سازی و نوسازی 100 هزار واحد مسکونی گفت: در مدت۱۰ سال آینده تلاش خواهیم کرد نوسازی واحدهای مسکونی در روستاها را به عدد صفر برسانیم.

حسینی با اشاره به ساخت 200 هزار واحد مسکونی و ابلاغ طرح جامع مسکن روستایی در بودجه سال ۱۴۰۰ افزود: سهمیه گلستان برای برخورداری از این تسهیلات کمتر از ۶ هزار فقره بود و با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، ۱۰ هزار فقره تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی به استان اختصاص پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه تا کنون ۶ هزار و ۵۲۰ فقره تسهیلات به متقاضیان طرح مسکن روستایی تعلق گرفته است، ابراز کرد: ۵ هزار متقاضی تسهیلات قرض الحسنه ۱۰۰ میلیون تومانی به ۸ بانک عامل معرفی شدند و برای هزار و ۷۰۰ نفر عقد قرارداد انجام شد.

حسینی با بیان اینکه فصل سرما و تورم مصالح ساختمانی ضرورت پیگیری اخذ تسهیلات را افزایش داده است، گفت: پرونده هایی که به بانک عامل ارسال شدند قرار است تا مدت چهار هفته آینده انعقاد قرارداد شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با تاکید بر اینکه متقاضیان هر چه سریعتر برای دریافت تسهیلات نوسازی و مقاوم سازی واحد های مسکونی شان به بنیاد مسکن مراجعه کنند، بیان کرد: شرایط استفاده از تسهیلات قرض الحسنه از طریق ضمانت زنجیره‌ای تسهیل شده و مدت بازپرداخت آن ۲۰ ساله است.  

حسینی با بیان اینکه تسهیلات قرض‌الحسنه ساخت مسکن روستایی تا سقف۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است، گفت: متقاضیان ساخت مسکن روستا‌یی و شهر‌ی با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر می‌توانند مابه التفاوت تسهیلات تکمیلی را دریافت کنند.

وی خطاب به مدیران عامل بانکهای استان  با تاکید بر اینکه نگرانی از بابت ضمانت زنجیره ای وجود ندارد، ابراز کرد: ارائه تسهیلات جزو مصوبات هیئت دولت بوده و ابلاغیه بانک مرکزی است و سازمان برنامه و بودجه نیز ضمانت آن را قبول کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان نیز در این جلسه پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و بیان کرد: گلستان همواره در معرض حوادث و بلایای طبیعی قرار داشته است و بر روی گسل قرار دارد این وضعیت ایجاب می‌کند تا بیش از پیش به حوادث و احتمال بروز خطر دقت شود.

حسام با تاکید بر اینکه مقاوم سازی واحدهای مسکونی از بروز خطرات جبران ناپذیر تا حد زیادی جلوگیری می‌کند، گفت: تسهیلات برای مقاوم سازی و نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده فراهم است، مردم باید با مراجعه به بنیاد مسکن از این تسهیلات برخوردار شوند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار