مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: هزار و ۳۰۰ هکتار طرح بیابان زدایی با مشارکت بخش خصوصی در نیمه پایانی سال جاری در مراتع این استان اجرا می شود.

هزار و ۳۰۰ هکتار طرح بیابان زدایی در مراتع گلستان اجرا می شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ عبدالرحیم لطفی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: از این مقدار سطوح ۱۰۰ هکتار آن توسط یک واحد تولیدی اجرا می شود که تفاهم نامه آن بین اداره کل و شرکت امضا شده و عملیات انتقال، کاشت، مراقبت و نگهداری نهال های مرتعی در آن به زودی انجام خواهد شد.

وی اظهارداشت: علاوه بر این، بقیه  عرصه ها با همکاری دامداران و مدیران عامل طرح های مرتعداری اجرا می شود.

به گفته وی با اجرای این طرح از هزینه کرد دولت به ازای هر هکتار حدود ۴۵ میلیون ریال اعتبار صرفه جویی خواهد شد.

لطفی با اشاره به آمادگی این اداره کل برای استقبال از مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح های بیابان زدایی در مراتع، خاطرنشان کرد: برای این منظور در کنار بهره گیری از اعتبارات دولتی، طرح نجات ۵۰ هزار هکتار از بیابان های استان در قالب برنامه پنج ساله برای اجرای پروژه های آبخیزداری و احیا آماده واگذاری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بیان کرد: در این استان شمالی ۳۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی در معرض بیابان‌شدن و تبدیل به دشت رسوبی شور وجود دارد که ۱۱۶ هزار هکتار آن با شدت بالای تولید گرد و غبار در اولویت اجرای طرح بیابان‌زدایی قرار گرفته است.

گلستان علاوه بر قرار گرفتن در جوار صحرای قره قوم ترکمنستان، طی ۳۰ سال اخیر تغییرات اقلیمی از جمله افزایش دما، کاهش بارش، افزایش تبخیر و بی نظمی در بارش در شمال استان گلستان شدت گرفته و پیامدهای منفی ناشی از آن مانند فقر مراتع و ایجاد گرد و غبار بیشتر شده است..

گلستان با مساحتی در حدود ۲ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۱۳۰ هکتار در شرق استان مازندران و غرب استان خراسان شمالی قرار دارد.

این استان مرزی دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک و گرم است و منابع طبیعی متنوعی شامل کوهستان های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست، شوره زار و دریا دارد.

اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار بوده که شامل ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع (شمال استان)، ۲۰ هزار هکتار اراضی ساحلی و اراضی مستثنیات و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار اراضی موات است.

در گلستان یک میلیون و۹۰۰ در ۴۳ نقطه شهری و هزار و ۷۵ روستا سکونت دارند که از طریق کشاورزی و دامپروری تامین معاش می کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار