احداث کلبه‌های کوچک شناور در گستره آبی پیرامون جزیره آشوراده، جدیدترین تلاش در استفاده از ظرفیت دریایی برای رونق اقتصادی و اشتغال است.

فصل جدیدی از گردشگری با کلبه‌های شناور در خلیج گرگان

به گزارش گلستان ۲۴؛ استان گلستان با داشتن طبیعت زیبا، سرسبز و چشم انداز‌های منحصر به‌ فرد و دارا بودن بیش از ۳۵۰ جاذبه طبیعی متنوع و ارزشمند، یکی از قطب‌های مهم اکوتوریسم (طبیعت گردی) در شمال کشور ایران به شمار می‌رود.

همچنین این استان به سبب برخی ویژگی‌های طبیعی و پیشینه تاریخی از جمله مستعدترین مناطق کشور در حوزه گردشگری محسوب می‌شود، ظرفیت حضور اقوام متعدد با خرده فرهنگ‌های فراوان، آثار و ابنیه چندین هزار ساله، جنگل‌های چند میلیون ساله هیرکانی، سواحل دریای خزر، مرال‌های دشت جهان‌نما و جزیره آشوراده در دل دریای خزر، بخش اندکی از گنجینه‌های معنوی سرزمین هیرکان است که هر کدام از آن‌ها می‌تواند به مقصد گردشگری تبدیل شود.

دستیابی به توسعه پایدار در گلستان با استفاده از ظرفیت‌های گردشگری از جمله راهبرد‌های مدیران استان طی سال‌های اخیر بوده است و برای عملیاتی شدن این راهبرد موضوعات متعددی مانند احداث موزه روستایی، ایجاد شهر بازی مدرن، ساخت تله کابین، احیای دیوار تاریخی گرگان در دستور کار قرار گرفته است که هر یک از این موارد فراخور شرایط خود در مراحل مختلفی از پیشرفت قرار دارد.

یکی از جدیدترین تلاش‌هایی که برای تحقق توسعه در گلستان مورد توجه سرمایه گذار بخش خصوصی قرار گرفته مقوله احداث کلبه‌های شناور گردشگری در پهنه آبی پیرامون جزیره آشوراده است.

ساخت اقامتگاه‌های شناور کوچک با مصالح سبک همسو با طبیعت و با حداقل آلودگی که می‌تواند جذابیت بسیاری برای گردشگران داشته باشد، تماشای غروب دل انگیز خورشید و انواع پرندگان مهاجر در خزر، استفاده از سکو‌های آفتابگیری، پرداختن به ورزش‌های آبی مانند شنا و حتی ماهیگیری با قلاب در محیطی بکر در کیلومتر‌ها دورتر از ساحل یک انگیزه قوی نزد گردشگران ایجاد می‌کند تا با حضور در این مناطق، چند شبانه روزی را به دور از دغدغه‌های زندگی ماشینی در جزیره آشوراده سپری کنند.

پهنه آبی آرام و کم موج با عمق آب ایمن و کمتر از چهار الی پنج متر از جمله ویژگی‌های منطقه آبی پیرامون جزیره آشوراده است که اجرای طرح کلبه‌های شناور را به امری پر مزیت تبدیل کرده است.


نوآوری در اشتغال و کسب و کار

یکی از لیدر‌های تور گردشگری بندر ترکمن در غرب استان گلستان گفت: باید بپذیریم که برای حفظ طبیعت و محیط زیست چاره‌ای جز نوآوری در اشتغال و کسب و کار نداریم که یکی از مهم ترین این روش‌ها راه اندازی کلبه‌های شناور دریایی در خلیج گرگان و جزیره آشوراده است.

سیدرضا هاشم نژاد گفت: وضعیت آبزیان و زیستمندان خزر و خلیج گرگان روز به روز در حال کاهش است، با این وجود روند غارت و صید بی رویه انواع ماهی در این مناطق همچنان ادامه دارد.

او اظهار داشت: اگر می‌خواهیم که طبیعت، حیات وحش و زیستمندان منطقه را حفظ کنیم باید مشاغل جدیدی در مناطق ایجاد شود که خسارتی به طبیعت نزند، راهبردی که باید جدی گرفت.

او گفت: وجود هزاران قطعه انواع پرنده‌ها مهاجر، چشم انداز‌های بدیع و بی نظیر، آب و هوای مناسب و امکان شنا و ماهیگیری در پیرامون جزیره آشوراده این منطقه را به بهشت گردشگران تبدیل کرده و هر گردشگری علاقه‌مند است که در این منطقه چند روزی را سپری کند.


کلبه‌های شناور راهکاری برای جذب گردشگران

 

به گفته او یکی از راهکار‌هایی که می‌تواند جذابیت منطقه را برای گردشگران بیشتر کند، احداث کلبه‌های شناور در منطقه است.

هاشم نژاد گفت: این موضوع درآمد بومیان منطقه را از گردشگری افزایش می‌دهد و از سوی دیگر دست اندازی و غارت به طبیعت را به حداقل می‌رساند.

او گفت: مناطق ترکمن نشین ساحل خزر آداب و رسومی دارند که با بقیه کشور متفاوت است و جزو میراث ناملموس محسوب می‌شود و از این بابت برای جذب گردشگر باید استفاده کرد. به طور مثال تجربه ماهیگیری با افراد بومی، ناوبری و تجربه زندگی در کلبه‌های شناور می‌تواند سبب جذب گردشگر شود.

هاشم نژاد ادامه داد: مناطق پیرامونی جزیره آشوراده علاوه بر اینکه می‌توانند میزبان کلبه‌های شناور باشند ظرفیت راه اندازی تجهیزات و وسایل مانند جت‌اسکی، اسکی روی آب، چتر پرنده، قایق‌های پدالی، کیبل اسکی را نیز دارا هستند که با اندک سرمایه گذاری می‌توان این ظرفیت بالفعل را به ظرفیتی بالقوه تبدیل کرد.


کلبه شناور زمره فعالیت‌های گردشگری دریایی با جذابیت بالا

استاد گردشگری دانشگاه‌های گلستان اجرای کلبه‌های شناور گردشگری در جهان را امری مرسوم و در زمره فعالیت‌های گردشگری با جذابیت بالا برشمرد و گفت: در اجرای چنین پروژه‌هایی مشخصات فنی و اجرایی این پروژه‌ها در شکست یا توفیق سرمایه گذاری‌های نقش بسزایی دارد.

مهدی سقایی ادامه داد: فرمت اجرای کلبه‌های شناور بر اساس کیفیت و عمق آب دامنه تغییراتی زیادی دارد و مهم ترین اصل در اجرای آن همسویی و سازگاری با محیط زیست و طبیعت است.

او ادامه داد: در حالت کلی مناطق آبی گلستان ظرفیت اجرای چنین پروژه‌هایی را دارد، اما باید هرگونه اقدام در این بخش بر اساس مطالعات جامع انجام شود.

سقایی گفت: برای حصول موفقیت در چنین پروژه‌ای باید بازار هدف، میزان گردشگر، حجم سرمایه گذاری و چشم انداز بلند مدت طرح بر اساس شرایط اقتصادی، اجتماعی و طبیعی منطقه دقیق ارائه شود.

فرماندار بندر ترکمن هم  گفت: مناطقی ساحلی خلیج گرگان به سبب برخورداری از جاذبه‌های فراوان تفریحی، توریستی، تاریخی، آب و هوای مناسب و نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی، دسترسی به امکانات حمل و نقل دریایی یکی از مناطق مورد استقبال گردشگران است.


اهمیت خلیج گرگان و آشوراده به لحاظ سیاحتی و اقتصادی

سیدصادق شیرنگی گفت: خلیج گرگان و جزیره آشوراده از نقاط استثنایی و فوق‌العاده جالب در جهان است و از نظر زیست‌محیطی، سیاحتی و اقتصادی اهمیتی ویژه دارد که متاسفانه تاکنون توجهی به آن نشده است.

او گفت: جزیره آشوراده به عنوان زیباترین و تنهاترین جزیره خزر از طبیعت زیبا و منحصر بفردی برخوردار است و امکانات سرمایه گذاری برای راه اندازی ورزش‌های مختلف دریایی در پهنه آبی پیرامون این جزیره وجود دارد.

شیرنگی ادامه داد: با توسعه گردشگری دریایی گردشگران با فرهنگ و آداب و رسوم ساحل نشینان آشنا می‌شوند و با استفاده از تسهیلات، خدمات ساحلی، خرید اقلام و صنایع‌دستی منافع اقتصادی خوبی را نصیب اهالی شهر‌های پیرامون خلیج گرگان و دریای خزر می‌کنند و این امر موجب تقویت، ترقی و آبادانی بندرترکمن، گمیشان و بندرگز می‌شود.


فصل جدیدی از گردشگری آبی

احمد تجری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان در بازدید از طرح اقامتی، پذیرایی و تفریحی خانه‌های شناور دریایی در جزیره آشوراده شهرستان بندر ترکمن گفت: سرمایه‌گذار بخش خصوصی با حجم سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد ریال در حال اجرای این طرح است، طرحی که می‌تواند فصل جدیدی از گردشگری آبی را در استان را رقم بزند.

او گفت: طرح اقامتی، پذیرایی و تفریحی خانه‌های شناور دریایی در ۲ سوئیت ۲۰۰ متری، سالن پذیرایی با ظرفیت ۱۵ نفر با زیربنای ۴۰۰ مترمربع و اشتغال‌زایی ۱۰ نفر در دست اجرا است.

تجری گفت: با توجه به اینکه طرح‌های بسیار بزرگ و خوبی در حوزه گردشگری دریایی و آبی در سواحل استان در حال اجراست، این ظرفیت‌ها می‌تواند ظرفیتی بسیار خاص و جاذب گردشگر داخلی و خارجی باشد.

گلستان با دارا بودن ۱۳۰ کیلومتر نوار ساحلی علاوه بر ظرفیت‌های بالقوه در گردشگری طبیعی تاریخی، جذابیت‌های فراوانی در بخش دریا و ساحل دارد که می‌تواند به عنوان پیشرانی برای توسعه مناطق ساحلی استان شمالی باشد.

 یکی از بزرگترین مخازن جزیره آشوراده در سه کیلومتری پهنه آبی خلیج گرگان در حوزه استحفاظی فرمانداری بندرترکمن قرار دارد.

آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه آبی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان‌های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

گلستان یکی از استان‌های شمالی و گردشگری ایران بوده که در کنار دریای خزر، کشور ترکمنستان، استان‌های خراسان شمالی، سمنان و دامنه‌های شرقی البرز و مازندران واقع شده و در ایام سال میزبان مسافرانی است که برای اقامت یا ادامه سفر این استان و مسیر‌های آن را انتخاب می‌کنند.

این استان با وسعت افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع، جمعیتی حدود ۲ میلیون نفر دارد که در ۳۰ شهر و حدود یک هزار روستا زندگی می‌کنند و شهرنشین‌ان بیشتر از روستانشینان آن هستند.

گلستان واقع در دو قطب گردشگری شمال کشور و زیارتی مشهد به نگارستان ایران نیز شهر بوده و اقوام متعددی را در خود جای داده است که شامل فارس، ترکمن، سیستانی، ترک (آذربایجانی و قزلباش)، مازندرانی ها، بلوج و قزاق‌ها هستند.

منبع: ایرنا

 

ارسال نظر

آخرین اخبار