نایب رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان با ابراز امیدواری نسبت به رفع برخی مشکلات در زمینه تجارت گفت: رویکرد دولت سیزدهم تقویت مناسبات با کشورهای همسایه است و امیدواریم مسائلی که برای تجارت با ترکمنستان وجود دارد زودتر برطرف شود.

فعالان اقتصادی به دیپلماسی دولت برای گره‌گشایی در تجارت خارجی امید دارند

به گزارش گلستان ۲۴؛ رحمان قره‌باش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان اظهار داشت: برخی موضوعات و مسائل در حوزه تجارت خارجی وجود دارد که دیپلماسی فعال دولت سیزدهم می‌تواند این گره‌ها را باز کند.

وی افزود: رویکرد دولت سیزدهم تقویت تعاملات و مناسبات سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه است و با توجه به سفر اخیر رئیس جمهور به ترکمنستان، امیدواریم به‌زودی برخی مشکلاتی که در زمینه تجارت با این کشور مطرح است برطرف شود.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان گفت: مجموع صادرات از استان گلستان در 8 ماهه امسال 335 هزار تن به ارزش 118 میلیون دلار بوده که 17 میلیون و 861 هزار دلار آن به کشور ترکمنستان انجام شده است.

وی بیان داشت: پلی استایرن، پنیر، سیمان، ید، لوله آهنی، خرما، رنگ‌ها- رب گوجه فرنگی، پسته، سایر لبنیات، قطعات سوله، سیب زمینی، شوینده‌ها، خوراک آبزیان، پریفرم، کشمش، تخته، روغن موتور از جمله مهم‌ترین محصولات صادراتی از استان بوده که فقط توانسته‌ایم محصولاتی مانند لوله‌های آهنی، قطعات سوله و سیمان را به ترکمنستان صادر کنیم.

قره‌باش ادامه داد: یکی از مشکلات صادرکنندگان ما مسدود بودن مرز زمینی اینچه‌برون است. نزدیک به 20 ماه از انسداد این گذرگاه مرزی می‌گذرد این در حالی است که یکی از الزامات مهم برای دست‌یابی به اهداف تعیین شده در بخش توسعه صادرات غیرنفتی استان بازگشایی مرز زمینی اینچه‌برون است در حال حاضر حداقل مرزهای سرخس و لطف آباد برای صادرات به کشور ترکمنستان فعال شده‌اند و بازرگانان گلستانی انتظار دارند که مرز اینچه‌برون مشابه مرزهای دیگر بازگشایی شود که این کار نیاز به جلسات و نشست‌های مشترک با طرف ترکمنستانی دارد.

وی یکی از اقدامات ضروری برای رونق صادراتی استان گلستان را برطرف کردن فقر شدید در حوزه زیرساخت‌های ضروری در بخش تخلیه، بارگیری، انبارهای نگهداری و غیره دانست و گفت: مرز ریلی اینچه‌برون ظرفیت بالقوه و فوق‌العاده برای تامین برخی از کالا‌های اساسی مثل نهاده‌های دامی از کشورهای cis دارد و  امکان حمل کالا از چین به ایران با هزینه زمانی کمتر از نصف زمان حمل دریایی و امکان حمل یکسره آن به نقاط مرکزی کشور وجود دارد.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان خاطرنشان کرد: نمایندگی وزارت امور خارجه در استان پیگیر همکاری دولت ترکمنستان برای ایجاد بازارچه مشترک مرزی در منطقه اینچه‌برون است که در حال حاضر فقط یک بازارچه محلی در این منطقه دایر و فعال است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار