90 درصد مدارس غیرانتفاعی گلستان استیجاری هستند و این مدارس را واحدهای مسکونی و تجاری تشکیل می‌دهند که به مکان آموزشی تغییر کاربری دادند.

ماجرای واحدهای تجاری و مسکونی که مدرسه می‌شوند/ مدارس غیرانتفاعی در برزخ دریافت تسهیلات

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما، با وجود اینکه در ماه های اخیر حادثه فرو ریختن مدرسه غیرانتفاعی فرشتگان بسیاری از خانواده های دانش آموزان غیرانتفاعی را آزرده خاطر کرد ولی هنوز مسئولان امر برای برچیدن مدارس غیرانتفاعی غیراستاندارد و ناایمن اقدام نکردند.

نکته قابل توجه این است که 90 درصد این مدارس غیردولتی استیجاری هستند که آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس دخل و تصرفی در حوزه ساخت و ساز آن نداشتند.

*استقبال کمرنگ والدین گلستانی از مدارس غیرانتفاعی

در ایام کرونا استقبال بسیاری از خانواده ها از مدارس غیرانتفاعی کم شد و علت آن این بود که بسیاری از دانش آموزان این مدارس در فضای کوچک و با تراکم بالا تحصیل می کردند و تنها مزیت این مدارس دسترسی آسان و یا قرار گرفتن در موقعیت بهتر شهری بود.

حتی برخی از این واحدها پیش از آنکه کاربری آموزشی داشته باشند کاربری تجاری یا مسکونی داشتند که به فضای مدرسه غیرانتفاعی تغییر پیدا کردند و به نظر می رسد که ریزش مدرسه غیرانتفاعی فرشتگان در علی آباد کتول در حالی که ساختمان مجاور تنها 70 سانت گودبرداری کرده بود زنگ خطری برای تضمین امنیت دانش آموزان از سوی موسسان این مدارس به خانواده های آنها است و در این مسیر نیز دولت باید تدابیر ویژه ای بیندیشد.

رسول حسام در این باره می گوید: در 10 سال پیش در کوی علی محمدی شاهد ریزش مهد کودکی بودیم و  از آنجایی که این حادثه در روز جمعه اتفاق افتاده بود کودکی در آن حضور نداشت.

* مقاومت 25 ساله مدارس غیرانتفاعی در برابر استحکام بنا  

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان ادامه داد: امسال نیز شاهد آن بودیم که در مدرسه غیرانتفاعی فرشتگان نیز مجدد این اتفاق رقم خورد و اگر بگوییم دیگر چنین اتفاقی نمی افتد و دست روی دست بگذاریم اشتباه است.

حسام بیان کرد: باید علاوه بر آگاهی کمک کنیم که موسسه مدرسه ای غیرانتفاعی ایمن را در اختیار فرزندان ما قرار دهد و اگر توان این کار را ندارد نباید مدرسه غیر انتفاعی ایجاد کند.

وی افزود: از آنجایی که موسسان مدارس غیرانتفاعی باری از دوش دولت بر می دارد باید ما نیز به عنوان بخش دولتی در کنار آن باشیم و معنی ندارد که بیش از 25 سال از شکل گیری مدارس غیرانتفاعی شاهد مدارس غیرانتقاعی غیرمقاوم باشیم.
 
* ضرورت مقاوم سازی مدارس در  یک افق مشخص

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در بحث مقاوم سازی ساختمان های آموزشی دولتی خوب عمل کردیم و رشد خوبی داشتیم و از این سو مدارس غیردولتی را به فراموشی سپردیم و لازمه آن این است که از این فرصت استفاده کنیم و نسبت به این مسئله پیگیری داشته باشیم.

وی افزود: مدارس  غیردولتی و غیرمقاوم مسئله ای است که در سراسر کشور وجود دارد و  باید شرایطی برای حل این معضل ایجاد کنیم.

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان ابراز داشت: در سفر رئیس جمهور پیشنهاد دادیم که سایت های آموزشی برای موسسات این بخش شکل بدهیم تا بتوانند در مجاورت شهر زمین را در اختیار این موسسان قرار دهیم و شورای عالی شهرسازی را متقاعد کنیم که کاربری آن را آموزشی تغییر دهیم و دولت نیز همانند سایر بخش ها از این مدارس غیرانتفاعی حمایت تسهیلاتی داشته باشد.

حسام یادآور شد: تسهیلات باید ارزان تر در اختیار این موسسان قرار دهیم تا بتوانیم مدارس را در یک افق مشخص مقاوم سازی کنیم، همه به این مسئله باور داریم که در حوزه مقاوم سازی مدارس روستایی اتفاقات خوبی رقم خورده است و در حوزه شهری برای کانون های حاشیه‌نشین مناطق خطر وجود دارد و مجلس و دولت باید فضایی فراهم کنند تا شرایطی همانند تسهیلات بخش روستایی را برای این پهنه‌های شهری و غیرمقاوم ایجاد شود.

وی مقاوم سازی اصولی را مولفه مهم دانست و ابراز کرد: معنی ندارد که 70 سانت خاک برداری کنیم و ساختمانی فرو بریزد و اگر حداقل مقاوم سازی را داشت این ساختمان در علی آبادکتول به زمین فرو نمی ریخت.

* ظرفیت دانش‌آموزان در مدارس نباید از عدد 15 نفر تجاوز کند/ خانواده‌ها تخلفات را گزارش کنند

مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان با اشاره به اینکه در مدارس غیردولتی حداکثر ظرفیت دانش‌آموزان نباید از عدد 15 نفر تجاوز کند، گفت: خانواده‌ها اگر با مواردی غیر از این مواجه شوند می‌توانند به آموزش و پرورش اطلاع دهند تا موضوع در اسرع وقت پیگیری شود.  

احسان گوهری‌راد ادامه داد: نظارت بر مدارس، اعم از دولتی و غیرانتفاعی بصورت مستمر است، فضای آموزشی که در مدارس غیردولتی در نظر گرفته شده باید طبق استانداردهای سازمان نظام مهندسی باشد.

وی با اشاره به اینکه زمانی مسئولیت تائید استحکام بنا بر عهده اداره کل نوسازی مدارس بود، افزود: در حال حاضر اداره نوسازی بر اساس قانون می‌تواند نسبت به ظرفیت و استاندارد آموزشی نظر بدهد و تائیدیه آن را مشخص کند.  

* پروتکل‌های آموزشی برای مدارس غیرانتفاعی رعایت شود

مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان با اشاره به وجود 450 مدرسه غیرانتفاعی در استان گفت: حدود 44 هزار دانش‌آموز استان در مدارس غیر دولتی مشغول تحصیل هستند.  

گوهری‌راد با اشاره به پراکنش مدارس غیرانتفاعی در تمام شهرهای استان گلستان بیان کرد: بیش‌ از 85 درصد مدارس غیردولتی در فضاهای استیجاری هستند، این فضاهای فیزیکی برای زندگی ساخته شدند نه برای فضای آموزشی، استحکام بنای این فضا از طریق سازمان نظام مهندسی تائید می‌شود.  

 وی توضیح داد: رعایت پروتکل‌های آموزشی برای مدارس غیرانتفاعی نیاز است البته در همه‌جای ایران نسبت به فضای فیزیکی استاندارد در مدارس غیرانتفاعی صددرصد رؤیت نشده‌ است.  

* بانک‌ها موظف به اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه شدند/ یک فقره تسهیلات هم اختصاص نیافت

مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان؛ تائیدیه استحکام بنای مدارس را یک کار کارشناسی و تخصصی برشمرد و تصریح کرد: طبق بند 10 قانون، بانکها موظف هستند به مدارس غیردولتی تسهیلات قرض‌الحسنه درازمدت بدهند اما هیچ بانکی خود را ملزم به اجرای این بند قانونی نکرده است.  

گوهری راد بر لزوم حمایت دستگاه‌های دولتی از مدارس غیرانتفاعی تاکید کرد و گفت: دولت همچنین علاوه بر بانک‌ها، شهرداری‌ها را مکلف کرده که نسبت به واگذاری زمین به مدارس غیردولتی که مشکلات فضای آموزشی دارند اقدام کنند که تاکنون این تعهدات حمایتی محقق نشده و بر زمین مانده است.  

وی با تاکید بر اینکه از ابتدای تصویب این قانون تا کنون یک فقره تسهیلات به مدارس غیرانتفاعی داده نشده ‌است، گفت: تنها چیزی که به مدارس غیرانتفاعی تعلق‌ گرفته وام‌های 18 درصد پنج ساله است که در نظر می‌گیرند که منفعتی برای دریافت چنین تسهیلاتی وجود ندارد.  

گوهری راد گفت: عدم اعطای تسهیلات حمایتی به مدارس غیرانتفاعی سبب شده تا آنها مجبور شوند هر طوری که شده مدارس را نگه دارند، از طرفی اگر بخواهند مدارس را تعطیل کنند 14 درصد دانش‌آموزان دچار مشکل فضای آموزشی می‌شوند.

* مدارس غیرانتفاعی در برزخ دریافت تسهیلات
یاسر لیوانی، مدیرکل نوسازی مدارس استان گلستان در این زمینه می‌گوید:  در بحث مدارس غیر دولتی از دهه ۸۰ در ابتدا توسط کارشناسان نوسازی مدارس مسائل فنی آن انجام می شد و در سال های بعد بخشنامه های دیگر صادر شد  و به سازمان نظام مهندسی ساختمان سپرده شده است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان گلستان ادامه داد: در سال ۹۵ نیز سازوکار دیگر برای مدارس غیردولتی در مجلس مصوب شد و در سال ۹۸ آیین نامه اجرایی آن ابلاغ و اداره نوسازی مدارس مسائل فنی آن را تایید می کند.
وی خاطرنشان کرد: نگاه ایده آل ما این است که ساخت مدارس غیر انتفاعی در دستور کار باشد و مباحث فنی آن به صورت رایگان برای آنها انجام می دهیم.

انتظار می رود با توجه به اهمیت موضوع دولت تسهیلات مناسب برای ساخت مدارس غیرانتفاعی در اختیار موسسان قرار دهد تا خانواده ها با آسودگی خاطر بیشتری از سلامت دانش آموزان خود مطمئن شوند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار