ویلاسازی و ساخت خانه دوم در روستا‌های گردشگری گلستان، وصله ناجوری است که به اصالت روستا‌ها آسیب می‌زند.

توشن گرگان مقصدی جدید برای خانه دومی‌ها

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، در دامنه جنوبی البرز در استان گلستان روستا‌های متعددی با زیبایی‌های طبیعی و بکر جای گرفته اند، اما چند سالی است که ساخت و ساز‌های غیر اصولی نمای این روستا‌ها را مخدوش کرده است.

از جمله روستای زیارت گرگان که آوازه ساخت و ساز‌های غیراصولی آن به گوش خیلی‌ها رسیده و حالا با حساس شدن اذهان نسبت به ساخت و ساز در این منطقه، بسیاری از افراد مقاصد جدیدی را یافته و ساخت و ساز در آنجا را آغاز کرده اند.

از جمله این روستا‌ها می‌توان به روستای توشن گرگان اشاره کرد.

روستای توشن به دلیل نزدیکی با طبیعت و جنگل از زیبایی خاصی برخوردار است و بافت تاریخی و طبیعت بکرش گرایش علاقه‌مندان به این روستا را سبب شده است، اما افراد ضمن خرید زمین در این روستا، در آن خانه باغ می‌سازند و کم کم پس از چند سال آن را از حالت باغ و زمین کشاورزی خارج و اقدام به ویلاسازی می‌کنند.

شغل مردم این روستا کشاورزی است که با توجه به استقبال شهرنشین‎ها برای ساکن شدن در روستا و افزایش قیمت اراضی، بسیاری از آنان عطای کشاورزی را به لقایش بخشیده اند.

جلوگیری از تغییرکاربری غیرمجاز زمین‌های کشاورزی

 

نرسی مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی گلستان در این باره گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا کنون ۳ هزار و ۵۴۳ مورد تغییر کاربری برابر با ۳۵۷ هکتار در استان شناسایی شده است.

او با بیان اینکه هزار و ۷۱۹ مورد نیز طی این مدت طرح دعوی شد افزود: در استان هزار ۵۸۴ مورد برابر با ۱۱۵ هکتار مشمول احکام قطعی قلع و قمع شدند.

این مقام مسئول گفت: از این تعداد ۲۲۹ مورد تخریب برابر با حدود ۱۴ هکتار مربوط به روستای توشن گرگان است.

نرسی همچنین گفت: برای جلوگیری از تغییرکاربری غیرمجاز زمین‌های کشاورزی استان، ۱۴ گشت یگان حفاظت مدیریت امور اراضی در شهرستان‌های استان فعال هستند و همچنین از ظرفیت پلیس انفال مرکز استان نیز در این زمینه بهره می‌بریم.

پدیده خانه دوم و اهداف تفریحی و فراغتی 

در چند دهه اخیر شاهد این پدیده هستیم که برخی از ساکنان شهر‌های بزرگ درجستجوی اقامت نزدیک به طبیعت، به دنبال خانه‌های دوم هستند که از این پدیده تحت عنوان مهاجرت رفاه‌طلبانه نیز یاد می‌شود.

منظور از خانه دوم یعنی خانه شخصی که از آن برای اهداف تفریحی و فراغتی استفاده شود و از این خانه‌ها اغلب در اواخر هفته و تعطیلات از آن‌ها استفاده می‌شود و اصولا خانه اول این افراد در محیط‌های شهری شلوغ است، بنابراین جاذبه خانه دوم به خاطر واقع شدن آن در محیط روستایی و محیط زیست طبیعی است.

برخلاف مهاجرت‌های قدیمی این نوع از مهاجرت عموماً مبتنی بر ضرورت و نیاز اقتصادی نیست یعنی مهاجرت ناشی از بیکاری یا در جستجوی کار با درآمد بالاتر نیست.

در اراضی کشاورزی محصول تولید می‌شود

لطفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در این باره به خبرنگار ما گفت:جلوگیری از ساخت و ساز‌های بی قانون و بدون مجوز به این معنی نیست که دولت بخواهد مردم را از رفاه دور کند.

او با بیان اینکه در اراضی کشاورزی محصول تولید می‌شود افزود: اگرسطح اراضی کشاورزی استان سالانه از طریق ایجاد این ویلا‌ها کمترشود کار تولید محصولات کشاورزی به چالش کشیده می‌شود.

لطفی با اشاره به اهمیت موضوع خاک گفت: همچنین تغییر کاربری باعث افزایش سطوح عایق در خاک می‌شود و درمناطق بالادست هنگام بارندگی سیل و روان آب به راه می‌افتد.

او ادامه داد: در این راستا برخی از افراد سودجو زمین‌هایی را که در کنار جنگل قرار دارد را بدون اینکه مطلع باشند که این زمین‌ها پرونده تصرفات سنواتی و یا پرونده قضایی دارند را به صورت قواره بندی می‌فروشند.

لطفی با بیان این که این اراضی متعلق به همه مردم است افزود: اگر کسی بخواهد به این اراضی تجاوز کند قطعا بر اساس قانون با آن‌ها بر خورد می‌شود.

او با اشاره به اینکه در اراضی شخصی هم بر اساس طرح مصوب و مجوز باید تغییر کاربری صورت گیرد افزود: بر اساس سیاست‌های جهاد کشاورزی برای آن منطقه باید برنامه ریزی شود.

این مقام مقام مسئول افزود: سوداگری اراضی در برخی از روستا‌ها مانند زمین‌های روستای توشن باعث شده حتی مردم آن منطقه دچار چالش شوند و حالا قیمت زمین در این روستا با میزان درآمد یک فرد روستایی تطبیق ندارد و خانه سازی برای اهالی این روستا که خود زمین نداشته باشند، بسیار سخت شده است.

عزم دادستانی برای اجرای احکام قلع و قمع بنا‌های غیرمجاز

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان هم از عزم دادستانی برای اجرای احکام قلع و قمع بنا‌های غیرمجاز خبر داد و از مردم خواست: با ساخت و ساز‌های غیرمجاز در خارج بافت سرمایه خود را هدر ندهند.

محمود اسپانلو افزود: برای سرعت بخشیدن به اقدامات این حوزه در دادسرای مرکز استان یک شعبه ویژه رسیدگی به ساخت و ساز‌های غیرمجاز و دست اندازی به اراضی ملی و انفال تعیین و مسئولیت آن به یکی از قضات مجرب و توانمند سپرده شد.

دادستان اسپانلو گفت: به موضوع ترک فعل‌های مدیران هم به صورت ویژه ورود کرده ایم و مدیرانی که در انجام وظایف خود کوتاهی می‌کنند تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند.

با این وضعیت به نظر می‌رسد زیبایی روستا‌های هدف گردشگری استان گلستان طی سال‌های اخیر با طمع سودجویان و استمرار ساخت و ساز‌های غیرمجاز تحت الشعاع قرار گرفته است امید می‌رود دستگاه‌های مرتبط گام‌های مؤثر و عملیاتی در این زمینه بردارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار