سعید رنجبریان مدیر فرهنگی هنری منطقه ۸ و رییس فرهنگ‌سرای گلستان ضمن اشاره به سردرها که یکی از فرصت‌های فرهنگی در معماری شهری است، گفت: سردرها در گذشته در معماری شهری باعث افزایش روحیه و نشاط شهروندان و جامعه بوده است.

سردرها زبان گویای فرهنگی در ابنیه معماری و شهری است
به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر،‌ سعید رنجبریان مدیر فرهنگی هنری منطقه ۸ و رییس فرهنگ‌سرای گلستان درباره استفاده قُدَما در سردرهای منازلشان گفت: بر اساس ارادت قلبی و نیاز فکری، بسیاری از آیات و روایات قرآن کریم و همچنین اشعار شعرایی چون سعدی و حافظ  در سردر منازل قُدما نصب می‌شد.

 

رییس فرهنگ‌سرای گلستان افزود: خیلی از اوقات یک کاشی و کتیبه کوچک که با عبارت «الهی به امید تو» مزین شده است، در سردر منازل نصب می‌کردند تا هنگام خروج فرد از منزل و رویت آن، باعث ایجاد یک روحیه معنوی و الهی در شخص می‌شود و نتیجه آن یک روز خوب خواهد بود.

 

رنجبریان در ادامه ضمن اشاره به این سردرها که باعث ایجاد یک حس خوب و القای آرامش ذهنی به انسان می‌شود، گفت: مدتی است که در شهرها از این سردرها استفاده نمی‌شود و همین عدم بهره باعث از بین رفتن آرامش و مشکلات روحی در جامعه شده است.

 

وی با اشاره به جشنواره عکس «رواق منظر» و همچنین نخستین جشنواره عکس «پلاک ۱۱۰» که سال گذشته با محوریت سردرهایی با مضامین امیرالمومنین(ع) برگزار شد، گفت: امسال با توجه به فرصت مناسب و مشارکت نهادها و ارگان‌های تخصصی در حوزه عکاسی و معماری شهری، تصمیم گرفتیم تا فراخوان دومین جشنواره عکس «پلاک ۱۱۰» را با موضوع سردرهایی با مضامین حضرت علی(ع) اعلام کنیم.

 

رییس فرهنگ‌سرای گلستان در ادامه گفت: با توجه به این نشان شهری و ظرفیت مناسب سردرها که زبان گویای فرهنگی در ابنیه و معماری شهری است، برگزاری این جشنواره توان و قدرت این امر مهم را دارد تا بار دیگر باعث ایجاد یک جرقه در ذهن شهروندان و معماران شود و استفاده از این سردرها برای منازل، کوچه‌ها، خیابان‌ها و بازار احیا شود و سردرهای متفاوتی را که باعث ایجاد و افزایش روحیه شهروندان در شهر خواهد شد، استفاده کنیم.

 

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا با توجه به ظرفیت مناسب فرهنگی و هنری این سردرها در شهر، با برگزاری دومین جشنواره عکس «پلاک ۱۱۰» یک بار دیگر جامعه بتواند بخشی از نگاه فرهنگی را با زبان مکتوب و نقش‌واره‌ها در سردرها آشکار کند.

 

دومین جشنواره عکس «پلاک ۱۱۰» به همت فرهنگ‌سرای گلستان و با موضوع سردرهایی با مضامین امیرالمؤمنین(ع) برگزار می شود.

 

علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع از مقررات جشنواره و ارسال آثار و همچنین جوایز و هیئت داوران به نشانی اینترنتی pelak110.farhangsara.ir  مراجعه کنند یا با دبیرخانه جشنواره به شماره تلفن: ۷۷۸۴۸۸۸۸ تماس بگیرند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار