مدیرکل راه و شهرسازی گلستان گفت: ۹۵۰ کیلومتر محورهای ارتباطی این استان طی مدت ۱۰۰ روز خدمت دولت سیزدهم خط کشی شده است.

۹۵۰ کیلومتر راه‌های گلستان در دولت سیزدهم خط‌کشی شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ حسین محبوبی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین ۱۹۵ کیلومتر از راه‌های استان دارای روشنایی است و در ۱۰۰ روز دولت، ۲ کیلومتر از مسیرهای جاده‌ای این استان دارای روشنایی جدید شدند.

وی اظهارداشت: در این مدت رفع و اصلاح هندسی هفت نقطه سانحه‌خیز، احداث هفت مورد ابنیه جدید فنی و ۶ مورد دور برگردان عریض انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین طی فعالیت دولت جهادی سیزدهم در حوزه لکه‌گیری و روکش آسفالت جاده‌ها نیز ۱۱۰ کیلومتر از محورهای ارتباطی این استان کارهای انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با بیان این که در این مدت همچنین پنج کیلومتر حفاظ بُتنی و فلزی در جاده‌های استان نصب شد، به عملکرد حوزه ریلی و اداره کل راه‌آهن شمال شرق ۲ پرداخت و گفت: در سال جاری میزان جابجایی بار ریلی در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۶ درصد افزایش و در حوزه جابجایی مسافر در همین مدت و مقایسه با پارسال ۷۳ درصد رشد داشتیم.

محبوبی اضافه کرد: یکی از کارهای مهم و اساسی سال جاری  اتصال خط عریض راه‌آهن اینچه‌برون به ترکمنستان بود که پیشتر به علت کم عرض بودن خط ایران، برای جابجایی بارها، هزینه زیادی به کشور ترکمنستان پرداخت می‌شد که با راه‌اندازی این خط عریض در داخل کشور و اتصال آن به کشور همسایه اولین قطار باری عریض وارد ایران شد.

وی ادامه داد: همچنین اداره کل راه‌آهن شمال شرق ۲، در حال پیگیری ۲ پروژه مهم شامل اجرا و احداث راه‌آهن گرگان به مشهد به عنوان یک مطالبه دیرین مردم استان و  اتصال خط آهن شمال به جنوب است که حدود ۵۰۰ کیلومتر مسیر از گلستان به جنوب کشور کوتاهتر می‌شود.

وی تصریح کرد: طرح اتصال خط آهن شمال به جنوب در حال مطالعه است که قرار است براساس این طرح خط آهن اینچه‌برون به آزادشهر و از آنجا به شاهرود و سپس به طبس وصل شود که از آنجا بارها به جنوب کشور منتقل و یا از جنوب کشور به طبس و در نهایت به اینچه‌برون آورده شود.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در خصوص حوزه دریانوردی و اداره کل بنادر و دریانوردی استان یادآور شد: انجام مطالعات تکمیلی نجات خلیج گرگان در قالب لایروبی کانال‌های چاپاقلی و آشور و نصب اسکله پانتومی شناور در ساحل بندرترکمن، نصب ترازسنج راهداری در اسلکه بندرترکمن جهت پایش نوسانات آب خلیج گرگان، راه‌اندازی ایستگاه رادیویی دریایی بندرترکمن برای کمک به پرسنل شیلات و ماهیگیران از اقداماتی بوده که از ابتدای سال جاری تاکنون و به ویژه در ۱۰۰ روز اخیر در این بخش انجام شده است.

محبوبی افزود: استان گلستان دارای ۲ فرودگاه بین‌المللی شهدای گرگان و کلاله است که در فرودگاه بین‌المللی شهدای گرگان امسال شاهد افزایش ۴۰ درصدی پروازهای ورودی و خروجی از این فرودگاه هستیم و در بخش جابجایی مسافر هم افزایش ۱۱ درصدی را داشتیم.

وی بیان کرد: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون ۹ پرواز از فرودگاه بین‌المللی شهدای گرگان به مقصد قزاقستان داشتیم که مورد استقبال تجار، بازرگانان و اقوام قزاق این استان و استان‌های همجوار قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش هواشناسی پس از سال‌های پیگیری، مکان‌یابی و کلنگ‌زنی پروژه رادار هواشناسی در گنبدکاووس بود که این پروژه به منظور پیش‌بینی دقیق‌تر نقاط بارشی و سیلاب‌هایی که در استان رخ می‌دهد، انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان به کارها و اقدامات انجام شده در حوزه شهرسازی پرداخت و گفت: در این بخش طرح‌های تفضیلی و جامع برای همه شهرهای استان تهیه و ابلاغ شده که در واقع تعیین کننده مسیر برنامه‌ریزی و توسعه شهری است.

محبوبی ادامه داد: همچنین تامین زمین برای احداث مسکن، ساختمان‌های اداری، ورزشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و بخش‌های دیگر به عنوان یک وظیفه در حوزه این اداره کل در حال اجراست.

وی تصریح کرد: در بخش نهضت ملی تولید مسکن، ثبت نام آن شروع شده و سهم استان در چهار سال دولت سیزدهم ۹۳ هزار خانه است که اولویت با اقشار محروم و کم‌درآمد است.

وی یادآور شد: در این بخش، در ۱۶ شهر استان زمین تامین شده و در تلاش هستیم با همکاری سایر بخش‌ها در شهرهای دیگر استان زمین را تامین و در اختیار اجرای این طرح قرار دهیم.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان گفت: در حوزه بازآفرینی شهری، بازسازی و بهسازی بافت‌های تاریخی به ویژه در شهرستان گرگان از جمله تعدادی مساجد و تکایا در محلات سرچشمه، دربنو، پاسرو و سرچشمه این شهر انجام شده و برای جلوگیری از حاشیه‌نشینی به حوزه بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری ورود کردیم و در حال مقاوم‌سازی منازل این مناطق هستیم.

محبوبی تصریح کرد: در حوزه راه تعریض مسیرهای بندرترکمن به آق‌قلا، آق‌قلا به گنبدکاووس، آزادشهر به شاهرود در دست اقدام است و در مرکز استان در حال تکمیل قطعه اول کمربندی این شهر هستیم که به زودی عملیات احداث قطعه دوم آغاز خواهد شد.

از ۲۶ آذر ماه تا اول دی ماه به نام هفته راهداری، حمل و نقل جاده‌ای و رانندگان نامگذاری شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار