در پی کاهش باراندگی و افزایش هزینه های تولیدتنها ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار سیب زمینی بهاره در گلستان کشت شد.

کاهش سطح زیر کشت سیب زمینی بهاره در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از خبرگزاری صدا وسیما مرکز گلستان، کارشناس مسئول سبزی و صیفی جهاد کشاورزی گلستان با اعلام این خبر گفت: پارسال در گلستان ۶ هزار و ۲۵۰ هکتار سیب زمینی بهاره کشت شده بود که در پی کاهش باران و افزایش هزینه‌های تولید امسال تنها ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار کشت شده است.
متانت دماوندی افزود: هزینه‌های تولیدبا احتساب اجاره زمین امسال تا ۱۰۵ میلیون تومان در هکتار افزایش یافته و بدون اجاره زمین ۸۰ میلیون تومان هزینه دارد که برخی کشاورزان برای کشت سیب زمینی توان پرداخت آن را ندارند و بجای آن گندم کشت کرده اند.
وی با اشاره به قیمت بالای سیب زمینی در بازار که به حدود ۱۰ هزار تومان در هر کیلو گرم می‌رسد این قیمت را ناشی از کاهش تولید بر اثر خشکسالی امسال و خسارت سیل در زمین های سیب زمینی جنوب کشور و همچنین صادرات سیب زمینی دانست .

دماوندی افزود: کشت سیب زمینی در آبان شروع شده و تا  بهمن ادامه دارد که پیش بینی می کنیم حد اکثر به ۴ هزار هکتار در استان گلستان برسد.

وی همچنین از برداشت حدود ۸۰۰ سیب زمینی  پاییزه طرح استمرار از سطح ۳۰ هکتار اراضی استان خبر داد که عملکرد آن به ۲۵ تن در هکتار هم می رسد و می تواند زیان انباشته کشاورزان را جبران کند.

زمستان پارسال در گلستان ۶ هزار و ۲۵۰ هکتار سیب زمینی کشت شد و بهار امسال ۹۰ هزار تن محصول  برداشت شد که عملکرد آن ۱۷  تن در هکتار بود و با توجه به کاهش یک سومی کشت امسال ،افزایش قیمت این محصول در فصل بهار را پیش بینی می شود.

استان گلستان یکی از قطب‌های تولید سیب زمینی در کشور است و معمولا کشت آن در این فصل انجام می‌شود تا نیاز کشور را در اردبیبهشت سال بعد تامین کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار