گلستان دومین خشکسالی شدید در ۴۶ سال اخیر را تجربه می‌کند و آثار آن به ویژه در بخش شرب، مشکلات زیادی برای مردم به وجود بیاورد، هرچند با انجام برخی اقدامات ضربتی کمی از کمبود آب رفع شده اما مشکل همچنان باقی است.

گلستان درگیر «دومین خشکسالی شدید» نیم‌قرن اخیر/ اقدامات ضربتی برای رفع کمبود آب شرب در گرگان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، کمبود آب و قطعی آن در شهرهای مختلف به ویژه مرکز استان، مشکلات زیادی برای شهروندان ایجاد کرده است. شهروندان گرگانی، آزادشهری و غیره مدت زمان طولانی آب ندارند و متأسفانه در این بین، قطعی‌های برق هم چالش‌های آبرسانی به شهرها و روستاهای استان را بیشتر کرده است.

هرچند برخی اقدامات ضربتی مانند حفر و تجهیز چند حلقه چاه و استفاده از ظرفیت چاه‌های کشاورزی، خدماتی و صنعتی برای کمک به تأمین آب شرب شهرها در دستور کار قرار گرفته اما هنوز مشکلات مردم به ویژه در گرگان رفع نشده است.

کاهش 29 درصدی بارش‌ها در گلستان از ابتدای سال آبی ( مهر 99) تا پایان خردادماه سال 1400 و همچنین افت 241 میلیون مترمکعبی ذخیره آبخوان‌های استان در کنار افزایش بی‌سابقه دما در استان گلستان سبب شده تا امسال آثار کم آبی بیش از گذشته خود را نشان دهد.

تقریبا همه آبی که در استان به مصرف شرب می‌رسد از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود و پایین افتادن سطح آب چاه‌ها، مشکلات کم آبی را تشدید می‌کند.

طبق گزارش‌های وزارت نیرو، استان گلستان دومین خشکسالی شدید خود را در مدت 46 سال اخیر سپری می‌کند و نیاز است برای گذر از این بحران، همه بخش‌ها و ذینفعان همکاری و همراهی داشته باشند.

وضعیت تأمین آب شرب در شهر گرگان با محدودیت‌هایی مواجه است و به رغم اقداماتی که انجام شده و براساس اعلام شرکت آب و فاضلاب استان 470 لیتر بر ثانیه کمبود آب در این شهر وجود دارد.

شرکت آب منطقه‌ای استان هم که اجرای 6 طرح آبرسانی در استان به آن واگذار شده، از تیرماه پارسال تا کنون اقداماتی انجام داده که به زعم کارشناسان این شرکت اگر این کارها نبود، وضعیت کم آبی در گرگان بیش از پیش تشدید می‌شد.

سیدمحسن حسینی، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان درباره اقداماتی که در زمینه آبرسانی به شهر گرگان در این بازه زمانی انجام شده است در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: براساس پیش بینی‌هایی که داشتیم از همان سال گذشته که مسئولیت این شرکت را قبول کردم، اقدامات خود را هم برای کمک به رفع مشکل کم آبی در گرگان آغاز کردیم. در همان ابتدای کار و در تیرماه پارسال 2 حلقه چاه با دبی 40 لیتر بر ثانیه را تجهیز و به شبکه آبرسانی گرگان متصل کردیم.

وی گفت: در روزهای اخیر نیز یک حلقه چاه (چاه شماره 1) با دبی 20 لیتر بر ثانیه تجهیز و برق‌رسانی شد. یک حلقه چاه دیگر (چاه شماره 4- والش آباد) نیز با دبی 40 لیتر بر ثانیه حفر و تجهیز  و وارد مدار آبرسانی شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان یکی دیگر از اقدامات انجام شده در این زمینه را تکمیل ایستگاه پمپاژ و مخزن 2 هزار مترمکعبی فاضل آباد اعلام کرد و افزود: با این اقدامات 40 لیتر دیگر به ظرفیت شبکه آبرسانی گرگان افزوده می‌شود و این پروژه تا 15 مردادماه امسال به بهره برداری می‌رسد.

وی حفاری چاه شرب شماره 7 فاضل آباد که از اسفند پارسال آغاز شده بادبی تخمینی 25 لیتر بر ثانیه و خرید منصوبات سر چاهی سه حلقه چاه دیگر را از دیگر اقدامات انجام شده در زمینه آبرسانی به شهر گرگان عنوان کرد.

حسینی به استفاده از چاه‌های آب کشاورزی، خدماتی و صنعتی به منظور جبران بخشی از کسری آب شرب هم اشاره کرد و گفت: برای شهر گرگان که با مشکلات بیشتری مواجه است تا کنون 78 حلقه با میزان آبدهی یک‌هزار و 230 لیتر بر ثانیه شناسایی و معرفی شد که تاکنون 13 حلقه از این چاه‌ها با دبی 165 لیتر بر ثانیه به شبکه شرب متصل شده است.

وی با بیان اینکه برای رفع کمبود آب شرب در برخی شهرهای دیگر مانند گنبدکاووس، کلاله و غیره نیز از ظرفیت چاه‌های آب کشاورزی، صنعتی و خدماتی بهره گیری شده است، افزود: در شهر گنبدکاووس نیز 7 حلقه چاه با 98 لیتر بر ثانیه به شبکه شرب متصل شده است. در شهر کلاله هم 16 حلقه چاه با دبی 150 لیتر بر ثانیه به آب و فاضلاب معرفی شده که تا کنون یک حلقه چاه با دبی 12 لیتر بر ثانیه به شبکه آب شرب این شهر متصل شد. برای آزادشهر هم 6 حلقه با دبی 50 لیتر بر ثانیه معرفی کردیم که تاکنون یک حلقه با دبی 12 لیتر بر ثانیه به شبکه آبرسانی آن متصل شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار