هرچند سیاست‌های غلط دولت تدبیر در سال‌های اخیر سبب ناامید شدن بسیاری از مردم به ویژه جوانان برای خانه‌دار شدن، شده اما در دولت سیزدهم، بنیاد مسکن با طرح ابتکاری مسکن جوانان امید را در دل جوانان روستایی زنده کرده است.

احداث ۲۲۰۰ واحد مسکونی برای زوج‌های جوان در استان گلستان آغاز شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان ، شروع زندگی مشترک برای جوانان با موانع متعددی همراه است به ویژه در سال‌های اخیر که در کنار سنگ‌اندازی‌های بعضی خانواده‌ها، تورم و گرانی نیز سبب شده بسیاری از جوانان پشت این موانع بمانند و خیلی‌ها هم فکر ازدواج را از سر به در کرده‌اند.

در کنار سایر هزینه‌هایی که برای خرید کالا و لوازم زندگی، به جای آوردن رسم و رسوماتی که بعضاً خود بلای جان جوانان و خانواده‌ها شده، بحث اشتغال و مسکن از موضوعات مهمی است که جوانان و خانواده‌ها تا فکری برای آن نکنند، نمی‌توانند برای ازدواج پا پیش بگذارند.

مسکن اما در سال‌های اخیر با رشد سرسام آور قیمت و رکود تورمی مواجه شد؛ سیاست‌های غلط دولت تدبیر، بسیاری از جوانان را نسبت به خانه‌دار شدن ناامید کرد. حتی برای شروع زندگی بسیاری از زوجینی که به سکونت در منازل استیجاری هم راضی بودند، با افزایش غیرمنتظره قیمت رهن و اجاره، دیگر توان همین را هم ندارند و آغاز بسیاری از زندگی‌ها به همین علت به تأخیر افتاده است.

در گلستان اما بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای نخستین بار در کشور طرحی نو در انداخته است تا جوانان روستایی بتوانند سرپناهی برای خود بسازند و زندگی مشترک خود را خانه‌های نونوار شده ادامه دهند.

طرح مسکن جوانان، طرحی ابتکاری است که در گلستان به اجرا درآمده و در صورت موفقیت به سایر استان‌ها نیز تعمیم داده خواهد شد. طرحی که قرار است هزاران نفر از جوانان روستایی را صاحب خانه کند.

سیدمحمد حسینی، مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان در همین باره به خبرنگار ما گفت: طرح‌های زیادی برای تامین مسکن اقشار مختلف مانند تامین مسکن محرومان و ایتام تا طرح‌هایی برای مسکن جوانان و علاقه مندان به سکونت در روستاها در بنیاد مسکن استان در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن برای ساخت دست کم 10 هزار واحد مسکونی روستایی در استان آمادگی دارد و تأمین اعتبار لازم را انجام داده است، اظهار داشت: برای سال جاری تا کنون 700 میلیارد تومان اعتبار به استان ابلاغ شده که این اعتبارات به صورت قرض الحسنه و با بازپرداخت 20 ساله است و در مدت 2 ماهه گذشته 3 هزار و 900 متقاضی ساخت مسکن برای دریافت 390 میلیارد تومان تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند و این روند همچنان ادامه دارد.
 
مدیرکل بنیاد مسکن استان ساخت مسکن برای 77 یتیم گلستانی، ساخت مسکن برای 3 هزار خانواده محروم و نیازمند، احداث یکهزار واحد مسکونی خسارت دیده از حوادث و ساخت مسکن برای بیش از 300 خانواده دارای حداقل 2 عضو معلول روستایی را از جمله اقدامات بنیاد در سال گذشته دانست که اغلب این واحدهای مسکونی در مراحل پایانی ساخت قرار دارند.

 وی با تأکید بر تأمین مسکن جوانان به عنوان یک اولویت مهم در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم مشکل تأمین مسکن جوانان روستایی را برطرف کنیم، طرح تأمین مسکن جوانان را در استان طراحی و اجرایی کردیم تا بتوانیم دسترسی این قشر را به تسهیلات مسکن و ساخت آن، تسهیل کنیم.

حسینی بیان داشت: با اجرای طرح مسکن جوانان علاوه بر تامین مسکن، عمران و آبادانی و توسعه روستاها، رونق تولید و اشتغال، مهاجرت معکوس، جلوگیری از حاشیه نشینی در شهرها، جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز، کنترل قیمت زمین و مسکن در روستاها، مقابله و پیشگیری از خسارت‌های جانی و مالی در حوادث و البته حمایت از جوانان متقاضی سکونت در روستاها محقق خواهد شد.
 
وی با اشاره به شناسایی 200 روستای استان که ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل برای اجرای این طرح در فاز نخست، گفت: کار اطلاع رسانی به دهیاران و متقاضیان و ثبت نام از واجدان شرایط از طریق ثبت نام در سامانه از چندماه قبل آغاز شد و به موازات آن تفاهم نامه هایی با 27 دستگاه اجرایی برای برخورداری جامعه هدف آنان از این طرح و البته استفاده از ظرفیت‌های آنان برای کمک به اجرا و تحقق طرح به امضا رسید.
 
حسینی یادآور شد: بعد از اقدامات اولیه، 17 هزار گلستانی برای داشتن مسکن در این 200 روستا در سامانه ثبت نام کردند که نشان از نیاز مسکن و مقبولیت این طرح است.
 
وی توضیح داد: این طرح به دو صورت خودمالکی و بنیاد ساخت برای اجرا ابلاغ شده است. خود مالکان متقاضیانی هستند که زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن را دارا هستند و توسط بنیاد حمایت مالی می‌شوند و تا 120 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه دریافت می‌کنند که بلافاصله بعد از پالایش و اخذ پروانه ساختمان از مرجع صدور پروانه به بانک معرفی شدند یا در حال معرفی هستند. اما گام مهم در این طرح، روش بنیاد ساخت بود که مشکل و دغدغه اصلی هم در همین بخش است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان با اشاره به تدوین و ابلاغ 10 گام برای اجرای این طرح به روش بنیادساخت گفت: برای این بخش تامین زمین نیز توسط بنیاد انجام می‌شود تا از اراضی در اختیار بنیاد، اراضی مازاد و بلااستفاده دستگاه‌های اجرایی مورد تفاهم، اراضی ملی داخل یا مجاور بافت روستا که طبق ماده 4 قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن باید در اختیار بنیاد قرار گیرد و همچنین توافق و تفاهم با مالکان اراضی مستعد اجرای طرح در مجاورت روستاها، بتوانیم اراضی موردنیاز برای ساخت این واحدهای مسکونی را تأمین کنیم.

وی همچنین بیان داشت: منابع مالی مازاد بر تسهیلات طرح ویژه نیز از طریق امضای تفاهم نامه با 2 بانک قرض الحسنه رسالت و مهر و همچنین بانک سپه استان تامین خواهد شد.
 
حسینی درباره شرایط دریافت این تسهیلات در طرح مسکن جوانان گفت: توانایی پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی، عدم دریافت زمین دولتی و تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی در گذشته، تاهل و سرپرست خانوار بودن، داشتن شرایط و توان دریافت تسهیلات بانکی و همچنین سهم آورده  از شرایطی است که در این طرح پیش بینی شده است.

وی اعلام کرد:  تا 10 آبان ماه امسال کار ساخت یکهزار و 500 واحد مسکن خودمالکی و 700 واحد مسکن بنیاد ساخت در 30 روستای استان شروع شده و در مراحل مختلف ساخت است.
 
مدیرکل بنیاد مسکن استان با اشاره به همکاری همه بخش‌ها برای تحقق این طرح در استان اظهار داشت: دهیاران در اجرای این طرح نقش اطلاع رسانی، هدایت، تایید اولیه، کمک در شناسایی و معرفی اراضی مستعد اجرای طرح را دارند. همچنین بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات قرض الحسنه طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی و بویژه 3 بانک رسالت، مهر ایران و سپه تامین منابع مالی آن را برعهده گرفته‌اند.
 
وی خاطرنشان کرد: منابع طبیعی استان در واگذاری اراضی مورد درخواست بنیاد برای اجرای این طرح مهم بر اساس ماده 4 قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن نقش محوری دارد و در روستاهایی که این اراضی را در اختیار دارند باید همکاری لازم را با بنیاد مسکن داشته باشند.

حسینی یادآور شد: احداث مسکن  زیرمجموعه‌های این بخش را از تولید مصالح مورد نیاز مسکن از شن و ماسه گرفته تا سیمان، آهن و آجر و غیره را فعال می‌کند، بنابراین در ساخت مسکن و تولید شاهد جهش خواهیم بود و زمینه اشتغال و رونق اقتصادی را در استان فراهم خواهد کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار