برخی از مدیران شهرستان گنبدکاووس با اشاره به حادثه‌خیز بودن استان گلستان، برضرورت آمادگی همه اقشار جامعه برای مقابله با بلایای طبیعی و فراگیری آموزش‌های مرتبط با انجام اقدامات پیشگیرانه در هنگام وقوع این گونه حوادث تاکید کردند.

تاکید مدیران گنبدی بر فراگیری آموزش‌های مقابله با بلایای طبیعی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، این عده از مدیران گنبدکاووس روز چهارشنبه در نشست هماهنگی برگزاری بیست و سومین مانور سراسری زلزله در مدارس گنبدکاووس، اظهار داشتند که فراگیری آموزش‌های مقابله و پشگیری از بلایای طبیعی برای کاهش خسارت‌ها باید به یک فرهنگ عمومی در بین شهروندان تبدیل شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار ویژه در این خصوص گفت: برای کاهش خسارات ناشی از بلایای طبیعی علاوه بر مقاوم سازی ابنیه‌ و ساختمان‌های فعلی و نیز رعایت اصول فنی در ساخت و سازها جدید، آموزش افراد جامعه به منظور آشنایی با نحوه مقابله در هنگام وقوع حوادث و انجام اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت‌ها ضروری است.

محمدجان پاشی‌زاده افزود: جمعیت هلال احمر و آموزش و پرورش و دیگر نهادهای خدماتی باید به مقوله آموزش همگانی در مناطق شهری و روستایی گنبدکاووس بویژه مناطق آسیب پذیر توجه داشته باشند.

وی اضافه کرد: امسال مانور سراسری زلزله هشت آذر با شعار "مدرسه ایمن و جامعه تاب آور" و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا در مدارس گنبدکاووس برگزار خواهد شد و دستگاه‌های خدمات رسان باید بهترین عملکرد را در برگزاری مطلوب این مانور و انتقال آموزش‌ها به دانش آموزان داشته باشند. 

 رییس هلال احمر گنبدکاووس نیز با اعلام آمادگی این جمعیت برای ارائه آموزش‌ کمک‌های اولیه و نحوه پناه‌گیری و خروج اضطراری به گروه‌های هدف در مناطق شهری و روستایی بویژه مدارس و مهدهای کودک گفت: هلال احمر آمادگی دارد هر هفته در یک مدرسه مانور زلزله با هدف آموزش عملی به دانش آموزان برگزار کند.

اصغر نودهی افزود: مباحث آموزشی درحوزه آشنایی با بلایای طبیعی و اقدامات پیشگیرانه یک الزام است و باید در طول سال مورد توجه قرار گیرد تا هنگام وقوع حوادث خسارت‌ها به حداقل برسد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس نیز دراین نشست گفت: ساختمان بسیاری از مدارس بویژه مدارس غیردولتی و خوابگاه‌های دانش آموزی و دانشجویی این شهرستان از ایمنی لازم در هنگام وقوع حوادث برخوردار نیستند که باید شناسایی شده و آموزش‌های مناسب به استفاده کنندگان این فضاها شود.

فرهاد بدیعی افزود: برای این گونه مکان‌ها باید فضای ایمن پیش بینی شود تا در هنگام حوادث افراد به آن مراجعه کنند ضمن اینکه تابلوهایی که سردرب بسیاری از مدارس گنبدکاووس وجود دارد بزرگترین مانع برای ورود آمبولانس یا خودروی آتش نشانی به محوطه هستند که باید اصلاح شوند.

همچنین دراین نشست عبدالقادر ظفر معاون مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس نیز از آمادگی مدارس مناطق شهری و روستایی این شهرستان برای اجرای مانور سراسری زلزله در هشت آذر خبر داد و گفت: هم اکنون مدارس با ۵۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت هستند.

گنبدکاووس با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است و آموزش و پرورش آن افزون بر ۸۰ هزار دانش آموز دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار