شاهینی گفت: بچه های مسجد در حوزه های قرآنی یک شور و نشاطی را داشته باشند و کمک کنند به مسجد و کانونشان و هر کدامشان نقش یک سفیری را در مسجدشان داشته باشند.

مسابقات قرآنی مدهامتان یک رقابت رفاقتی است/ بچه های قرآنی سفیر مسجدشان باشند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، قرآن منبع لایزالی است که بر سرچشمه جوشان آن نشست و از آبشخور آن نوشید و جان  را بدان تازه کرد. بحر عمیقی است که باید غواصانه در آن غوص کرد و از در  و مروارید آن بهره مند شد.

 

قرآن برنامه زندگی بشر است که اگر بخواهیم زندگی سعادتمندانه داشته باشیم باید چارچوب مقررات زندگی را بر پایه آن پی ریزی کرد.

 

قرآن کتابی است که هم برای عامه مردم نازل شده است «بیان للناس» و هم برای اهل منطق و استدلال فرستاده شده است«قولا سدیدا».

 

قرآن کتابی آسمانی است که هر تر و خشکی را می توان در آن پیدا کرد«لا رطب و لا یا بی الا فی کتاب للمبین».

 

قرآن کتاب آسمانی است که نباید در آن شک کرد و باید قرآن باور بود، تا خداوند رحمت واسعه خودش را بر تو بگستراند.«لاریب فیه هدی للمتقین».

 

در جامعه ای قرآن و فرامین آن حاکم نباشد یقینا نمی توان نام اسلامی بر آن نهاد، اولین گام قرآنی کردن جامعه این است که قرائت و خواندن قرآن به صورت عملی تبلیغ شود و سپس نسبت به تبیین آن همت گمارد.

 

جشنواره قرآنی مدهامتان همان گام ابتدایی است که یقینا می تواند نسبت به نشر معارف قرآن کمک کند.

*برگزاری مسابقات قرآنی مدهامتان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

برگزاری مسابقات قرآنی مدهامتان فی نفسه خیلی خوب است به دلیل اینکه این مسابقات در متن مسجد وجود دارد و تمام افراد با تمام سلایق و سنین می توانند شرکت کنند.

 

دایره سنی زیادی را پوشش می دهد و رشته های متنوعی دارد و خیلی عالی است.

 

*با توجه به برگزاری چندین دوره از این جشنواره، نقاط قوت و ضعف این مسابقات قرآنی را بفرمائید؟

هر سال که می گذرد سطح مسابقات افت پیدا می‌کند، بخاطر اینکه سطح مسابقات به لحاظ فنی پایین آمده و ابزارهای انگیزشی در بحث جوایز، ارزش گذاری و احترامات وجود ندارد.

 

نگاه مسئولان استانی نسبت به این مسابقات خیلی کمرنگ است و اصلا وجود ندارد.

 

مسابقات در یک مهجوریت و یک حالت خاص خودش برگزار می شود و هیچ مسئولی قرآنی و استانی از این مسابقات اطلاع ندارند.

 

به لحاظ جوایز هم آن ابزارهای لازم را ندارد و بچه ها هر سال افت پیدا می کنند و انگیزه برای شرکت در این مسابقات ندارند.

 

این از یک جهت خوب بوده و از یک جهت بد است، چون برای افراد جدید جا باز می شود و از طرفی کیفیت کار پایین آمده و ما در ادامه نمی توانیم انتظار داشته باشیم که این کار منجر به یک تحولی و پیشرفتی در این بحث شود.

 

*چه پیشنهادی برای برگزاری بهتر این مسابقات قرآنی دارید؟

برای بهتر برگزار شدن چند کار باید انجام داد؛ نخست از ماه های قبل تبلیغات فضای مجازی و میدانی سطح شهر و تبلیغات چهره به چهره انجام شود تا همه از این مسابقات مطلع بشوند و حتی تبلیغات تلویزیونی استان خیلی تاثیر دارد و در ادامه هم انگیزه های مادی را باید تقویت کرد تا آن فرد رغبتی داشته باشد برای اینکه تلاش و تمرین کند و در مسابقات شرکت کند.

 

نباید نگاه افراد در این مسابقات حضور جشنواره ای باشد یلکه باید نگاه فنی باشد.

 

باید انگیزه های مادی و جوایز با توجه به سطح تورم و مسائل دیگر آنقدری خوب باشد که افراد حاضر شوند برای دستیابی به آن جوایز تلاش کنند و حتی به افراد دیگر بگویند و انگیزه ایجاد شود و مسابقات پرشورتر برگزار شود.

 

*تجربه شما از داوری این جشنواره ها در دوره های گذشته؟

تجربه من در داوری یک تجربه ایجاد شده است، در کل مسابقات پرشور و گرمی است و حس خوبی به انسان می دهد.

 

با توجه به حضور خودم در مسابقات مختلف قرآنی، این مسابقات یک رقابت رفاقتی است و تجربه خوبی را برای من در این مدت داشته است.

 

*چه توصیه ای برای شرکت جوانان، نوجوانان کانون های مساجد در این مسابقات دارید؟

برای بچه ها هم توصیه من این است که درست است که ابزارهای مادی و جوایز خیلی انگیزش بخش و خوب است اما فلسفه این مسابقات برای این است که بچه های مسجد در حوزه های قرآنی هم یک شور و نشاطی را داشته باشند و کمک کنند به مسجد و کانونشان و هر کدامشان نقش یک سفیری را در مسجدشان داشته باشند تا به فعالیت های قرآنی بیشتر کمک کنند.

 

بچه ها هم بهتر است ایده ها و انگیزه های آنان این باشد که از طریق شرکت در این مسابقات سطح کیفی خودشان را محک بزنند و مهمتر از آنکه در مسجد و محلشان بتوانند به عنوان یک چهره قرآنی ایفای نقش کنند.

 

برای بچه ها ایجاد انگیزه کنند، آموزش داشته باشند و ان شاالله بتوانند قدمی را در جهت رشد و اعتلای قرآن در محیط زندگی خودشان داشته باشند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار