خزائیان گفت: با ایجاد شورای علمی کردن کشاورزی در روستاها در تلاش هستیم که امنیت غذایی کشور حفظ شود.

برگشت فرهنگ تولید به جای مصرف گرایی در روستاهای گلستان/ بسیج سپر دفاعی امنیت غذایی کشور

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما؛ در زمانی که دشمن به دنبال تغییر ذائقه های فرهنگی در کشور با جنگ های نرم است شاید کمتر کسی تصور می کرد این مسئله حتی امنیت غذایی را در کشور به مخاطره بیندازد.

اما والنگاری های فرهنگی باعث شد که بسیاری از افراد جامعه از فرهنگ کار فاصله بگیرند و با وجود نعمت های بی شمار در جامعه شاهد موجی از بیکاران در جامعه باشیم.

حتی بدتر از آن این بود که شبیخون فرهنگی به روستاهایی ما که کارخانه بزرگ تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود رسوخ پیدا کرد و باعث شد که بسیاری از روستاها به جای تولیدگرایی به سمت مصرف گرایی حرکت کنند.

تنها مانعی که امروز منجر به آن شده که دشمن نتواند امنیت غذایی کشور را به مخاطره بیندازد بسیج است. 

رضا خزائیان، مسئول بسیج مهندسین کشاورزی سپاه گلستان در این باره می گوید: امروز در روستاها به خودکفایی و امنیت غذایی کمک می کنیم و لذا قرارگاه امنیت شهید ساجدی با دو محور عملیات راهبردی کشاورزی و تامین گوشت قرمز تشکیل شد و در قرارگاه سازمان بسیج فعال شده  و تا روستاها تحت عنوان شورای علمی کردن کشاورزی به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: در این قرارگاه تلاش کردیم که به امنیت غذایی کشور کمک کنیم و طرح ما در بازده سه سال انجام می شود و از پاییز سال گذشته عملکرد مثبتی داشتیم و عملکرد بچه های مهندسی قابل دفاع است.

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی سپاه گلستان ادامه داد: شورای علمی کشاورزان با محوریت فرمانده پایگاه مربی طرح و پنج نفر از کشاورزان شاخص محصول در روستا و اعضای شورای روستا تشکیل می شود و این افراد به علمی کردن کشاورزی کمک می کنند و مشکلات حوزه کشاورزی در این شورا بررسی و در صورت نیاز در شورای شهرستانی مشکلات را برطرف می کنیم.

خزائیان ابراز داشت: حتی اگر این مشکلات بزرگتر از شهرستان باشد حتی تا وزارتخانه مورد پیگیری قرار می گیرد، یک هزار و ۵۵۰ نفر از مهندسین انقلابی پای کار در گرایش های مختلف کشاورزی به این شورا دعوت شدند و با هماهنگی جهاد کشاورزی در بخش های مختلف کشاورزی و دامی قرارگاه مرکزی را شکل دادیم و در این قرارگاه شرح وظایف را مشخص کردیم.

وی افزود: آموزش ها با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شده و بیش از دو هزار نفر متقاضی داشتیم و نخبگان و توانمندترین آنها را در این شورا برگزیده شدند و با همکاری جهاد کشاورزی توانستیم ریل گذاری در مسیر امنیت غذایی  داشته باشیم و بیش از ۳۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش بسیجیان مهندسین کشاورزی ما قرار دارد و مهندسین ما از زمان داشت تا برداشت در کنار کشاورزان هستند.

این مقام مسئول تاکید کرد: هفت محصول را تحت پوشش عملکرد طرح خود قرار دادیم و توانستیم ارتباط خوبی بین بسیجیان، مهندسین و کشاورزان به وجود بیاوریم و هر مهندس بیش از ۱۰۰ کشاورز را تحت پوشش دارد و مشکلات کشاورزان از طریق این مهندسین مورد بررسی قرار می گیرد.

خزائیان افزود: می توانیم کمک کنیم تا ۱۰ تا ۱۵ درصد عملکرد کشاورزی از طریق اجرای این طرح در سطح مزارع افزایش یابد.

همچنین طرح بسیج همگام با کشاورز از دیگر موضوعاتی بود که در سال های گذشته مورد توجه قرار گرفته است و نیاز است که هماهنگی و حمایت بیشتری از بسجیان برای اجرای این طرح ها در روستا صورت بگیرد.

قطعا انسجام بین دستگاه های اجرایی برای حمایت از روستاها می تواند گلستان را در مسیر توسعه قرار دهد.

تقریبا نزدیک  بر ۴۰ درصد اشتغال استان گلستان وابسته به بخش کشاروزی است و این مسئله اهمیت توجه به این بخش را دوچندان می کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار