معاون پژوهشی مدرسه علمیه و عالی الزهراء(س) گرگان:

معاون پژوهشی مدرسه علمیه و عالی الزهرا(س) عقلانیت را به عنوان یک اصل در حیات طیبه حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) دانست و گفت: آثار آن ویژگی‌ها و فضائل زیبای اخلاقی مانند؛ صبر، عزت‌نفس، حق‌گرایی، مناعت طبع و پاکی و حیاء است.

عقلانیت یک اصل در حیات طیبه حضرت زینب(س) است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از حوزه از گرگان، خانم طاهره سادات ضیاءحسینی، در مراسمی که به مناسبت ولادت باسعادت حضرت زینب(س) با تاکید به ضرورت شناخت ابعاد شخصیتی آن بانوی بزرگوار، بیان کرد: شخصیت ایشان در خاندان وحی و عصمت شکل گرفت و فضایل و کرامات اخلاقی بسیاری در وجود ایشان جمع بود که ریشه در "عبودیت محض" حضرت دارد.

وی با بیان اینکه عبودیت نهایت اوج و تکامل روح انسان و قرب او به خداوند و تسلیم مطلق بودن در برابر ذات حق است، افزود: عبد بودن حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) ناشی از علم و معرفت والای حضرت به حقیقت دین، توحید و معارف الهیه بوده است که از دامن وحی و امامت به دست آوردند، چنانکه در کودکی در برابر خواست پدر که فرمودند: «بگو دو تا، پاسخ دادند زبانی که به گفتن یکی به گردش در آمده چگونه کلمه دو تا را بر زبان جاری کند».

استاد حوزه خواهران با اشاره به جایگاه علمی حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) اظهار کرد: آن حضرت علاوه بر علم لدنی به عنوان یک راوی حدیث موثق نیز شناخته شده‌اند، از جمله ابن عباس که خود جایگاه علمی والایی دارد از ایشان حدیث نقل می‌کند و حتی خطبه فدکیه را از زبان حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) بیان می‌دارد، با اینکه ایشان در آن زمان کودکی ۵ ساله بودند نامشان در کتب رجالی شیعه آمده و هیچ شبهه‌ای در اعتبار روایات حضرت وجود ندارد.

ضیاءحسینی بیان کرد: حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) مفسر قرآن بوده است و سخنان و خطبه‌های آکنده از آیات قرآنی است و در زمان حکومت حضرت علی(علیه‌السلام) در کوفه و منزل خویش مجلسی داشت که برای زنان قرآن را تفسیر و معنا می‌کرد که بیانگر جایگاه علمی ایشان است.

وی اضافه کرد: موید دیگر بر علم آن حضرت این است که می‌بینیم حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) تنها زنی است که در مقطعی از زمان نائب امام قرار گرفت و امام حسین(علیه‌السلام) اسرار امامت و نیابت ولایت معصوم(علیهم‌السلام) را به ایشان واگذار کرد و علوم الهی و احکام از زبان حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) بیان می‌شد.

استاد حوزه خواهران با بیان اینکه صدیقه طاهره(سلام الله علیها)، با وجود برخورداری از ویژگی عبودیت و حضور در محضر الهی و نیز مسئولیت‌های خانواده از مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه غافل نیست، اضافه کرد: آن حضرت، با درایت و بصیرت به دفاع از اصل امامت می‌پردازد و چهره‌ای جامع و کامل از خویش نشان می‌دهد و حجت را بر آدمیان تمام می‌کند.

ضیاءحسینی با اشاره به بینش سیاسی و اطلاع از مسائل روز حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: همراهی کامل حضرت با امام حسین(علیه‌السلام) نیز نتیجه داشتن درک صحیح از مسائل موجود در جامعه بود و می‌بینیم پس از قیام عاشورا در جهت آگاهی مردم وظیفه رساندن پیام امام و مقابله با تحریف گران را برعهده می گیرد و اندیشه و حرکت انقلابی امام حسین(علیه‌السلام) را تداوم می‌بخشد.

وی خاطرنشان کرد: خطبه‌های غراء حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) در کوفه و شام و دفاع از اهل بیت(علیهم‌السلام) و شناساندن جایگاه رفیع امامت و ولایت توانست مردم را نسبت به جنایت بنی امیه آگاه کند همچنین دفاع ایشان از ولایت تا آنجا پیش رفت که برای حفظ جان امام سجاد(علیه‌السلام) خود را پیش مرگ امام نمودند و بدین وسیله حمایت جانی از آن حضرت به عمل آوردند.

استاد حوزه خواهران ادامه داد: تمام انسان‌های مومن در مقابل دین الهی مسئول هستند و باید در راه پیشبرد اهداف دین تلاش و جهاد داشته باشند، آیات متعددی به این مسئله اشاره کرده و با تعابیر مختلفی مانند «جاهدوا باموالهم و انفسهم» و یا «جاهدوا فی سبیل الله» از آن یاد شده است؛ حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) در راه انجام این مسئولیت، با کمال شهامت و فداکاری از همسر و زندگی خود دست کشید و در قیام امام حسین(علیه‌السلام) همراهی تام و تبعیت محض از آن حضرت داشت.

ضیاءحسینی، عقلانیت را به عنوان یک اصل در حیات طیبه حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) دانست و افزود: آثار آن ویژگی‌ها و فضائل زیبای اخلاقی مانند؛ صبر، عزت‌نفس، حق‌گرایی، مناعت طبع و پاکی و حیاء است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار