شاید تعبیر واژگونه «چوب خشک تحویل بدهید، افلاطون تحویل بگیرید»، طنز تلخ برخی مدارس غیرانتفاعی گرگان است که به هیچ‎وجه از کیفیت مناسب علمی و آموزشی برخوردار نیستند.

کیفیت  مدارس غیرانتفاعی در گرگان بسیار نگران کننده است

به گزارش گلستان 24، طی چند سال از عمر شروع به کار مدارس غیرانتفاعی در کشور، هنوز این مجموعه در گرگان نتوانسته به آن جایگاه قابل قبولی که انتظار می‎رفت، دست یابد و تنها کاری که توانسته آن است که باری از دوش مدارس دولتی در کمتر کردن حجم دانش‎آموز بردارد.

بررسی‎‎ها نشان می‎دهد، برخی از این مدارس با مدیریت‎‎های ضعیف و منفعت‌محور، علم را فدای سودی می‎کنند که عایدشان می‎شود و دانش‎آموزانی کم‎سواد تحویل جامعه می‎دهند که بسیاری از آنها تنها در کارنامه درسی شاگرد زرنگ هستند نه در دنیای واقعی!

اینکه نقش آموزش و پرورش در این بین کجاست، تنها خدا عالم است، گویی آنها نیز به واسطه مشغله‎های فراوان اداری و آموزشی، کیفیت تحصیلی این مدارس و مشتریان آن را به حال خود رها کرده‎اند، تا همه چیز به خوبی و خوشی ختم به خیر شود.

یکی از دبیران این مدارس غیرانتفاعی در گرگان اعتقاد دارد، شرایط فعلی و شان این مدارس به ویژه در بخش دختران اصلا در حد استانداردهای آموزشی نیست و از اهداف آموزشی و حتی تربیتی فاصله گرفته است.

م.ت در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: مدیران این مدارس به ویژه در مقطع دبیرستان، اکثرا به دلایلی که ریشه در سودآوری این مکان‎های آموزشی دارد، سعی می‎کنند، طوری با دانش‎آموزان رفتار کنند که مبادا از دست آنها برنجند و ترک محیط آموزشی کنند.

وی خاطرنشان کرد: شاید باور نکنید اما یکی از همکارانم می‎گفت، که در مدرسه آنها مدیر با دانش‎آموزان در خارج از زمان مدرسه به کافی‎شاپ می‎رود تا حس وابستگی بیشتری برای ماندگاری آنها در مدرسه خود ایجاد کند.

*نتیجه برخوردهای تجاری مدارس ترویج بی‌سوادی است

این نوع برخوردهای تجاری با دانش‎آموزان حاصلی جز افزایش بی‌سوادی در چنین مدارسی ندارد، غیر از این نیز با توجه به حضور خانواده‎های متوسط و متمول در چنین مدارسی چشم‎ و هم‎چشمی و مصرف‎گرایی در بین این دانش‎آموزان امری رایج و طبیعی شده است.

یکی از والدین گرگانی که تاکنون چند بار مدرسه ابتدایی غیرانتفاعی دخترش را در گرگان تغییر داده، اذعان کرد: متاسفانه در این مدارس تبعیض شدیدا رواج دارد و بسیاری از معلمان به دلایل و سفارش‎های خاص تنها به بخشی از دانش‎آموزان توجه می‎کنند.

د.رحیمی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان تصریح کرد: همین رفتارهای تبعیض‎آمیز و بی‌توجهی به باقی دانش‎‎آموزان موجب شده که نه بنده بلکه بسیاری از والدین عطای ماندن فرزندشان در این مدارس را به لقای‌شان ببخشند و در بین سال مدارس فرزندشان را تغییر دهند هر چند تقریبا همه این مدارس مبتلا به چنین رفتارهایی هستند.

وی ادامه داد: نبود معلمان دلسوز و باتجربه و از سویی وجود معلمان بازنشسته و کم‎حوصله شرایط مدارس ابتدایی دخترانه در گرگان را غیرقابل تحمل کرده و به جز تعدادی معدود، اکثر آنان باوجود دارا بودن تجربه، بازدهی مناسبی در سر کلاس ندارند.

رحیمی متذکر شد: جالب اینجا است که برخی والدین از این معلمان ابتدایی به عنوان معلم خصوصی استفاده می‎کنند و همین موضوع موجب متوقع شدن آن معلم از دیگر دانش‎آموزان شده و به بچه‎هایی جدا از آن افرادی که خصوصی درس می‎دهد، توجه چندانی ندارد.

*استفاده از خانه‎های مسکونی به عنوان مدارس غیرانتفاعی

وی اضافه کرد: از سوی دیگر اکثر محیط‎های آموزشی مدارس غیرانتفاعی در گرگان، خانه‎های مسکونی هستند که اصلا شرایط مناسب برای تحصیل را دارا نیستند و حتی من در مدرسه‌ای دیدم که آشپزخانه یکی از این خانه‎های مسکونی محل یک کلاس درسی بود.

جدا از این شرایط، دردناک‌‎تر از همه این موارد باید به کیفیت تحصیلی این مدارس اشاره کرد که تا حدی به فاجعه شبیه است و باید مورد توجه جدی مسئولان استان قرار گیرد.

دبیران یکی از مدارس غیرانتفاعی دخترانه گرگان با اشاره به افت تحصیلی اکثر دانش‎آموزان این مدارس بیان کرد: نمره‎محوری در این مدارس جای بسیاری از ارزش‎های تحصیلی را گرفته و چیدمان دبیران در آن به گونه‎ای است که نمرات به گونه‎ای داده می‎شود که رضایت والدین دانش‎آموز را در بر داشته باشد.

ر.شمس در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: حضور فامیلی در برخی از این مدارس و معلمان حق‎التدریس موجب شده تا در و تخته جور شود و خواست مدیران این فضاهای آموزشی برای اعطای نمره مناسب برای ارضای رضایت‌مندی والدین دانش‎آموزان مهیا شود.

وی با اشاره به مدیریت یکی از دبیرستان‎های دخترانه در گرگان اذعان کرد: سال قبل در یکی از این مدارس تدریس می‎کردم در ابتدای سال مدیر از من خواست که با مداد نمره‎های خود را ثبت کنم، البته بنده غرض از این کار را به هیچ وجه نمی‌دانستم، اما اتفاقی افتاد که واقعا متاسف شدم.

*نمراتی که با مداد باید درج شود

شمس افزود: در حالی که ترم اول نصف دانش‎آموزان من نمره حد نصاب قبولی را نیاورده بودند، سر کلاس رفتم و از دانش‎آموزان خواستم که تلاش کنند تا در وهله بعدی جبران کنند این در حالی بود که دانش‎آموزان با بهت و تعجب به من نگاه می‎کردند و اعلام کردند که هیچ‎کدام نمره‌ای پایین‎تر از حدنصاب دریافت نکرده‌اند.

وی ادامه داد: بسیار متعجب شدم وقتی که از یکی از دانش‎آموزان که نمره هفت گرفته بود پرسیدم نمره شما چند شد، گفت 17، تازه متوجه فلسفه سفارش درج نمره با مداد توسط خانم مدیر شدم و پی بردم، وی نمرات را باب‎ میل دانش‎‎آموزان تغییر داده است.

این دبیر باتجربه اضافه کرد: نکته جالب دیگر هم این بود که دانش‎آموزان می‎گفتند که برگه‎های امتحانی را قبل از امتحان با آنها کار کنم که البته گویی این موضوع در آن محیط آموزشی برای آنها یک کار عادی بود، که البته همین مسایل موجب شد که دیگر قید حضور در چنین مدارسی را بزنم.

هر چند این موارد، بیان‎کننده بخشی از مشکلات مدارس غیرانتفاعی در گرگان است که نتیجه آن به طور واضح در کاهش کیفیت تحصیلی فرزندان این شهر در آزمون‎های علمی کشور رخ‎نمایی می‌کند.

حتی اگر بپذیریم که این شرایط مختص به همه مدارس غیرانتفاعی گرگان نیست و برخی از آنها از شرایط مناسبی در زمینه تحصیل دانش‎آموزان برخوردار هستند اما به هر جهت برخی از آنها به چنین اوضاع ناهمگونی دچار هستند که نظارت و بررسی جدی آموزش و پرورش استان را می‌طلبد تا بتواند به این وضعیت اسف‎بار سر و سامان دهد و یا مجوز صلاحیت آموزشی چنین مدارس ضعیفی را باطل کند./ فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار