با هدف بررسی چالش ها و دغدغه های پژوهشگران و محققان استان گلستان، میزگرد تخصصی هدفمندی پژوهش ها با حضور پژوهشگران برجسته و متولیان این حوزه در دفتر خبرگزاری ایسنا استان گلستان برگزار شد.

تاسیس پارلمان پژوهش در استان گلستان/ شعار رشد 8 درصدی فاقد پشتوانه پژوهشی است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، پژوهش به عنوان راهبرد اساسی و بنیادین توسعه و پیشرفت یکی از مهمترین مولفه هایی است که تمامی جوامع و کشورهای دنیا با نگاهی ژرف و آینده محور آن را به عنوان کلیدی ترین سیاست در مسیر رشد و تعالی مادی و معنوی و رفع نیازمندی های خود در حوزه های مختلف آموزش، صنعت، بازار، تولید، ورزش و حتی فرهنگ سرلوحه کار خویش قرار داده اند.

نگاه پژوهش محور هر چند در کشورمان با سرعتی کم اما با باوری درست در سالهای اخیر با رشد و گسترش کمی بسیاری رو به رو شده و توسعه پژوهش برای رفع مشکلات و نیازها در کشورمان مورد توجه مسئولان و تصمیم گیران قرار گرفته است، هرچند که هنوز تا نقطه کمال در این حوزه و باور راستین نتایج پژوهش های علمی توسط مدیران و انطباق تصمیمات خود بر نگاه کارشناسی و پژوهش محور فاصله زیادی داریم.

آنچه در این مسیر بسیار مهم و حائز اهمیت است ارتباط و همکاری نهادهای پژوهشی و توسعه ارتباطات میان بخشی با هدف کاهش تعارض منافع، صرفه جویی در هزینه ها، جلوگیری از دوباره کاری و حرکت های جزیره ای، شناخت دغدغه های پژوهشگران و راهکارهای عملیاتی کردن نتایج هزاران پژوهشی است که بر روی طاقچه و قفسه های دانشگاهها و پژوهشگاهها خاک می خورد.

از این رو دفتر خبرگزاری ایسنا در گلستان با همکاری اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان گلستان میزگرد تخصصی هدفمندسازی پژوهش ها را با هدف بررسی راهکارهای هدایت پژوهش ها به سمت نیازهای استان، همچنین توسعه همکاری های پژوهشی میان نهادهای پژوهش محور و شناخت دغدغه های پژوهشگران در سالن جلسات این خبرگزاری واقع در جهاددانشگاهی استان گلستان و با حضور اساتید دانشگاه، پژوهشگران و نخبگان این حوزه برگزار کرد.

 

الزام استفاده از نتایج پژوهش وجود ندارد/ دبیرخانه شورای پژوهش در اختیار نهاد غیرپژوهشی

معاون پارک علم و فناوری استان گلستان در این میزگرد با اشاره به اینکه مشخص کردن نیازمندیها و عناوین پژوهش های کاربردی در استان یک ضرورت انکار ناپذیر است، اظهار کرد: پژوهشگران ما در دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی از نیازمندی های استان در بخش های مختلف بر حسب ضرورت و اولویت ها مطلع نیستند.

دکتر حامد رضایی با بیان اینکه موضوع الزام بهره مندی از نتایج پژوهش باید در استان نهادینه شود، افزود: نمی توان پژوهشگر را پیرامون موضوع به پژوهش سوق داد ولی از نتایج پژوهش علمی او که حاصل تلاشهای شبانه روزی اوست هیچ استفاده ای نکرد.

وی با تاکید بر اینکه اعتبارات حوزه پژوهش در کشور به هیچ عنوان مشخص و مکفی نیست، خاطرنشان کرد: به طور کلی وقتی اعتبارات پژوهش به صورت شناور در کنار موارد دیگر از جمله ورزش و ... گذاشته شده و برای آن سقفی معادل دو درصد اعتبارات در نظر می گیرند، عملا هیچ الزامی برای هزینه کردن دستگاهها در حوزه پژوهش وجود ندارد.

معاون پارک علم و فناوری استان گلستان با انتقاد از عدم توجه به جایگاه دانشگاهها و پارک علم و فناوری در حوزه پژوهش، ادامه داد: شما شاهد هستید که رئیس، نائب رئیس و دبیر شورای پژوهش استان هیچ کدام نه دانشگاهها هستند و نه موسسات و نهادهای تحقیقاتی و فناورمحور که اثرات نامطلوب آن را نیز لمس کرده ایم.

رضایی با غیرمنطقی دانستن عدم ارتباط دانشگاهها با سازمان برنامه و بودجه استان و دریافت اعتبارات به صورت ملی، تصریح کرد: اینگونه است که در شورای برنامه ریزی نمی توان برای بودجه های پژوهشی دانشگاه تصمیم گرفت و اولویت ها و محورهای لازم را تشریح و هدایت کرد.

نهادها هیچ درخواستی برای پژوهش کاربردی ندارند

مدیر مرکز ارتباط با صنعت دانشگاه گلستان با اشاره به اینکه یک نهاد و یا مجموعه باید حوزه پژوهش در استان گلستان را آسیب شناسی کند، اضافه کرد: باید مشخص شود که چرا طرح های پژوهشی کاربردی و کارشناسی شده نیست و چرا طرح های تدوین شده پژوهشی اجرایی نمی شود؟

دکتر حسن دلیری با بیان اینکه اولویت هایی که دستگاهها به عنوان اولویت های پژوهشی اعلام می کنند بسیار کم و نادر است، گفت: متاسفانه دستگاههای اداری و اجرایی درخواست جدی برای اقدامات پژوهشی به منظور برنامه ریزی عالمانه در امور مختلف را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت علوم در این زمینه پیشگام شده و خواستار ارائه اولویت های پژوهشی دستگاهها شده است، خاطرنشان کرد: اگر دستگاهها در این فراخوان همکاری کنند می توانیم یک گام بلند به جلو برداشته و حداقل ریل گذاری صحیحی در اقدامات پژوهشی داشته باشیم.

شکاف بزرگ میان صنعت و دانشگاه پر شود/ فقدان پیوست پژوهشی در طرح های کلان استان

پژوهشگر علوم اجتماعی در این نشست با اشاره به اینکه همه ما پژوهش های بسیاری را انجام داده ایم، اظهار کرد: برای پژوهش های استان گلستان هیچ برنامه عملیاتی تدوین نشده و همین موضوع باعث شده است عمده پژوهش های ما به مرحله عمل و اجرا نرسد.

دکتر حسین جعفری با انتقاد از تاخیر بسیار در ارائه نتیجه پژوهش ها و بررسی برای اقدام عملیاتی، ادامه داد: عملا در مدت زمان تاخیر ایجاد شده تمام داده ها و اطلاعات پژوهش تغییر کرده و نتایج پژوهش دیگر اعتبار خود را از دست می دهد.

وی بر ضرورت انجام یک پژوهش جدی درباره عدم بهره مندی از پژوهش ها و شکاف بزرگ بین صنعت و دانشگاه تاکید کرد و گفت: متاسفانه طرح های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی استان فاقد پیوست های پژوهشی است و این یک آسیب جدی در این حوزه به شمار می رود.

پژوهشگر علوم اجتماعی با تاکید بر اینکه باید از متمرکز شدن بودجه های پژوهشی جلوگیری کرد، ادامه داد: باید بودجه ها به صورت متوازن و متناسب با نیازمندی ها در گستره موضوعی و جغرافیایی تقسیم و توزیع شود تا بتوانیم اثرات آن را در توسعه پایدار کشور مشاهده کنیم.

داده های اطلاعاتی را مخفی نکنیم/ پژوهش نباید اولویت فرعی تصمیم گیری ها شود

رئیس جهاددانشگاهی واحد گلستان با اشاره به اینکه اولویت های پژوهشی و نیازمندی های این حوزه باید از پائین به بالا تعریف شود، تاکید کرد: نباید بگذاریم یک نگاه از بالا به پائین و بدون تجربه کارشناسی و لمس کف میدان در شرایط خلا و انتزاعی اقدام به تصمیم سازی برای حوزه پژوهش کند.

ابراهیم شهبازی با انتقاد از جزیره ای عمل کردن نهادهای تحقیقاتی، خاطرنشان کرد: به طور مثال در موضوع حاشیه نشینی حداقل پنج دستگاه اقدام به پژوهش های مشابه کرده اند در حالیکه هیچ کدام از یکدیگر خبر نداشته و عملا هزینه بیت المال به دلیل عدم هماهنگی و جزیره ای عمل کردن پنج برابر مصرف و احتمالا اسراف شده است.

وی با بیان اینکه امروز دیگر جای بیان مساله نیست و باید به دنبال ارائه راهکارهای جدی باشیم، تصریح کرد: نباید با سری جلوه دادن برخی آمارها به ویژه برای دانشجویان و محققین تخصصی عملا نتایج تحقیقات گذشته را از خدمت تحقیقات نوین خارج کرده و وقت و هزینه بسیار بیشتری را صرف کنیم.

رئیس جهاددانشگاهی استان گلستان با اشاره به اینکه متاسفانه ما خودمان برای دانش و تخصص خودمان ارزش قائل نیسیتم، افزود: متاسفانه برخی از پژوهشگران تنها برای دریافت مبلغی حق الزحمه حاضر می شوند در حوزه غیرتخصصی خود کار کنند که این موجب پائین آمدن سطح کیفی پژوهش ها می شود.

شهبازی با بیان اینکه مطالبه گری در حوزه پژوهش باید به صورت جدی دنبال شود، اضافه کرد: نباید بگذاریم پژوهش در مظلومیت به عنوان یک موضوع دسته دوم و اولویت های فرعی مطرح و انگاشته شود زیرا پژوهش زیرساخت و بنیان همه تصمیم گیری های بعدی و چشم اندازهای ماست.

پیوست مطالبه گری در پژوهش ها احیا شود

معاون اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی با انتقاد از طرح مساله رشد هشت درصدی توسط استاندار گلستان و وزرای کابینه، گفت: در حالیکه رشد استان گلستان در حال حاضر منفی ۶ درصد است چگونه و با کدام پژوهش علمی می توان با شرایط فعلی از رشد هشت درصدی یعنی افزایش ۱۴ درصدی سخن گفت؟

دکتر محمد رهبری با اشاره به اینکه باید نقد درون گفتمانی را در مجموعه های اداری و دولتی راه بیاندازیم، خاطرنشان کرد: باید بتوانیم راحت و بی پرده با مردم و با یکدیگر درباره اولویت ها و نیازمندی های جامعه سخن گفته و پژوهش ها را به سرعت به آن سمت هدایت کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه پژوهشگران استان گلستان نیز یکدیگر را نفهمیده و درک نمی کنند، تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم تا پژوهشگران نوین خود را پرسشگر بار آورده و از یک جمع کننده داده به تحلیلگر تبدیل کنیم و در پژوهش ها پیوست های مطالبه گری را احیا کنیم.

مردم از دانشگاهها  درباره کارکرد و فلسفه وجودی شان سوال کنند

معاون اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی با انتقاد از عدم درخواست و مطالبه مردم از دانشگاهها پیرامون رسالت های دانشگاه، گفت: مردم باید از دانشگاه بپرسند که فلسفه وجود شما در این ۷۰ سال در کشور چیست و چرا باید در استانی که نخستین دانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاورزی ایران در آن افتتاح شده مشکل بی آبی، خشکسالی، نابودی کشت پنبه و هزاران مشکل دیگر رخ بدهد؟

رهبری بر ضرورت تبدیل پژوهش به یک فرآیند تاکید کرد و افزود: ما باید بدانیم که آلمان با نظم، ژاپن با صداقت و کره جنوبی با فریاد ضعف ها به جایگاه بی بدیل امروز خود در توسعه رسیده اند در حالیکه قطعا ظرفیت های موجود در کشورمان به مراتب بیشتر از این کشورهاست.

عدم مدیریت علمی و تخصصی حوزه پژوهش در استان

پژوهشگر حوزه علوم کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به انجام سلیقه پژوهش ها در ادارات و نهادهای استان گلستان، اضافه کرد: متاسفانه در حوزه اعتبارات نیز پروژه های عمرانی غیر اولویت دار در صدر دریافت اعتبارات بوده ولی هنگامی که نوبت به پژوهش می رسد با یک مبلغ بسیار ناچیزی درخواست سر و ته پژوهش را جمع کردن دارند.

آمنه آورند با بیان اینکه حوزه پژوهش در استان گلستان به صورت حرفه ای و تخصصی مدیریت نمی شود، گفت: ایجاد فاصله زمانی و محدودیت زمانی در ارائه نتایج پژوهش به ویژه پژوهش های راهبردی در حالیکه هنوز هیچ اعتباری نیز به طرح تعلق نگرفته غیرمنطقی و دلسرد کننده است.

وی با تاکید بر لزوم تشکیل کمیته بررسی مشکلات پژوهشی استان گلستان، تصریح کرد: نباید با بی توجهی به حوزه پژوهش زیرساختهای آماری و اطلاعاتی استان را برای توسعه با مخاطره مواجه کرده و مانع از رشد و پیشرفت مبتنی بر پژوهش شویم.

گلستان فاقد سند چشم انداز پژوهش است

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی استان گلستان نیز در این میزگرد بر ضرورت تدوین سند پژوهش استان تاکید کرد و گفت: متاسفانه این سند پژوهش قرار بود در برنامه توسعه پنجم تدوین و نگارش شود ولی متاسفانه این اتفاق رخ نداد که همین مساله نشان از عدم اهتمام و اهمیت مدیران به این حوزه دارد.

دکتر محسن قلی پور با بیان اینکه وقتی سند چشم اندازی را در مقابل خود نداشته باشیم قادر به هدف گذاری نیستیم، افزود: بدون هدف گذاری هم حرکت ما در برآیند کلی فاقد پیشرفت و ثمر برای جامعه خواهد بود و هم خود این مساله است که منجر به بی اعتمادی و تصور ناکارآمدی پژوهش ها می شود.

وی با تاکید بر اینکه بهره مندی از اعتبارات پژوهشی کامل و مناسب یک ضرورت انکار ناپذیر است، گفت: همه می دانیم که هر قدر هم محقق حرفه ای و کارکشته ای در اختیار داشته باشیم باید در حوزه اعتبارات نیز از غنای کافی برای پژوهش کاربردی برخوردار باشیم.

از فقدان حلقه وصل میان نهادهای پژوهش محور رنج می بریم

رئیس بسیج اساتید استان گلستان با اشاره به اینکه به جای بهره گرفتن از واژگانی همچون بحران و بن بست می توانیم با نگاهی مثبت اندیش از قابلیت، ظرفیت و راهکار استفاده کنیم، تصریح کرد: با وجود همه مشکلاتی که همگان از آن مطلع هستیم اما باید بدانیم که هیچ گاه هیچ بن بستی وجود نداشته و همواره راهکاری وجود دارد.

دکتر علیرضا خواجه شاهکویی با بیان اینکه اشتراکات بسیاری میان نهادهای پژوهشی وجود دارد، ادامه داد: متاسفانه آنچه از فقدانش رنج می بریم حلقه وصلی است که بتواند میان این نهادها و اشتراکاتشان یک ارتباط معنادار و منطبق بر افزایش بهره وری ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه ما همچنان نتوانسته ایم میان دانشگاه و دستگاههای اجرایی از یک سو و نیازهای جامعه از سویی دیگر یک لینک و ارتباط قوی ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم جهاددانشگاهی بتواند در این مسیر با استفاده از ابزارهای خود از جمله رسانه و نگاه انقلابی حاکم بر این نهاد، مسیر مد نظر را ریل گذاری کند.

حتی دانشگاه را هم از خارج وارد کردیم/ تبدیل پژوهشگران به بازیگران نخبه نما

رئیس مرکز نوآوری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در این میزگرد با اشاره به اینکه باید باب گفتگوهای اندیشمندانه و دغدغه مندانه علمی را فراهم کنیم، افزود: باید تلاش کنیم تنوع افکار و سلیقه ها را به منظور جمع بندی بهتر نشست ها افزایش دهیم.

دکتر محمدشریف شریف زاده با تاکید بر اینکه برخی از پروژه های حیاتی در استان گلستان به دلیل عدم هم افزایی توان ها بر زمین مانده است، خاطرنشان کرد: بیائید تمامی دانشگاهها، پارک علم و فناوری، جهاددانشگاهی و پژوهشگران منطقه با تشکیل یک کارگروه عملیاتی در کنار هم حداقل یک مشکل استان را حل کنیم.

وی با انتقاد از عدم بومی سازی مسائل و پدیده ها، تصریح کرد: متاسفانه ما حتی دانشگاه ها ا نیز وارد کرده و آنها را ایرانی نکرده ایم و به جای آنکه پژوهشگر باشیم تبدیل شده ایم به یک هنرمند که نقش فرهیخته بودن را بازی کرده و از نخبگی و فرهیختگی خود در حل مسائل بهره ای نمی برد.

اساتید را از جامعه دور نکنید/ غلبه فناوری بر آموزش خطرآفرین است

این پژوهشگر برجسته با غیرکارشناسی دانستن دستورالعمل جدید حضور اساتید در دانشگاهها، گفت: اینکه یک استاد باید در طول هفته ۵۶ ساعت در دانشگاه حضور داشته و کارت بزند کاری بسیار ناپخته بوده و موجب می شود تا اساتید بیش از پیش از جامعه دور بوده و در حلقه بسته خود در دانشگاه بمانند.

شریف زاده سیاست های متمرکز و پایتخت محور را برای اجرا در استانها بسیار ناکارآمد عنوان کرد و ادامه داد: عضو هیئت علمی در دانشگاه صنعتی شریف با یک میلیارد اعتبار پژوهشی می رود و در کارخانه بزرگ خودروسازی به پژوهش می پردازد در حالیکه ما در گلستان در نهایت برای ارتباط با صنعت به مرغداری می رویم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه فناوری بر آموزش غلبه کرده است، افزود: ما در تعاریف و سخنرانی دانشگاه نسل چهار را راه اندازی کرده ایم ولی در در زیرساختها در زمره دانشگاههای نسل یک و نهایتا دو باشیم.

رتبه بندی پژوهشگران باید در استان اجرایی شود

استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با تاکید بر شکل گیری نظام اطلاعات مدیریت پژوهش در استان گلستان، ادامه داد: یک سوال اساسی که در سطح استان گلستان باید پرسیده شود که چرا رتبه بندی پژوهشگران صورت نمی گیرد و پروژه ها بر اساس سلیقه به افراد سپرده می شوند.

شریف زاده بر ضرورت تاسیس پارلمان پژوهش استان گلستان با حضور نخبگان سرتاسر استان تاکید کرد و گفت: نباید بگذاریم برخی از مدیران کل که فهمی از پژوهش ندارند فضای پژوهش ها را به سطح مسائل مالی جزئی تقلیل دهند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار