رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که مطالعه طرح توانمندسازی کشاورزی خانواده محور با رویکرد گیاهان دارویی در استان از سوی آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) به پایان رسیده و به زودی اجرای آن آغاز می‌شود.

مطالعه توسعه زراعت گیاهان دارویی در گلستان به پایان رسید

بخ گزارش پایگاه خبری تحلیلی گلستان24، مختار مهاجر روز سه شنبه در نخستین نشست وبیناری پروژه توانمندسازی کشاورزی خانواده محور با رویکرد گیاهان دارویی در استان افزود: دولت برای اصلاح معیشت کشاورزان خسارت دیده از سیل گلستان و کاھش مخاطرات مربوط به آب مانند وقوع سیل از این آژانس ژاپنی خواست طرحی با ھدف نمایش و ترویج محصولات جایگزین از جمله گیاھان دارویی در این استان اجرا کند.

وی ادامه داد: امیدواریم اجرای طرح مزبور موجب توسعه روستایی گلستان شده و توانمندی روستاییان منطقه را افزایش دهد.

مهاجر اظهار امیدواری کرد که همکاری ایران و ژاپن در این طرح با توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری گیاهان دارویی همراه بوده و به مرتفع شدن مشکلات موجود و ارتقای جایگاه بخش کشاورزی استان منجر شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان همچنین از همکاری دو جانبه با جایکا در استقرار سیستم مدیریت مشارکت آب در استان به عنوان تجربه ای بسیار خوب نام برد و اظهار امیدواری کرد که در توسعه گیاهان دارویی اراضی شیبدار گلستان هم این تجربه تکرار شود.

جایکا از سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۷) به مدت پنج سال طرح استقرار سیستم مدیریت مشارکتی آب در گلستان را با ھدف تقویت توانمندی مدیریت آب در اراضی آبی اجرا کرد.

در نشست وبیناری طرح توانمندسازی کشاورزی خانواده محور با رویکرد گیاهان دارویی در گرگان، کارشناسان دفتر جایکا ایران، تیم مطالعات ژاپنی، دفتر گیاهان دارویی و تعدادی از مسوولان مرتبط سازمان جهادکشاورزی استان حضور داشتند.

استان گلستان با داشتن ۸۶۲ هزار هکتار مرتع،  ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی و اراضی شیب دار، ظرفیت بکری برای ترویج و توسعه کشت گیاهان دارویی دارد که به اعتقاد کارشناسان سرمایه گذاری در این حوزه علاوه بر ایجاد درآمد و اشتغال برای جوامع محلی، پیامدهای زیست محیطی خوبی از جمله پیشگیری از فرسایش خاک، بروز سیلاب مخرب و جلوگیری از ریزگردها برای این استان شمالی به ارمغان خواهد آورد.

در گلستان که اقتصاد اصلی آن برپایه کشاورزی استوار است، ۴۷ درصداز جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری آن در بیش از هزار روستا و آبادی، مستقر هستند.

مطابق گزارش کارشناسان جهادکشاورزی گلستان، در این استان ۲۰ گیاه دارویی دارای اولویت برای کشت صنعتی و سرمایه گذاری از جمله گل گاوزبان، سرخار گل، آویشن باغی، بابونه، رزماری، در مناطق جلگه و در دشت گیاهان زیره سبز، افسنطین، ماریتیغال و در جلگه گیاه رازک رشد می کند.

استان مرزی گلستان با جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا و برخورداری از خاک مناسب زمینه مناسبی برای رشد انواع گیاهان دارویی دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار