نتایج شهرداری گنبد و پاس گرگان در هفته دهم لیگ برتر والیبال، جایگاه ۲ نماینده گلستان را دچار تغییر زیادی نکرد اما حفظ این رتبه‌ها و حرکت نکردن به سمت انتهای جدول تمهیداتی می‌خواهد که کم‌توجهی به آن‌ها می تواند تعداد تیم‌های استان در این رقابت‌ها را کم کند.

چشم‌انداز روشن شهرداری گنبد و پاس گرگان در لیگ برتر والیبال

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، هر ۲ نماینده گلستان در لیگ برتر والیبال دیروز یکشنبه در هفته دهم این رقابت ها در بازی خارج از خانه به مصاف حریفان رفتند که در رفسنجان تیم پاس گرگان موفق به برتری ۳ بر ۲ مقابل مس شد و در ارومیه شهرداری گنبد پس از چهار پیروزی متوالی، مقابل شهرداری این شهر تن به شکست سه بر یک داد و دست خالی و بدون امتیاز زمین مسابقه را ترک کرد.

با این نتایج شهرداری گنبد که تا پیش از این بازی در رده چهارم حضور داشت با ۲ پله سقوط به رده ششم رسید و پاس گرگان با یک پله صعود در جایگاه نهم قرار گرفت.

اگر چه برخی تیم های لیگ برتری به دلیل صرف هزینه های فراوان برای جذب ملی پوشان و بازیکنان باتجربه، دست نیافتنی بوده و تصور رقابت با آن ها برای رسیدن به صدر جدول و قهرمانی، برای تیم های گلستانی دشوار است اما ورزش حرفه ای پیش‌شرط‌هایی دارد که موفقیت در آن لزوما به تعداد ملی پوشان و یا رقم هزینه شده برای تیم محدود نمی شود.

در کنار استفاده از بازیکنان با انگیزه بدون احتساب تعداد بازی ملی و حتی سابقه حضور در لیگ برتر، به خدمت گرفتن مربی کاربلد و کارآزموده که از توانایی تجزیه و تحلیل صحیح حریفان برخوردار بوده و تمرینات مناسبی را برای مقابله با تاکتیک حریفان برنامه ریزی کند، بخشی از پازل موفقیت یک تیم در مسابقاتی مانند لیگ برتر والیبال ایران است.

برقرار کردن فضای آرام در حاشیه تیم که بخشی از وظیفه مدیریت باشگاه به شمار می رود در کنار تامین نیازهای وعده داده شده به کادر فنی و بازیکنان، از دیگر عواملی است که باعث می شود بازیکنان و کادر فنی فقط بر روی مسایل فنی متمرکز شوند و بدون توجه به فاصله های مالی و امکاناتی به پیروزی و موفقیت در لیگ فکر کنند.

 

نمونه تیم هایی که با امکانات حداقلی و بازیکنان گمنام به قهرمانی در لیگ های معتبر رسیدند در ورزش ایران و جهان فراوان دیده شده است.

از طرف دیگر تیم های فراوانی هم با امکانات و بودجه فراوان و به خدمت گرفتن بازیکنان مطرح و ملی پوش پای در مسابقات گذاشتند اما زودتر از آن که گمانش می رفت از ورزش حرفه ای فراموش شدند که تیم فوتبال استیل آذین، یک نمونه آشنا و قابل سنجش در ورزش ایران است.

تیم های گلستانی حاضر درلیگ برتر والیبال نه آنقدر توان مالی دارند که ریخت و پاش کنند و نه آن قدر از لحاظ بودجه ضعیف هستند که ترکیب حداقلی را برای این سطح از رقابت ها آماده نکنند و در این شرایط، تیم های لیگ برتری گلستان تا هفته دهم لیگ برتر روند رو به جلو و امیدوارکننده ای داشتند.

گنبدی ها هر چند لیگ را با نوسان شدید آغاز کردند اما پیدا کردن مشکل تیم در مدت زمانی کوتاه و بازگرداندن عظیم جزیده بر روی نیمکت سرمربیگری، آرامش و امید را بار دیگر به تیم شهرداری گنبدکاووس بازگرداند که نتیجه این شوک، کسب چهار پیروزی متوالی و جهش چند پله ای در جدول بود.

اگر چه تیم شهرداری گنبد در بازی روز گذشته مقابل تیم رده دومی شهرداری ارومیه شکست خورد اما حضور چندین ملی پوش باتجربه در تیم متمول استان آذربایجان غربی و فاصله اندک امتیازات در دست های واگذار شده ، امید به تداوم مسیر رو به پیشرفت گنبدی‌ها در بازی های پیش رو را افزایش می دهد.

نکته قابل توجه در بازی روز گذشته شهرداری گنبد با شهرداری ارومیه، حضور آرمان صالحی بازیکن اهل کلاله که فصل گذشته در شهرداری گنبد عضویت داشت و صابر کاظمی ستاره آق‌قلایی والیبال ایران در تیم ارومیه‌ای بود که دلیل اصلی کوچ این ستاره ها و دیگر بازیکنان شاخص ، ناتوانی تیم های والیبال گلستان در پرداخت مبالغ مورد درخواست آنان است.

اگر چه در ورزش حرفه ای حضور یک بازیکن در تیم به صرف دلبستگی به زادگاهش منسوخ شده اما برخورداری از منابع اعتباری کافی با جذب حامیان مالی و برقرار کردن شرایط برابر با دیگر تیم ها، احتمال پیوستن بازیکنان بومی و شاخصی مانند این ۲ والیبالیست به شهرداری گنبد را افزایش داده و در آن صورت خیال هواداران از سرنوشت تیم مورد علاقه و محبوبشان تا حد زیادی راحت می‌شد.

در تیم پاس گرگان هم مانند شهرداری گنبد بازیکن شاخصی به خدمت گرفته نشده اما روند رو به پیشرفت این تیم با بازیکنان بومی و سرباز حداقل این پیام را برای هواداران والیبال این شهر دارد که نباید نگران سقوط پاس به دسته اول والیبال باشند.

هنوز نیم فصل اول لیگ برتر والیبال به پایان نرسیده و راه زیادی تا پایان مسابقات باقی مانده اما حرکت آرام اما رو به جلوی تیم های گلستانی حاضر در این مسابقات، امیدوارکننده است.

در کنار این خبرهای امیدبخش، جای خالی حامیان مالی برای کمک بیشتر به این تیم ها به شدت احساس می شود.

در میان ۱۴ تیم حاضر در لیگ برتر والیبال ایران فقط تیم های استان گلستان و شهرداری ارومیه به بنگاه اقتصادی و حامیان مالی بخش خصوصی متصل نیستند و بقیه حریفان (حداقل در نام تیم) از خدمات بخش خصوصی برای حمایت مالی بهره مند شده اند.

گلستان صنعت بزرگ و مادری ندارد اما همین صنایع متوسط با چرخش مالی بالا اگر از انگیزه کافی برخوردارند شوند می توانند نیازهای مالی تیم های لیگ برتر والیبال را تامین کنند که مسوولیت بازکردن پای آن ها به ورزش با مسوولان ارشد استان است.

والیبال از گذشته های دور پس از سوارکاری، یکی از پرطرفدارترین ورزش ها در گلستان به شمار می رفت و برگزاری مسابقه والیبال، یک پای ثابت مجالس شادی و جشن مردم این استان محسوب می شد.

حاج خوشگلدی و غیاث الدین صحنه، میکاییل یلمه، ابراهیم و عثمان سن سبیلی، شعبان چهارنایی، ادریس دانشفر، عبدالرحمان رئوفی، فرهاد قائمی، صابر کاظمی، عظیم جزیده و پرویز فرخی، نمونه ای از والیبالیست های نامدار گلستان به شمار می‌روند که برخی از آن ها مانند ابراهیم سن سبیلی در جام جهانی ۱۹۸۹ عنوان کاملترین بازیکن دنیا در رده سنی نوجوانان را کسب کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار