یک دکترای تخصصی علوم تغذیه نسبت به کاهش مصرف پروتئین و لبنیات در کشور هشدار داد و گفت: تداوم این روند منجر به سوءتغذیه و زمینه ساز بیماری های مزمن می شود.

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدرضا هنرور در گفتگو با خبرنگار مهر ضریب هوشی را یکی از شاخصه های توسعه در کشورها برشمرد و اظهار کرد: عدم دسترسی به غذا و تغذیه نامناسب این شاخصه مهم را دستخوش مخاطره می کند.

وی ادامه داد: اگر افراد جامعه در هرزمان و مکان به غذای کافی و مناسب دسترسی نداشته باشند، سوءتغذیه اتفاق می افتد.

این پزشک متخصص بحث دسترسی به غذا را دارای سه بخش اقتصادی، فیزیکی و فرهنگی دانست و افزود: در دسترسی فیزیکی دولت ها مکلف به تامین منابع غذایی مناسب برای جوامع خود هستند.

هنرور دسترسی اقتصادی به منابع غذایی را معضل فعلی اقشار کم درآمد کشور اعلام کرد و گفت: این موضوع تا آنجا اهمیت دارد که دولت به این بخش سوبسید اختصاص می دهد.

وی، دسترسی فرهنگی به منابع غذایی را نیازمند آموزش خانواده برشمرد و افزود: اگر هریک از این سه بخش دچار مخاطره شود، وظیفه دولت تامین امنیت غذایی است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه هروقت دریافت غذا و استفاده از آن نیاز سلامتی انسان را تامین نکند سوء تغذیه پیش می آید، ادامه داد: معمولا سوتغذیه یا گرسنگی به دلیل عدم دسترسی به گروه پروتئین است که به جبران آن افراد به مصرف کربوهیدرات ها روی می آورند.

وی اضافه کرد: وقتی شرایط اقتصادی خوب نیست و افراد نمی توانند پروتئین را به مقدار کافی دریافت کنند برای رفع احساس گرسنگی به سمت دریافت کربوهیدارت ها و چربی ها برای تامین انرژی می روند و درست در اینجاست که به واسطه سوتغذیه، بحث مهم ریزمغذی ها مانند املاح و ویتامین ها جدی گرفته نمی شود.

به گفته هنرور، کاهش مصرف پروتئین عوارض زیادی دارد که بسیاری از آنها در درازمدت خودش را نشان می دهد از جمله اینکه اگر زنان باردار دچار سوء تغذیه شوند روی نسل آینده تاثیر می گذارد.

این متخصص علوم تغذیه ضمن تاکید بر این نکته که عوارض سوء تغذیه تنها در نسل آینده خلاصه نمی شود، ادامه داد: متاسفانه تغذیه نامناسب در دوران بارداری برای مادران هم تبعاتی خواهد داشت؛ به عنوان مثال گرسنگی یا سوءتغذیه مادر باردار را به سمت مصرف کربوهیدرات ها می برد که نخستین عارضه آن دیابت است.

به اعتقاد وی، معمولا دولت ها برای آنکه روی نسل آینده سرمایه گذاری کنند به تغذیه کودکان و نوجوانان بسیار اهمیت می دهند. اگر کشوری مانند ژاپن به افزایش قد در نسل های جدید افتخار می کند دلیلش کار بر روی تغذیه کودکان است.

هنرور خاطر نشان کرد: سوءتغذیه در جوانی و میانسالی عارضه ریسک بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری قلبی و عروقی، فشار خون را در جامعه افزایش می دهد که هزینه آن هم برای دولت است زیرا کثرت در این بخش باعث می شود دولت ناچار به پرداخت سوبسید به بخش بهداشت و درمان شود.

وی با بیان این که امنیت غذایی از مولفه های مهم در دولت ها به شمار می رود، افزود: امنیت غذایی در کشور تا آنجا اهمیت دارد که در سطح کلان جلسه ای با نام «شورای عالی سلامت و امنیت غذایی» با مسئولیت رئیس جمهور و در استان ها کارگروهی با نام «سلامت و امنیت غذایی» به ریاست استاندار تشکیل می شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار