دانشجوی هنرمند گلستانی با اشاره به اینکه هنر مهم ترین زبان انتقال پیام به مخاطب و بهترین ابزار فرهنگ سازی است، گفت:جایگاه فعلی هنر در کشورمان شایسته نیست.

جایگاه فعلی هنر در جامعه شایسته نیست/ خانواده ها هنر را مانع تحصیل ندانند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، هنر مجموعه‌ای از آثار یا فرآیندهای ساخت انسان است که برای اثرگذاری بر احساسات و هوش انسانی یا به‌منظور انتقال یک مفهوم، خلق می‌شود. امر هنری همیشه با زیبایی همراه نبوده ولی همواره با خلاقیت انسان همراه است، به عبارتی دیگر می‌توان گفت هنر، توانایی و مهارت آفریدن زیبایی است.

از این کشورها و جوامعی که در طول تاریخ به هنر به عنوان یک رکن مهم و اساسی در روح بخشی به جامعه خود بهره برده اند در ابعاد مختلف شاهد تغییرات و تمایزات کشورشان نسبت به سایر کشورها بوده اند، چه در بعد رفتارشناسی و ادبیات، چه در ابعاد معماری و زیبایی های بصری در فضاسازی ها، چه در انتقال فرهنگ میان نسل ها و بارورسازی اندیشه جوانان خود.

حال به نظر می رسد در کشور ایران اسلامی که بی تردید مهد هنر و تمدن در دنیا بوده، غفلت از هنر و هنرمندان نباید رنگ شاخصی به خود گرفته و این مهم به گوشه های ذهن مدیران، مسئولان و تصمیم سازان برود. زیرا همان گونه که شاعر نامی گفته است «هنر نزد ایرانیان است و بس»، اما در این میان باید اراده و همتی پولادین به وسط میدان آمده و ظرفیت های بالقوه هنری کشور را به فعلیت برساند.

الهه میرنیا دانشجوی گلستانی است که در عین تلاش برای رشد علمی خود با قبولی در یک دانشگاه معتبر، کوشیده تا در عرصه هنر به عنوان مهمترین و بهترین زبان انتقال پیام نیز فردی شاخص و اثرگذار برای جامعه اش باشد. از این رو با وی گفت و گویی صورت داده ایم که در ادامه آن را مشاهده می کنید:

استعداد هنری ام را در کودکی نشان دادم

او در معرفی خود ساده و بی پیرایه مستقیم سر اصل مطلب می رود و خلاصه وار می گوید:

الهه میرنیا هستم، ۲۱ ساله، اهل شهرستان گنبدکاووس استان گلستان که در حال حاضر دانشجوی ترم پنج رشته کتابت و نگارگری در دانشگاه اصفهان هستم و در کنار آن به صورت تخصصی خوشنویسی را به عنوان یک هنر مترقی و سرشار از احساس و عرفان دنبال می کنم.

الهه میرنیا شروع کار خود در عرصه هنر را از کودکی اش دانسته و به رتبه هایی که تا کنون کسب کرده اشاره می کند:

اگر بخواهم از نقظه آغازین اینکه چگونه شد وارد عرصه هنر شدم بگویم باید رجوع کرد به زمانی که پیش زمینه هنرمند بودن و هنردوست بودن را با نشان دادن استعداد در کلاس های دوران کودکی ام نمایان کردم و نقطه عطفی به نام حمایت خانواده باعث شد تا در چند حیطه از رشته های هنری به صورت جدی کلاس های خودم را در پیش بگیرم و به لطف خدا موفقیت های خوبی را نیز کسب کردم.

مهمترین رتبه هایی که کسب کردم مدرک ممتاز خوشنویسی، کسب رتبه دوم کشوری در مسابقات خوشنویسی، کسب رتبه سوم در مسابقات کشوری دانش آموزی در رشته قلم فلزی و برگزیده پنجاه و ششمین سال اهداء جایزه البرز که در کنار آنها جایزه اخیرم بود که به عنوان نفر برگزیده نمایشگاه گروهی دانشگاه هنر اصفهان در رشته نقاشی خط معرفی شدم.

موفقیتم را مدیون پدر و مادرم هستم

این دانشجوی هنرمند حمایت های خانواده اش را یکی از مهمترین علل توفیقات خود دانسته و در تشریح آن می گوید:

زحمات خانواده عزیزم وصف ناپذیر است و میزان حمایت‌شان را نمی توان در کلمات گنجاند چرا که همواره حامی بنده بوده‌اند، درست از همان زمان کودکی که همیشه من را تشویق می کردند تا امروز که در زمینه‌های هنری با همه توان از من حمایت می کنند تا فعالیت‌های خود را به طور جدی پیگیری کنم. بدون شک اگر حمایت های خانواده عزیزم نبود، هم اکنون در این جایگاه نبودم.

الهه میرنیا در پاسخ به علل و رموز موفقیت های خود در سن جوانی نیز پاسخ داد:

من همواره در راه رسیدن به اهدافم توکل بر خداوند منان را به یاد داشتم و آن را یکی از مهمترین علت های موفقیت می دانم چون قطعا بدون توکل به خدا و استعانت از او نمی توان به موفقیت رسید.

اما مولفه های دیگری نیز وجود دارد که حمایت خانواده ام از من در تمامی مراحل زندگی در کنار تلاش همیشگی خودم که همراه با صبر و حوصله برای رسیدن به موفقیت بوده از جمله آنهاست.

باید ارزش گذاری درستی در حوزه هنر ایرانی صورت بگیرد

او در توصیه و گفت و گو با دانشجویان به ویژه دانشجویان نگارستان ایران این گونه بر رساندن هنر به جایگاه واقعی اش تاکید می کند:

بی شک جایگاه هنر به ویژه هنر اسلامی که نشانی از فرهنگ ما ایرانیان در طول تاریخ پر رمز و راز این کشور بزرگ و تاریخی است، آن گونه که باید ارزش گذاری نشده و در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته است.

توصیه و درخواست من به دوستان دانشجوی خودم این است که بیائیم با یاری هنردوستان و هنرمندان استان گلستان به سهم خودمان در تمامی میادین زیبایی هنر را گسترش دهیم.

اما ا, ضمن تعریف خود از هنر، آرزویش در زندگی را نیز با هنر گره زده و می گوید:

اگر به زبان خود بخواهم خدمت شما عرض کنم، هنر گنجینه ای از رازهای نهفته است که باید به دست اهل آن یعنی هنرمند کشف گردد. در اینجا انسان در جایگاه کاوشگر به جستجوی آن گنج نهفته می پردازد.

اما درباره آرزوهایم اگر بخواهم سخن بگویم، دستیابی به مقام‌های بالا در زمینه علم و هنر و دریافت نشان های هنری درجه یک ملی و بین المللی یکی از مهم‌ترین آرزوهای بنده است که سعی می‌کنم از هیچ تلاشی برای رسیدن به آن دریغ نکنم.

برنامه ریزی رمز پیشرفت و موفقیت است

نظر این هنرمند گلستان درباره تداخل برنامه های تحصیلی با فعالیت های ورزشی و هنری و نقش برنامه ریزی در آن نیز شنیدنی است:

 بدون شک با این باور عمومی غلط مخالم که برخی معتقدند ورزش کردن و فعالیت های هنری و فرهنگی مانع از تحصیل است، از نظر بنده فعالیت های هنری و ورزشی با توجه به تاثیرات مثبتی که بر هر فرد دارد موجب رشد بیشتر و تسهیل یادگیری نیز خواهد بود و تمامی این زمینه ها می توانند موازی با تحصیل ادامه یابند و هیچ تداخلی هم با هم نداشته باشند.

قطعا این برنامه ریزی است که کمک می کند تا بتوانیم اهداف خود را بر اساس اولویت طبقه بندی کنیم و با توجه به شرایط موجود و زمان در دسترس، آن‌ها را در دستور  کار خود قرار دهیم. این طبقه‌بندی اهداف و برنامه‌ریزی برای رسیدن به آن‌ها باعث می‌شود تا کارها در نظم و ترتیب تعیین شده با سرعت بیشتری پیش رفته و درصد کسب موفقیت بیشتر شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار