طی چند ماه گذشته و با شیوع کرونا برخی از خانواده‎ها که در سال‎های گذشته مدارس غیر دولتی را برای تحصیل فرزندان خود انتخاب کرده بودند حالا و در آستانه سال تحصیلی جدید ترجیح می‎دهند فرزند خود را در یک مدرسه دولتی ثبت‌نام کنند.

از چالش کرونا در بخش آموزش و پرورش تا استقبال کم والدین گلستانی از مدارس غیردولتی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان آموزش براساس قانون اساسی کشورمان به فرزندان این مرز و بوم رایگان است. با توجه به این امر که دولت به تنهایی نمی‎تواند هزینه بالای آموزش را تأمین کند برای جذب سرمایه‎های مردمی در آموزش و پرورش و تأمین مخارج توسط خانواده‎های متمکن و درآمد متوسط به بالا برای برقراری عدالت اجتماعی مدارس  غیردولتی ضرورت پیدا کرد.

به این منظور و برای توسعه مشارکت و سرمایه‌گذاری افراد حقیقی و حقوقی قانون تأسیس مدارس غیرانتفاعی در خرداد سال ۱۳۶۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید بعد از آن و حدود 20 سال بعد یعنی در سال ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی با اصلاح این قانون با تأسیس مدارس و مراکز آموزش و پرورش غیردولتی و با اجرای آزمایشی آن به مدت پنج سال موافقت کرد و بعد از آن، این قانون درحال تمدید می‎باشد.

در ساختار اداری و تشکیلات آموزش و پرورش مدارس غیردولتی زیر نظر معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیرانتفاعی توسعه مشارکت‎های مردمی و خانواده فعالیت دارند و مجوزهای مربوط از ادارات مستقر در هر منطقه را دریافت می‎کنند، در واقع دفاتر مدارس غیردولتی در معرض دید هستند و این دفاتر می‎تواند مکانی برای ارتباط تنگاتنگ بین خانواده‎ها و مدارس و افزایش کیفیت آموزش باشد.

طی چند ماه گذشته و با شیوع کرونا برخی از خانواده‎ها که در سال‎های گذشته مدارس غیردولتی را برای تحصیل فرزندان خود انتخاب کرده بودند حالا و در آستانه سال تحصیلی جدید معتقدند در وضعیت کرونا شاهد خدمات ویژه‎تری در مدارس غیردولتی نبودند و به دلیل کیفیت پایین این نوع مدارس ترجیح می‎دهند در سال جدید فرزند خود را در یک مدرسه دولتی ثبت‌نام کنند.

*نارضایتی والدین گلستانی از کیفیت پایین برخی مدارس غیردولتی/ شاگردمحوری بودن مدارس غیردولتی

در همین رابطه یک والد گلستانی با ابراز نارضایتی از کیفیت پایین برخی مدارس غیردولتی در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: فرزند من سال گذشته در سال نهم و یک مدرسه غیردولتی تحصیل می‎کرد قبل از ثبت نام فکر می‎کردم امکانات در حد مطلوب به دانش آموزان مدارس غیر دولتی ارائه می‎شود اما هنگام تحصیل فرزندم دیدگاه من نسبت به مدارس غیردولتی تغییر کرد.

آقای حسینی تصریح کرد: متأسفانه غالب این مدارس شاگرد محور هستند و برای نگهداری شاگردان در مقاطع دیگر و دریافت شهریه سختگیری چندانی نسبت به درس خواندن دانش آموزان نمی‎شود.

وی اضافه کرد: اغلب چند فرد یک خانه مسکونی قدیمی را برای تأسیس مدرسه غیردولتی خریده یا اجاره می‎کنند گذشته از قدیمی بودن این مدارس لوازم نیز قدیمی است و فضای مدرسه نسبت به جمعیت دانش‌آموزان مناسب نیست دانش‌آموزان برای زنگ ورزش  باید به یک سالن ورزشی در نقطه دیگر شهر مراجعه کنند که این امر نیز مشکلات خاص خود را به همراه دارد.

این شهروند گلستانی خاطرنشان کرد: برخی معلمان بازنشسته و از نسل‎های گذشته در مدارس غیردولتی تدریس می‎کنند اگر چه تجربه این معلمان ارزشمند است اما آنها با روش‎های جدید آشنایی ندارند و استفاده از تکنولوژی‎های جدید و رایانه از حوصله آنها خارج است.

حسینی از تبلیغات کاذب در خصوص مدارس هوشمند نیز انتقاد کرد و گفت: متأسفانه امکانات این مدارس در حد بسیار معمولی است اما مدیران مدارس در زمان ثبت‌نام با بزرگنمایی از امکانات خاص مدارس هوشمند والدین را ترغیب به ثبت‌نام می‎کنند اما بعد از ثبت‌نام مشاهده می‎کنیم تعاریف با واقعیت تفاوت زیادی دارد.

*سال متفاوت برای مدارس غیردولتی/ با ارائه برنامه‎های آموزشی خاص و تخفیف برای جذب دانش آموز تلاش می‎کنیم

رئیس مدارس غیردولتی و مشارکت‎های مردمی اداره آموزش و پرورش گلستان با بیان اینکه مدارس غیردولتی در راستای عدالت آموزشی ایجاد شده است در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد:داخل شهر مدارس غیردولتی با تراکم خیلی کم وجود دارد مدارس غیردولتی به کمک مدارس دولتی آمدند وقتی در کنار مدارس دولتی مدارس غیردولتی ایجاد شود تراکم‌ زیاد در مدارس دولتی کاهش می‎یابد.

محمدتقی قربان‌نیا تصریح کرد: اگر خانواده‎ای بضاعت دارد و بتواند هزینه آموزش فرزند خود را پرداخت کند هم به نفع دولت است و هم کیفیت‌بخشی آموزش در مدارس دولتی افزایش می‎یابد.

وی بیان کرد: مدارس غیردولتی در بسیاری از زمینه‎های آموزشی و پژوهشی در صدر استان هستند سال گذشته بیش از یک هزار و ۳۱۵ رتبه کشوری و جهانی در مدارس غیر دولتی را کسب کردیم.

رئیس مدارس غیردولتی گلستان در خصوص کمبود فضای مدارس نیز گفت: با توجه به ماده ۶ آیین‌‌نامه استقرار مدارس و مراکز غیردولتی در شهرستان‎ها، بررسی مجوزها برای اسکان مدارس غیردولتی با اداره کل نوسازی مدارس است .

قربان نیا با اشاره به معیارهای لازم برای تأسیس مدارس غیردولتی گفت: این امر دو مرحله دارد نخست انتخاب مؤسس و بعد انتخاب ملک که بر اساس ماده ۹ قانون ساخت مدارس  و مراکز غیر دولتی این امر به عهده  اداره کل نوسازی مدارس می‎باشد.

وی در خصوص شیوع کرونا و استقبال کم خانواده‎ها برای ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس غیردولتی گفت: به دلیل شیوع کرونا در جذب شهریه دچار مشکل شدیم اما این به معنای ورشکستگی نیست در واقع امسال سال متفاوتی برای مدارس غیردولتی خواهد بود از این رو به همکاران خود اعلام کردیم با ارائه برنامه‎های آموزشی خاص و قرار دادن تخفیفات در جذب دانش آموز در مدارس غیردولتی تلاش کنند  امسال باید خانواده‎ها را درک کنیم.

رئیس مدارس غیردولتی گلستان با بیان اینکه شاید برخی ساختمان‎های مدارس غیردولتی استاندارد لازم برای فضای ورزشی را نداشته باشند گفت: اکثر مدارس سالن‎هایی اجاره کردند که خدمات ورزشی در آن مکان ارائه می‎شود، در راستای استانداردسازی مدارس غیردولتی پیشنهاداتی به آموزش و پرورش ارائه شده است در واقع مشکل استانداردسازی یک روزه رفع نمی‎شود بلکه در بلندمدت قابل حل خواهد بود.

قربان‌نیا در خصوص فعالیت مدارس هوشمند در استان گفت: برای مجوز مدرسه هوشمند مدیر مدرسه به اداره فناوری اداره کل آموزش و پرورش استان تقاضای خود را ارائه می‎دهد اگر شرایط محیا باشد همکاران فناوری بازدید خواهند کرد و در صورت موافقت مجوز مدرسه هوشمند داده می‎شود اما درسطح استان مجوزی که تأیید رسمی مدارس هوشمند حرفه‎ای باشد را نداریم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار