قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه گلستان ۶۱ طرح محرومیت زدایی را در روستاهای استان اجرا کرده است.

عزم جدی سپاه برای محرومیت زدایی در گلستان/۶۱روستای هدف شناسایی شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه نهادی برای کمک به محرومیت زدایی از روستاهایی با محرومیت بالا شکل گرفته تا مانع مهاجرت روستاییان به شهرها و افزایش حاشیه نشینی و تبعات منفی آن شود.

بسیج رسانه گلستان با هدف آشنایی با اقدامات این قرارگاه تور رسانه ای یک روزه در شهرستان علی آبادکتول برگزار کرد تا اصحاب رسانه با اقدامات این نهاد آشنا شده و این ظرفیت را به مردم بشناسانند.

نخستین روستا که از آن بازدید شد، روستای شیرین آباد بود. مسئول بسیج رسانه گلستان در جمع خبرنگاران گفت: هدف از بازدید فعالیت های قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه نینوای گلستان، معرفی اقدامات ارزشمند نهادهای انقلابی، خصوصاً سپاه و بسیج در راستای محرومیت زدایی از روستاها است.

محمدمهدی تجری با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب، افزود: اگر اصحاب رسانه فعالیت های انقلابی را به گونه ای درست روایت نکنند، دشمنان ما بعدها آن طور که خودشان دلشان می خواهد، دستاوردهای انقلاب را روایت خواهند کرد.

گلستان جزو محروم ترین استان های کشور است

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه نینوای گلستان اظهار کرد: رییس جمهور باید گلستان را جزو اولین سفرهای استانی خود قرار می داد زیرا گلستان جزو محروم ترین استان های کشور است و از بسیاری جهات دچار عقب ماندگی بوده که این محرومیت ها در زیر طبیعت سرسبز آن پنهان شده است.

اجرای طرح های محرومیت زدایی در روستاها سبب مهاجرت معکوس می شودسرهنگ کاظم نوروزی ادامه داد: نبود امکانات و فقر در روستاها موجب مهاجرت روستاییان به شهرها خواهد شد و این امر تبعات بسیاری برای مردم و کشور به همراه دارد، به همین منظور قرارگاه پیشرفت و آبادانی در سال ۱۳۹۵ با هدف کمک به پیشرفت روستاهای کم برخوردار شکل گرفت.

وی با بیان اینکه دهستان هایی که ضریب محرومیت آنها هشت به بالا است با بررسی کارشناسی و تحقیق میدانی شناسایی شدند، افزود: قرارگاه پیشرفت و آبادانی گلستان در ۶۱ روستا در حال فعالیت بوده که شامل ۲۱ روستا در دهستان زرین گل شهرستان علی آبادکتول، ۱۲ روستا در دهستان کرند شهرستان گنبدکاووس و ۲۸ روستا در دهستان مرکزی شهرستان مراوه تپه است.

نوروزی تصریح کرد: نیروهای جهادی قرارگاه در پنج عرصه فرهنگی، زیرساخت، سلامت، اشتغالزایی و تعلیم تربیت فعالیت دارند و با اقداماتی که در روستاهای محروم داشتند نه تنها مهاجرت روستاییان به شهرها کاهش یافته بلکه با شیب آهسته شاهد مهاجرت معکوس هستیم.

وی رفع کدورت های طایفه ای، برگزاری کلاس های فرهنگی و آموزشی با محوریت امام روستا را از اهم اقدامات فرهنگی در روستاها برشمرد و افزود: استقرار امام روستا در راستای حفظ فرهنگ دینی و سنتی روستا و مبارزه با فرهنگ سخیف غربی است.

رفع مشکل آب روستای مهدی آباد

جانشین فرمانده سپاه استان گلستان ادامه داد: بیش از ۱۷ پروژه آبرسانی در روستاهای محروم با کمک قرارگاه صورت گرفته که رفع مشکل آب شرب روستای مهدی آباد یکی از این موارد است.

وی اضافه کرد: این روستای سه هزار نفری تنها یک مخزن ۵۰ مترمکعبی برای تامین آب شرب در اختیار داشت که ظرفیت محدود مخزن باعث شده بود تنها یک ساعت در طول شبانه روز آب داشته باشند و با وجود گذشت ۴۱ سال از پیروزی انقلاب همچنان مشکل آب روستا پابرجا بود که به همت قرارگاه با ساخت مخزن ۲۰۰ مترمکعبی مشکل آن ها برطرف شد.

نوروزی با بیان این که شعار قرارگاه از مردم، با مشارکت مردم و برای مردم است، تصریح کرد: ما صرفاً به انجام کارهایی اقدام می کنیم که نیاز و خواسته مردم روستا باشد، بر زمین مانده باشد و انجام همه کارها با مشارکت مردم همان روستا انجام می شود.

وی بیان کرد: وقتی مردم در انجام کارهای عمومی روستای خود مشارکت می کنند کار را از آن خود می دانند و کار با کیفیت و سرعت بالاتر و هزینه کمتری انجام می شود.

صرفه جویی در هزینه ها مشخصه فعالیت های قرارگاه

نوروزی با بیان این که قرارگاه از مردم هیچ پولی نمی گیرد، افزود: مردم با انجام کار و در اختیار گذاشتن وسایل نقلیه به پیشبرد طرح کمک می کنند.

وی ادامه داد: ساخت مخزن آب مهدی آباد که ۶۸۵ میلیون تومان برآورد شده بود با ۴۵۰ میلیون ساخته و بیش از ۲۳۵ میلیون تومان در ساخت آن صرفه جویی شد.

امام روستای شیرین آباد هم گفت: ما در روستا برای کمک به اشتغال مردم ابتدا علاقه مردم را شناسایی و سپس در جهت توانمند کردن آنها اقدام کردیم.

حجت الاسلام امیر شهمرادی افزود: کشاورزی، دامداری، خیاطی، ساخت عروسک و کشت گیاهان دارویی از علاقه مندی مردم روستا بود که ما با استفاده از کارشناسان مربوطه مردم را آموزش داده و در جهت علاقه مندی آن فرصت شغلی ایجاد کردیم.

وی احداث کارگاه های تولیدی خیاطی، عروسک سازی، بافندگی، پرورش گیاهان دارویی، زنبورداری، دامپروری و کشاورزی از اقداماتی برشمرد که در این روستا با محوریت امام روستا رونق گرفته است.

روستای محروم اسلام آبام فندرسک آخرین روستایی بود که تور خبری اصحاب رسانه گلستان بازدید کردند. مهم ترین مشکل این روستا نبود مدرسه داخل روستا بود که باعث هزینه و زحمت دانش آموزان برای رفتن به روستاهای اطراف شده بود.

اقدام ارزشمند قرارگاه پیشرفت و آبادانی در این روستا استفاده از دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته آموزش ابتدایی برای کمک به دانش آموزانی بود که در وضعیت کرونا در درس های خود ضعف داشتند.

معلمان جهادی در گفتگو با خبرنگار مهر گفتند: تا زمانی که مدرسه ها دایر شود و دانش آموزان نیاز داشنه باشند در کنارشان هستند و حمایتشان می کنند.

قرارگاه جهادی سپاه گلستان ثابت کرده که تنها با همت مردم و کارجهادی می توان فقر را ریشه کن کرد و هرجایی که مردم وارد عمل شوند و در کنار مسئولان کار را به دست گرفته اند کارها به بهترین نحو و با کمترین هزینه به سرانجام رسیده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار