فعال نمونه فرهنگی گلستان :

یکی از فعالان فرهنگی استان گلستان که معتقد است برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه های هنری، باید آن ها را شناسایی و حمایت کرد، از نگاه تجاری مدیران استان به هنر و فرهنگ گله کرد.

برخی دستگاه های گلستان به فعالیت فرهنگی نگاه تجاری دارند

به گزارش گلستان 24 ،  مونا محمدقاسمی: برگزاری کارهای فرهنگی اساس و زیربنای دست‌یابی به یک جامعه سالم و توسعه‌یافته و به دور از آسیب‌های اجتماعی است که البته برای اجرایی شدن آن نیازمند برنامه‌های اقتصادی و عمرانی هستیم.

محمدرضا ملک‌زاده، مدیر موفق برنامه‌های فرهنگی و جوان نمونه استان گلستان در سال ۹۶ به دلیل انجام فعالیت های فرهنگی است. از برگزاری کنسرت تا اجرای جشنواره های فرهنگی، نمایشگاه های هنری و حمایت از هنرمندان استان گلستان در سابقه او دیده می شود. گفتگویی با او که سابقه برگزاری بیش از ۱۰۰ برنامه فرهنگی و هنری را در کارنامه خود دارد انجام دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

*سابقه فرهنگی خود را توضیح دهید؟

از سال ۸۶ شروع به برگزاری برنامه‌های فرهنگی و تهیه‌کنندگی پروژه‌های فرهنگی هنری در قاب برگزاری جشنواره های موسیقی و همایش کردم و تاکنون بیش از ۱۵۰ برنامه هنری و فرهنگی در قالب همایش و برگزاری ۱۲۸ تور گردشگری سیاحتی به نقاط مختلف ایران، برگزاری برنامه‌های جشن و اعیاد مذهبی و ... را در کارنامه فرهنگی خود ثبت کردم.

*لطفاً در رابطه با نحوه ورود خود به اجرای برنامه‌های فرهنگی کمی توضیح دهید؟

شروع فعالیت اجرای برنامه‌های هنری من از دوران دانش‌آموزی بود، طی یک فراخوانی عضو سازمان دانش‌آموزی استان گلستان شدم و در همان سال‌ها برگزاری همایش‌های دانش‌آموزی را آغاز کردم و در خبرگزاری پانا و سفرهای راهیان نور هم فعالیت داشتم. در همان سال‌ها (۸۶) به دلیل برگزاری برنامه‌های فرهنگی متعدد به‌عنوان جوان نمونه استان شناخته شدم.

 بعد از سازمان دانش آموزش عضو سازمان ملی جوانان شدم و اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری در سازمان جوانان را ادامه دادم و در همان سال‌ها سردبیر هفته‌نامه‌ای کشوری تحت عنوان «بهار زندگی» بودم.

*نقش برنامه‌های فرهنگی در پویایی جامعه از نظر شما چیست؟

برنامه‌های فرهنگی و هنری مانند کنسرت‌ها و ... در شادی و نشاط، تقویت روحیه و امید و شادابی زندگی مؤثر است. جامعه ما به دلایل مختلف جامعه آن‌چنان شادابی نیست و گاهی آمار معضلات و اختلالات فردی و اجتماعی خطرناک است. جامعه‌ای که می‌خواهد شاداب باشد، قطعاً جامعه‌ای است که شادی مقبول و مورد قبول عرف در آن فراهم است و افراد فضای مناسبی برای به اشتراک گذاشتن شادی و احساس و... دارند.

*مشکلات پیش روی برگزاری و اجرای کارهای فرهنگی از نظر شما چیست؟

مشکل عمده فعالان فرهنگی و هنری این هست که دستگاه های اجرایی به این نوع فعالیت ها، نگاه عمدتا تجاری دارند. در حالی که اساسا این فعالیت ها تجاری نیست و این نگاه غلط است. هزینه های جاری اجرایی برنامه های فرهنگی و هنری بالاست، بنابراین دستگاه های اجرایی به طور کلی باید این موضوع را درک کنند.

محمدرضا ملک زاده - کراپ‌شده

*چقدر دستگاه های متولی استان در برگزاری برنامه های فرهنگی شما رو همراهی کردند؟

همراهی دستگاه های اجرایی متولی در مجموع مطلوب است. از اداره کل فرهنگ و ارشاد تا فرمانداری، پلیس، اداره اماکن و... در مجموع همراهی خوبی دارند و تلاش می کنند فعالیت های فرهنگی و هنری با امنیت و آرامش برگزار شود.

*به‌عنوان یک مدیر فرهنگی در راستای حمایت از هنرمندان استانی تاکنون چه فعالیت‌های انجام داده‌اید؟

در راستای حمایت از هنرمندان شهریور سال گذشته فراخوانی به تمام هنرمندان در تمامی رشته‌ها از جمله عکاسی، نقاشی و ... ارسال شد. در این فراخوان اعلام کردیم به مدت یک ماه نگارخانه کاپری برای برگزاری نمایشگاه در اختیار هنرمندان قرار خواهد گرفت. مشکل عمده فعالان فرهنگی و هنری این هست که دستگاه های اجرایی به این نوع فعالیت ها، نگاه عمدتا تجاری دارند. در حالی که اساسا این فعالیت ها تجاری نیست

*استقبال هنرمندان از این فراخوان چطور بود؟

در آن تاریخ استقبال خوبی از سوی هنرمندان شد و حدود ۶۰ هنرمند آثار خود را به نمایش گذاشتند. در این یک ماه حدود ۱۵ میلیون تومان آثار هنری فروخته شد که تمامی مبلغ به خود هنرمندان اختصاص داده شد. البته اسفند سال ۹۵ هم فراخوان دیگری برای نمایشگاه سفره هفت سین منتشر کردیم که بیش از ۴۰ هنرمند سفره‌های هفت سین خود را در نمایشگاه به نمایش گذاشتند و مبلغی حدوداً هشت میلیون تومان درآمد داشتند.

*آیا این برنامه حمایتی که شهریور سال گذشته برای هنرمندان پیاده سازی شد، در سال جاری هم برگزار می‌شود؟

بله برنامه‌ای برای برگزاری چنین نمایشگاهی در سال جاری هم داریم منتهی زمان آن شهریور نیست و ممکن است در مهر ماه برگزار شود.

*برنامه‌های آتی شما برای پیشرفت هنر در استان گلستان؟

یک برنامه حمایتی برای هنرمندان موسیقی استان در نظر گرفته‌ایم. در این برنامه طی فراخوان از افرادی که به خوانندگی علاقه دارند دعوت می‌کنیم ویدئوی یک دقیقه‌ای از اجرای خود برای ما بفرستند. در این برنامه که پیش‌بینی می‌کنم استقبال خوبی از آن شود به شناسایی استعدادهای استان می‌پردازیم تا بعد از سرمایه‌گذاری به مارکتینگ موسیقی کشور معرفی کنیم.

*چه اهدافی را از این برنامه‌ها دنبال می‌کنید؟

یکی از دلایل برگزاری این نمایشگاه‌ها و فراخوان‌ها شناسایی استعدادهای گلستانی و سرمایه‌گذاری بر روی آن‌هاست چراکه اگر این استعدادیابی انجام نشود استعدادهای هنری استان تلف می‌شود.

* در سابقه فعالیت‌های فرهنگی شما برگزاری کنسرت دیده می‌شود، کمی در رابطه با این کنسرت‌ها توضیح دهید؟

از این تعداد ۳۰ کنسرت پاپ، ۱۰ کنسرت بومی و ۱۰ کنسرت سنتی است که برگزار کرده‌ام. در کل ایران مردم گرایش بیشتری به سمت موسیقی پاپ تا موسیقی سنتی دارند و این تنها فقط مختص به گلستان نیست، ما در بسیاری از موارد از خواننده‌های بومی حمایت کرده‌ایم اما از سوی مردم استقبالی نشده است چراکه موسیقی سنتی از ذائقه مردم گرگان فاصله گرفته است.

 البته ناگفته نماند گروه‌های موسیقی گرگانی هم فاصله زیادی با گروه‌های موسیقی سطح اول کشور دارند و نیاز است بیشتر در این زمینه کار شود و کیفیت کار خود را بالا ببرند تا بتوانند با مارکتینگ کشور رقابت کنند.

*شما به فاصله ۱۰ سال دو بار جوان موفق نمونه استان معرفی شدید، رمز موفقیت خود را در چه می‌دانید؟

کار کردن بیش از اندازه به علاوه پشتکار.


منبع : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار