رئیس اداره کتابخانه‌ها شهرستان گرگان بیان کرد: طلاب و دانشجویان آینده‌سازان و قشر تاثیرگذار در بالندگی علمی کشور هستند، بنابراین علاوه بر مطالعه کتاب‌های درسی، باید برای مطالعه کتابهای غیردرسی هم اهمیت قائل شوند.

خانواده پایه‌گذار فرهنگ کتابخوانی است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از حوزه از گرگان، به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی نشست «بررسی علل کاهش سرانه مطالعه و کتابخوانی در کشور» با حضور خانم الهام متین، به صورت مجازی در تالار پژوهش مدرسه علمیه خاتم‌الاوصیاء(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) شهر فاضل‌آباد برگزار شد.

متین در این نشست گفت: خانواده به عنوان کوچک‌ترین و اصلی‌ترین نهاد، فرهنگ کتابخوانی را ترویج می‌دهد، زیرا پایه‌گذار فرهنگ کتابخوانی است؛ الگوهای رفتاری هر شخص در خانواده شکل می‌گیرد، بنابراین والدین از طریق مطالعه، الگوی عملی مناسبی برای فرزندان خود هستند.

وی به عوامل ترغیب کودکان به کتابخوانی اشاره کرد و ایجاد یک کتابخانه هر چند کوچک در خانه، عضویت در کتابخانه عمومی، گفت‌وگو با بچه‌ها در خصوص کتاب مطالعه شده، خواندن شعرهای کوتاه و آهنگین از روی کتاب، اهدای کتاب به عنوان هدیه و پاداش و غیره را نمونه‌هایی از آن عوامل دانست.

رئیس اداره کتابخانه‌ها شهرستان گرگان با اشاره به این نکته که مطالعه هدفمند باعث توانمندسازی و تسلط بر حل مشکلات و رفع آسیب‌های اجتماعی می شود، افزود: شخص در فرآیند مطالعه با افکار و اندیشه‌های چند نفر آشنا می‌شود زیرا نویسنده منابع بسیاری را برای نوشتن کتاب مطالعه کرده است.

وی خاطرنشان‌ کرد: از آنجا که طلاب و دانشجویان آینده‌سازان و قشر تاثیرگذار در بالندگی علمی کشور هستند، علاوه بر مطالعه کتاب‌های درسی، باید برای مطالعه کتاب‌های غیردرسی هم اهمیت قائل شوند.

متین افزود: برخی از برنامه‌ها مانند برگزاری جلسه نقد کتاب و نشست‌های کتابخوان، ایجاد پویش‌های مجازی، موشن گرافی و... علاوه بر تفکر ذهنی، شوق و انگیزه طلاب پیرامون مطالعه را افزایش می‌دهد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار