اداره کل منابع طبیعی استان گلستان بازگشت مدیریت پارک‌های جنگلی النگدره و ناهارخوران را به علت عدم انطباق درآمدی با محاسبات ریاضی شهرداری گرگان دانسته و در مقابل شهرداری گرگان مدعی است منابع طبیعی در حال وارد کردن فشار به شهرداری است.

کشمکش‌ بر سر مدیریت پارک‌های جنگلی "النگدره" و "ناهارخوران" در استان گلستان ادامه دارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، همه چیز از انتشار نامه‌ای که شهرداری گرگان در فضای مجازی منتشر کرد آغاز شد. موضوع نامه درباره واگذاری‌ مدیریت پارک‌های جنگلی النگدره و ناهارخوران گرگان بود که شهرداری گرگان مدعی شده بود به علت شرایط سخت اعلام شده از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری استان امکان مدیریت این پارک‌ها را ندارد و انصراف خود را اعلام کرد.

شهرداری گرگان مدعی است در چند سال اخیر سالانه میلیاردها تومان در زمینه‌های مختلف جمع‌آوری زباله، احداث جاده سلامت، احداث سرویس‌های بهداشتی، نظافت محیط پارک‌ها، نگهداری و حفاظت و غیره در این پارک‌ها هزینه کرده اما با شرایط سخت و ضرب‌الاجلی که اداره کل منابع طبیعی استان به شهرداری گرگان اعلام کرده، شهرداری قید نگهداری این پارک‌ها را زده است.

موضوعی که با واکنش‌های مختلفی همراه شد و حالا شهردار گرگان و مدیرکل منابع طبیعی استان، جدال رسانه‌ای خود را آغاز کرده‌اند. منابع طبیعی هم مدعی است بازگشت واگذاری پارک‌های جنگلی النگدره و ناهارخوران به دلیل عدم انطباق با محاسبات ریاضی است. ضمن اینکه مدیرکل منابع طبیعی استان اعلام کرده درباره این موضوع مهم، پیگیر جلسه با شهرداری بوده که این اتفاق نیفتاده و آنها به یک باره با نامه‌ای که روز جمعه در فضای مجازی منتشر شد روبه‌رو شده‌اند.

محمدرضا سبطی شهردار گرگان در گفت‌وگویی خبری درباره این ماجرا اظهار داشت: قرارداد واگذاری پارک جنگلی النگدره به مدت دو سال از مرداد 91 تا مرداد 93 توسط شهردار اسبق و مدیرکل وقت منابع طبیعی به امضا رسید که در بند 9 این تفاهم‌نامه ادامه مدیریت شهرداری را تحت عنوان اقدامات حفاظتی و نگهداری امکان‌پذیر کرد. در مرحله بعد بحث واگذاری 15 ساله جنگل مطرح شد که از سال 97 تاکنون در حال بررسی و امضای پیش‌نویس‌ها بوده و بحث تضامین آن مطرح بود.

وی با بیان اینکه وثیقه‌های ملکی برای تضامین مطرح است گفت: با توجه به اینکه شهرداری گرگان نگاه درآمدزایی نسبت به مجموعه النگدره نداشته، انتظار داشتیم نوع قرارداد با منابع طبیعی بدون وثیقه و از طریق نامه اداری برقرار می‌شد. ضمن اینکه اقدامات حفاظتی و رفاهی که از سوی شهرداری انجام شده بر اساس طرح و در راستای ارائه خدمات به شهروندان بوده است.

شهردار گرگان بیان داشت: شهرداری گرگان درآمدی از پارک النگدره ندارد و اتفاقا سالانه حدود 8 میلیارد تومان برای حفاظت و نگهداری آن هزینه می‌کند. ضمن اینکه بار مسئولیت این قرارداد به صورت یک طرفه برعهده شهرداری گذاشته شده در حالی که ما معتقدیم باید 13 بند از این قرارداد اصلاح شود.

سبطی معتقد است برای اینکه برای حفاظت و نگهداری پارک‌های جنگلی از جمله النگدره در بودجه سال آینده، اعتبار در نظر گرفته شود، نیازمند این است که اداره منابع طبیعی حق واگذاری جز را به شهرداری بدهد که البته منابع طبیعی نیز با آن مخالف است.

عبدالرحیم لطفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در این باره اظهار داشت: بازگشت واگذاری پارک‌های جنگلی النگدره و ناهارخوران عدم انطباق درآمدی با محاسبات ریاضی شهرداری است.

وی افزود: برای رفاه حال شهروندان پارک جنگلی النگدره و ناهارخوران در ابتدا به صورت قراردادهای یک ساله تا دو ساله به شهرداری واگذار شد که در نهایت در قالب طرح با توجه به بیلان به صورت 10 تا 15 ساله واگذار شد که در این زمینه اداره کل منابع طبیعی نهایت همکاری را در قالب قرارداد با شهرداری داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی استان تأکید کرد: اساس استفاده این پارک‌ها حفاظت از آنها است به طوری که این موضوع نیز برای شهروندان نیز بسیار حائز اهمیت است همچنین برای مدیریت بهینه و قابل قبول، طرحی تدوین شده است که دخالت در این پارک‌ها را از حالت طبیعی خارج نکند.

وی یکی از موضوعات مطرح شده را ساماندهی درختان خطرساز در محدوده پارک النگدره عنوان کرده و گفته با توجه به حوادثی از جمله مرگ یک کودک سه ساله در اثر شکستن و سقوط درخت، اداره کل منابع طبیعی استان ضرب‌الاجلی تعیین کرده که جلوی تکرار این گونه حوادث گرفته شود اما شهرداری گرگان این دستورالعمل را به عنوان "فشار به شهرداری" تلقی کرده است.

لطفی درباره این ادعای شهردار گرگان که چون شهرداری درآمدی از پارک ندارد پس نباید تضمینی در قالب قرارداد دریافت شود، توضیح داد: در قالب قوانین مربوط به امور قراردادها جهت تضمین اجرای مفاد هرگونه قرارداد اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین دولتی این موارد دیده می‌شود که در قرارداد با شهرداری نیز این موضوع مستثنی نیست.

وی خاطرنشان کرد: با  ارسال یک نامه برای اینکه شهرداری خود را از هرگونه اتفاق مبرا کند، امکان‌پذیر نیست و برای تحویل و تحول نهایی نیاز است سیر قانونی طی شود که در صورت عدم توان شهرداری در مدیریت این پارک‌ها برای رفاه حال شهروندان این اداره کل، برنامه‌هایی را درباره واگذاری به اشخاص حقیقی و یا حقوقی  برنامه‌ریزی خواهد کرد.

پارک‌های جنگلی النگدره و ناهارخوران از معدود نقاط تفریحی در شهرستان گرگان است که با توجه به شرایط و زیبایی منحصربه فرد، یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگران در سفر به استان گلستان به شمار می‌رود. بسیاری از مردم ایران گرگان و حتی استان گلستان را با نام ناهارخوران می‌شناسند و بنابراین لازم است توجه بیشتری به ارائه خدمت به مسافران و گردشگران در این منطقه شود، ضمن اینکه نباید دسترسی مردم بومی را به این اماکن تفریحی محدود کرد. باید دید در ماجرای واگذاری مدیریت این پارک‌های جنگلی در نهایت چه تصمیمی گرفته خواهد شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار