حدود ۱۵۰ هزار نفر از اهالی گلستان که بدلایلی مختلفی همچون ترس و خود خواهی از تزریق واکسن پرهیز می کنند که زمینه ساز شیوع کرونا در آستانه دورهمی های شب یلدا خواهد بود.

واکسن گریزی ۱۵۰ هزار گلستانی از واکسن/ شب یلدا سرآغاز موج ششم نشود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، برخی از درمانگران و صاحبنظران حوزه بهداشت و درمان در خصوص بی تفاوتی حدود ۱۵۰ هزار نفر از اهالی گلستان که بدلایلی مختلفی همچون ترس و خود خواهی از تزریق واکسن پرهیز می کنند هشدار داده و آن را زمینه ساز شیوع کرونا در آستانه دورهمی های شب یلدا می دانند.

 

عقیم شدن، ناراحتی های پوستی، دردهای عضلانی و کم سویی بینایی چشم از جمله بهانه هایی است که افراد گریزان از واکسن با استناد به آنها از زیر بار مسئولیت فردی و اجتماعی خود شانه خالی می کنند. طرح موضوعاتی که واقعا با عقل خردمند و سلیم جور نمی شود. مگر می شود مرگ عزیزان و دوستان خود را در اثر کرونا از یاد برده باشیم.

 

هنوز با نیم نگاهی به دوستان، همکاران و خانواده های فامیل می توان تعداد زیادی از افراد را یافت که هنوز درگیر از دست دادن عزیزانشان بر اثر این بیماری هستند. غم بزرگی که کنار آمدن با آن به سرعت امکان پذیر نیست و خیلی ها به خاطر از دست دادن عزیزشان بر اثر کرونا در شوک به سر می برند و مشکلات روحی و روانی زیادی را به دوش می کشند.

 

با  همه این واقعیت های تلخ و با توجه به این موضوع که ویروس کرونا همچنان در جای جای شهر و روستا در حال پرسه زدن است، عده ای در برابر این ویروس بی تفاوت هستند و از واکسینه شدن امتناع می کنند و آنرا به دایره اختیارات فردی خود نسبت می دهند اما این افراد باید بدانند که این  تزریق واکسن کرونا یک امر اختیاری و فردی نیست شاید انتخاب نوع واکسن امری اختیاری باشد اما پرهیز از تزریق آن یک وظیفه عمومی غیرقابل گریز است.

 

درمانگران گلستان هشدار می‌دهند که خلوت شدن پایگاه های تزریق واکسن و کاهش ورودی افراد واجد شرایط برای دریافت واکسن در گلستان، بُغضی است که با افزایش شیوع کرونا در اوایل زمستان سال جاری خواهد شکست.

 

کارشناسان معتقدند که درآستانه شب یلدا و دورهمی آن دوباره این افراد واکسن نزده همچون بنزین می تواند شعله های روبه اضمحلال کرونا را شعله ور کند و فریاد و اشک های کادر درمان به واسطه افزایش بستری و مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا را همراه خواهد داشت.

 

البته در کنار فرار برخی از افراد جامعه از واکسن موضوع دیگر مهمی هم وجود دارد. بی‌توجهی بیش از 50 درصد اهالی گلستان  نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک در معابر و اماکن عمومی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی باعث شده تا این استان مستعد موج ششم کرونا در اوایل زمستان سال جاری باشد.

 

با وجود آمار خوب حدود 85 درصدی تزریق دُز اول واکسن کرونا به جامعه هدف گلستان  در ماه‌های گذشته ، اما تزریق دُز دوم این واکسن در استان تعریف چندانی ندارد که بسیاری از افرادی که نسبت به وضعیت دُز تکمیلی واکسن خود اقدام نمی‌کنند معتقدند که وضعیت رنگ بندی شیوع کرونا در این دیار باثبات شده و دلیلی نمی‌بینند که نسبت به تزریق واکسن تکمیلی کرونا اقدام کنند، اما کارشناسان بهداشتی می‌گویند که این دیدگاه اشتباه بوده چرا که با تزریق دُز اول واکسن کرونا ایمنی ۴۰ تا ۴۵ درصدی در بدن یک فرد سالم ایجاد می شود و با تزریق دُز دوم واکسن، ایمنی بدن کامل خواهد شد.

 

 «محمد ملایی» یکی از شهروندان بندرگزی به خبرنگار شبستانگفت: وقتی شب تا صبح در شبکه های ماهواره ای از مضرات و پیامدهای واکسن حرف می زنند چرا باید خود را در معرض یک تهدید قرار دهم.

 

وی افزود: ‌تلاش می کنم با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و تقویت قوای جسمانی از شر این ویروس در امان بمانم.

 

 ملایی همچنین گفت: بسیاری از واکسن های داخل بازار تست های نهایی خود را پشت سر نگذاشته اند و معلوم نیست که در آینده چه عوارضی خواهند داشت پس سراغ واکسن نمی روم.

 

امام جمعه اهل سنت شهر گمیشان  در غرب از مردم گلستان خواست به سخنان مسئولان حوزه بهداشت که همواره از هیچ تلاشی برای حفظ سلامت جامعه کوتاهی نمی‌کنند، گوش دهند و واکسن کرونا را تزریق کنند.

 

آخوند «عباس علیزاده» افزود: مردم نباید به مطالب کذب منتشر شده در فضای مجازی در رابطه با تاثیر منفی واکسن کرونا توجه کنند زیرا اگر تزریق واکسن اشتباه بود، سطح بالایی از واکسیناسیون در دنیا انجام نمی‌شد.

 

وی با بیان اینکه تزریق واکسن باعث کاهش آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در جامعه می‌شود، اظهارداشت: من و خانواده‌ام همانند دیگر مردم کشور با اطمینان کامل به مسوولان حوزه بهداشت و درمان، واکسن کرونا تزریق کردیم و به سایر برادران و خواهران مسلمان نیز توصیه می‌کنم این مهم را در اولویت خود قرار دهند.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هم گفت: از مجموع یک میلیون و ۴۵۰ هزار گلستانی واجد شرایط تاکنون یک میلیون و ۲۹۰ هزار نفر دز نخست و یک میلیون و ۴۰ هزار  نفر  دز دوم را تزریق کرده اند که در رتبه بندی وزارت بهداشت، گلستان جزو  استان انتهایی تزریق کامل واکسن کرونا قرار دارد.

 

«ناهید جعفری» اظهارداشت: در برخی شهرهای گلستان رغبت به تزریق واکسن کم است که  تلاش داریم با فعالیت های ترویجی و تبلیغی این موضوع برطرف  شود تا رغبت و تمایل افراد برای شرکت در واکسیناسیون افزایش یابد.

 

وی افزود: علاوه بر آن، بر اساس توافق با بسیج، طرح پایش محله به محله در دستور کار قرار دارد تا افرادی که تاکنون واکسن کرونا تزریق نکرده اند شناسایی شده تا پس از اقناع واکسیناسیون در محل سکونت آن ها انجام شود.

 

جعفری با اشاره به در پیش بودن آیین شب یلدا از مردم خواست همچنان بر رعایت شیوه نامه ها اصرار داشته باشد و از برگزاری دورهمی پرهیز کنند.

 

معاون دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: بر اساس نظر قطعی کارشناسان، میزان واکسینه شدن افراد باید در محدوده ۸۰ درصد قرار بگیرد تا ایمنی نسبی در جامعه ایجاد شود که این عدد به معنای آن است که در یک محدوده زمانی یکسان باید بخش اعظمی از جامعه واکسینه شده باشند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار