نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی گفت: گلستان یکی از قطب‌های تولید گندم در کشور به شمار می‌رود اما به علت خروج گندم از استان، سهم چندانی از ارزش افزوده این محصول ندارد.

کشاورزان گلستانی سهمی از ارزش افزوده گندم ندارند/کارخانجات آرد با کمترین ظرفیت فعال هستند

به گزارش گلستان ۲۴؛ رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان اظهارداشت: گلستان با تولید محصولات استراتژیک مانند گندم نقش مهمی در امنیت غذایی کشور دارد اما با وجود همه ظرفیت‌ها هنوز هم کشاورزی استان معیشتی است و مشکلات زیادی دارد.

وی با بیان اینکه گلستان درگیر خام‌فروشی است، گفت: سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی تا حدودی انجام شده است اما این کافی نیست و بسیاری از محصولات استان به علت نداشتن شرایط فراوری به استان‌های دیگر می‌رود.

عضو مجمع نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: گلستان در تولید گندم یکی از استان‌های برتر کشور است که سالانه حدود 10 درصد تولید گندم کشور را برعهده دارد. متناسب با آن، صنایعی هم در استان ایجاد شده است اما کارخانجات آرد استان با کمترین ظرفیت خود مشغول فعالیت هستند.

وی بیان داشت: گندم تولیدی گلستان به علت دارا بودن درصد بالایی از گلوتن، با کیفیت‌ترین محصول در کشور است و متاسفانه گندم گلستان به رغم کارخانجات آرد زیادی که داریم از استان خارج می‌شود. این امر سبب شده تا تولیدکنندگان و صنعتگران استان سهم چندانی از ارزش افزوده این محصول نداشته باشند.

سنگدوینی خاطرنشان کرد: 35 کارخانه آرد موجود در گلستان با ظرفیت 20 تا 30 درصوگدی فعال هستند این در حالی است که باقی ماندن گندم در این استان سبب افزایش درآمد استان و اشتغال بیشتر در این واحدها خواهد شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار