مدیرعامل شرکت «سوله استرآباد» با بیان این که بی ثباتی قیمت مواد اولیه در قراردادها لطمات سنگینی به ما زده است، گفت: قانون سختگیرانه «رفع تعهد ارزی» حجم تولید و صادرات را کاهش داد.

کاهش تولید با قانون رفع تعهدارزی/بی‌ثباتی قیمت‌ها به صنعت صدمه زد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، گلستان در حوزه صنعت ساختمان تقریباً زنجیره کاملی دارد و صنایع فعال این بخش باعث شده این استان یکی از برندهای مطرح در بخش ساختمان باشد.

یکی از شرکت‌های معتبر استان که توانسته بازارهای داخلی و خارجی را به خود اختصاص دهد شرکت «سوله استرآباد» است. در گلستان ۱۰ شرکت در زمینه ساخت سوله‌های فلزی فعالیت داشته و یکی از برندهای مطرح در این زمینه شرکت «سوله استرآباد» است که طی ۹ سال پیاپی عنوان تولیدکننده و صادرکننده برتر استان را به خود اختصاص داده است.

رشد چشمگیر مجموعه و ارزآوری آن در شرایط تحریم نشان موفقیت مدیریت این شرکت است. سوله استرآباد حدود ۱۳ سال است که در زمینه ساخت سوله‌های فلزی فعالیت می‌کند.

مدیران شرکت قبل از شروع کار، با توجه به رشته تحصیلی خود، تحقیقاتی انجام دادند و با نیازسنجی به این نکته پی بردند که صنعت ساختمان استان و کشور، به سوله‌های پیش ساخته نیازمند است. در ابتدا بر اساس شرایط بومی کار آغاز شد و در ادامه توانستند به ۱۵ استان کشور صادرات داشته باشند.

در همین رابطه گفتگویی با «علی موسوی» مدیرعامل شرکت سوله استرآباد انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

*محصولات شما در کجا کاربرد دارد؟

محصولات ما در ساختمان سازی و صنایع کاربرد دارد، شرکت، اسکلت پیش ساخته کارخانجات، ساختمان‌های مسکونی و سازه‌های فولادی داخل و خارج از کشور آماده کرده و در محل نصب می‌کند.

در این صنعت بعد از کارهای فنی و بازرگانی که منجر به قرارداد و تأیید نقشه‌ها شده، ابتدا برشکاری، سوراخ‌کاری، پانچ کاری، مونتاژکاری و بعد جوش و سندبلاست و رنگ و بعد هم مرحله حمل و نصب انجام می‌شود.

* چشم اندازی برای توسعه هم دارید؟

ما در اقتصاد نباید صرفاً نگاه بومی داشته بلکه باید نگاه بین‌المللی داشته باشیم. باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم، هم اکنون کشورهای حوزه cis، کشورهای عربی و آفریقایی بازار خوبی برای صادرات کالاهای ما هستند. محصول ما از نظر بازار فروش مشکلی ندارد اما قوانین مزاحم و بی ثباتی قیمت دلار و مواد اولیه شرایط را برای کسب و کارها سخت کرده است.

صنعت سوله پیش ساخته در کشور اشباع شده و کشورهای اطراف بازار خوبی برای ما هستند که نباید فرصت موجود را از دست دهیم زیرا تا ۱۵ سال آینده این کشورها هم اشباع خواهد شد.

هم اکنون کشور ترکیه، چین و هند رقبای ما در صادرات به کشورهای عربی و cis هستند و آنها فرصت را از دست نمی‌دهند ولی ما با قوانین سختگیرانه زمان طلایی رشد کشورهای عربی و cis و کشورهای آفریقایی را از دست می‌دهیم.

* با توجه به تناژ بالای محصول شما چه میزان از هزینه‌ها مربوط به حمل و نقل است؟

هزینه حمل و نقل در چند سال اخیر در کشور به صورت افسارگسیخته بالا رفته و از استاندارد جهانی بیشتر است و اگر در این زمینه فکری نشود توان رقابت با دیگر کشورها را از ما خواهد گرفت.

* با چه میزان سرمایه کار را آغاز کردید و در حال حاضر چه میزان سرمایه ثابت و سرمایه در گردش دارید؟

با شراکت دو نفر از دوستان فعالیت خود را با ۲۰۰ میلیون تومان آغاز کردیم و در ادامه ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کردیم.

۵۰ میلیارد تومان سرمایه ثابت کارگاه اعم از ساختمانی و تجهیزات و ماشین آلات بوده و می‌توان گفت برای هر نفر شغل یک میلیارد تومان هزینه شده است سرمایه در گردش هم به دلیل گرانی بیش از حد مواد اولیه، نیاز به مبلغ بالای داشته که متأسفانه طی این مدت نتوانستیم خود را با آن وفق دهیم.

یکی از دلایل مهم پیشرفت ما نزدیکی به کشور ترکمنستان و بازار این کشور بود که توانستیم سفارشات بسیاری گرفته و رشد کنیم و از یک سوله کوچک ۵۰۰ متری به هفت هزار مترمربع سالن و از کارگاه ۱۵ نفره به بیش از ۲۰۰ پرسنل برسیم.

در اوج تولید و صادرات ۲۵۰ پرسنل در این شرکت مشغول به کار بودند اما با توجه به وضع قوانین سختگیرانه تولید و صادرات این عدد به ۵۵ نفر رسیده است.

* صادرات سوله ساختمانی به دیگر کشورها چگونه ممکن است؟

در همه جای دنیا نقشه‌های ساختمانی یک زبان مشترک دارد، اگر از لحاظ حمل و نقل به صرفه باشد می‌توان سازه‌های فولادی را صادر کرد در ابتدا ارسال نقشه انجام شده و در صورت توافق، سوله ساخته و در محل توسط اکیپ‌های نصاب شرکت نصب می‌شود.

*صادرات شما به کدام استان‌ها و کشورها است؟

در ابتدا مشتری‌های ما در داخل استان بودند اما به تدریج بازارهای هدف برای خود مشخص کردیم و به ۱۵ استان کشور سازه ارسال می‌شود. در صادرات خارجی هم کشورهای حوزه cis مانند ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، ازبکستان و تاجیکستان و بعد کشورهای عربی مانند عراق و قطر از جمله مقاصد کالاهای ما هستند.

تا چهار سال پیش در زمینه صادرات مشکلی نداشتیم تا اینکه قانون سختگیرانه «رفع تعهد ارزی» وضع و مشکلات متعددی را برای صادرکنندگان ایجاد کرد و این امر باعث شد تا ما حجم تولید و صادرات خود را کاهش دهیم.

این قانون برای بسیاری از شرکت‌ها مزاحم بوده و بسیاری از تولیدکنندگان از این قانون صدمه دیده اند. در تجارت یکی از اصول اولیه فروش پایدار است و اگر فروش پایدار نداشته باشیم باید ظرف مدت یک سال در آن کارگاه را ببندیم.

* چه میزان صادرات دارید؟

صادرات را از سال ۹۰ آغاز و تا سال ۹۹ صادر کننده موفق استان بودیم. رقم صادرات از یک میلیون دلار در سال آغاز و به هفت میلیون دلار هم رسید تا اینکه قوانین مزاحم کسب و کار انگیزه تولید را از ما گرفت و هم اکنون معادل ۷۵ درصد تعدیل نیرو داشته ایم.

* مشکلات پیش روی تولیدکنندگان چیست؟

بی ثباتی قیمت مواد اولیه در قراردادها لطمات سنگینی به ما زده و اگر شرایط ثابتی در زمینه قیمت‌ها وجود نداشته باشد امکان بستن قرارداد هم نیست.

نوسان دلار هم صدمات زیادی به ما وارد کرده و اگر در نرخ مشخصی قرارداد بسته شود و قیمت دلار کاهش یابد، متضرر می‌شویم. این دو مؤلفه باعث شده انگیزه تولید از فرد صنعتگر گرفته شود و می‌توان گفت سه چهارم از قراردادهای ما منجر به ضرر می‌شود.

زمینه اشتغال شرکت ما در سه حوزه پروژه‌های دولتی، خصوصی و صادرات است. پروژه‌های عمرانی دولتی که حدود چند سال است متوقف شده، صادرات همه دلیل قوانین سختگیرانه تعطیل شده و تنها بخش خصوصی فعال است.

از دیگر موضوعاتی که مانع تولید بوده، بانک‌ها هستند؛ آنها برای تسهیلات سرمایه در گردش، وثیقه‌هایی مانند ملک مسکونی طلب می‌کنند لذا تولیدکننده نمی‌تواند از عهده وثایق بانکی برآید و مجبور است نیاز خود را از منابع فروش تأمین کند.

بسیاری از تسهیلاتی که توسط برخی از صنعتگران اخذ می‌شود در زمینه صنعت هزینه نشده و وقتی نوبت به صنعتگر واقعی می‌رسد، چیزی برای وی باقی نمی‌ماند.

یکی از مشکلات ما این است که ۹۰ درصد منابع تسهیلاتی یک استان در اختیار چند نفر خاص قرار می‌گیرد.

ما در اوج تولید خود سالانه ۱۰ هزار تن تولید داشتیم که به دلیل وضع قوانین سختگیرانه تولید را کاهش داده و هم اکنون به دو هزار و ۵۰۰ تن رسیده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار