معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی سازمان جهادکشاورزی گلستان با تاکید بر ضرورت حمایت و پشتیبانی از تولید گفت که کشاورزان خسارت‌دیده استان برای جبران عوارض خشکسالی در انتظار اجرای مصوبه امهال یا دریافت تسهیلات جدید هستند.

امهال وام کشاورزان خسارت دیده گلستان هنوز اجرا نشد

به گزارش گلستان ۲۴؛ آمنه جمشیدی رودباری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: تیرماه امسال هیات وزیران امهال تسهیلات کشاورزان خسارت دیده از خشکسالی را تصویب کرد اما این مصوبه مشمول استفاده‌کنندگان از صندوق توسعه ملی نمی شد که این مشکل هم آذرماه امسال حل شد.

وی بیان کرد: اجرای این مصوبه به ابلاغ تضمین نامه سازمان برنامه و بودجه به بانک های عامل احتیاج دارد.

به گفته وی افزون بر ۸۰ درصد دریافت کنندگان گلستانی تسهیلات صندوق توسعه ملی مشمول امهال وام کشاورزی هستند.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی سازمان جهادکشاورزی گلستان افزود: هنوز بانک های عامل نسبت به امهال وام کشاورزان اقدام نمی کنند و اجرای آن را منوط به ابلاغ شیوه نامه سازمان برنامه و بودجه می‌دانند.

جمشیدی گفت: تاخیر در امهال تسهیلات باعث ایجاد مانع برای جذب سرمایه در گردش جدید و رونق تولید برای بهره‌برداران کشاورزی گلستان می شود.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی بسیاری از بهره برداران کشاورزی گلستان برای دریافت تسهیلات جدید بانکی دچار مشکل هستند.

به گفته وی مطابق برآورد اولیه ۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات بخش کشاورزی گلستان به خاطر حوادث پیش بینی نشده به ویژه خشکسالی نیاز به امهال دارد تا فعالان این بخش بتوانند تسهیلات جدید را برای رونق تولید دریافت کنند.

خشکسالی از سال گذشته گلستان را در برگرفته و همچنان آثار منفی آن در استان تداوم دارد.

مطابق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان سالانه در شرایط عادی پنج میلیون و ۴۰۳ هزار تن انواع محصول کشاورزی در این استان تولید می شود.

گلستان در تولید ۱۵ محصول شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک(برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد.

تولیدات سالانه کشاورزی گلستان از ظرفیت ۶۶۷ هزار زمین کشاورزی، چهار میلیون واحد دامی، ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار عرصه مرتعی، بیش از هزار واحد مرغداری و دسترسی به ۱۱۰ کیلومتر از ساحل دریای خزر به دست می آید.

اقتصاد اصلی ساکنان استان یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری گلستان بر پایه کشاورزی استوار است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار