«مامان، چرا هر روز باید آدم های زیادی به خاطر کرونا بمیرند؟» این جمله بخشی از مکالمه مادر و فرزندی بود که ناگهان نگاهم را به سوی کودک حدود ۸ ساله ای معطوف کرد که با نگرانی برای مادرش از آمارهایی که درباره کرونا از جمله ابتلا به اُمیکرون در کشورمان و کشورهای دیگر شنیده سخن می گفت. مادر سعی در آرام کردن فرزندش داشت ، اما همچنان نگرانی در صورت کودک موج می زد.

راهکارهای کنترل اضطراب کودکان در دوران کرونا

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت نیوز، احتمالاً مشابه این رفتار را در برخی کودکان در دوران شیوع ویروس منحوس کرونا  دیده اید، در حالی که در دوران پاندمی کرونا، بسیاری از بزرگ سالان احساسات خود را می توانند کنترل و صبورانه عمل کنند، اما کودکان معمولاً در شرایط نامطلوب دچار سردرگمی و بسیار وابسته به دیگران می شوند و طبق رفتار افراد پیرامون خود عمل می کنند.

در این مواقع برای کودکان بسیار دشوار است رفتار خود را پنهان کنند و مدیریت کردن سطح نگرانی آن ها برای والدین شان نیز دشوار است. در این مواقع والدین باید چه کاری انجام دهند و راهکارهای مناسب برای کاهش اضطراب ناشی از کرونا در آن ها چیست؟

در همین خصوص، کارشناس برنامه سلامت کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می گوید: در طول دوران شیوع کرونا، مواردی همچون رعایت فاصله اجتماعی، ممنوعیت فعالیت های خارج از خانه و دوری از دوستان، بازی و ورزش، کودکان را در شرایطی پیچیده قرار می دهد و این موارد می تواند موجب پریشانی و بالا رفتن سطح استرس و اضطراب در آن ها شود.

«مریم دادجو» می افزاید: لازم است ترس ها و نگرانی های کودکان  را از راه مناسبی کاهش دهیم و ذهن آن ها را تقویت کنیم.وی با اشاره به این که والدین می توانند با مراقبت و علاقه مندی بیشتر، استرس کودکان را کاهش دهند، ادامه می دهد: زمانی که کودکان دچار استرس می شوند، پاسخ های متفاوتی مانند جیغ زدن، پنهان شدن، غمگین و خشمگین شدن از خود نشان می دهند که در چنین حالتی برای کمک به آن ها در مقابله با این پاسخ ها، مهم است از احساسات شان آگاه باشیم و برای آن ها فعالیت های مختلفی در نظر بگیریم.

وی با اشاره به روش های ساده اما موثر برای کمک به مدیریت ترس، نگرانی، ناراحتی و ایجاد آرامش و اطمینان خاطر در کودکان اضافه می کند: زمانی برای ارتباط دو طرفه با کودک ایجاد کنید و برای هر فرزندتان جداگانه وقت بگذارید و در واقع زمان این وقت گذاشتن می تواند ۲۰ دقیقه یا بیشتر باشد.«دادجو» ادامه می دهد: بهتر است این وقت گذاشتن، هر روز سر یک ساعت مشخص باشد تا کودک یا نوجوان بتواند در زمان خاصی منتظر والدین باشد.

وی می گوید: از فرزند خود بپرسید دوست دارد چه کاری انجام دهد؟ زیرا انتخاب باعث ایجاد اعتماد به نفس در او می شود.وی خواندن کتاب، داستان گفتن، نقاشی کردن، انجام کارهای هنری و مهارتی، انجام کارهای روزانه با کمک هم، تفکر و صحبت های معنوی، دعا کردن، باغبانی کردن، معاشرت از طریق تلفن، نوشتن داستان و شعر و انجام بازی های داخل خانه با اعضای خانواده را از جمله فعالیت های لذت بخش برای کودکان ذکر می کند و می گوید: باید تلاش خود را برای سرگرم کردن کودکان انجام دهیم چون در این صورت آرام می مانند و در دوران همه گیری کرونا، دچار پریشانی نمی شوند.

«دادجو» می افزاید: اگر کودکان می خواهند کاری انجام دهند که با اصل فاصله گذاری فیزیکی منافات دارد، از این فرصت برای صحبت با آن ها استفاده کنید. وی با اشاره به این که یک جریان روزمره منعطف ولی ثابت برای فرزندتان ایجاد کنید، تصریح می کند: برنامه ای برای خود و کودک تان تهیه کنید که زمانی برای فعالیت و فراغت و استراحت داشته باشد و ورزش را در برنامه روزانه او بگنجانید زیرا این کار می تواند به کودک تان کمک کند احساس آرامش و رفتار بهتری داشته باشد و به کاهش استرس او کمک می کند.

وی اضافه می کند: به کودک تان در مورد حفظ فاصله ایمن آموزش دهید و در صورت مساعد بودن شرایط، او را از خانه بیرون ببرید.وی با بیان این که ورزش می تواند خلق و خوی کودک را تقویت کند، ادامه می دهد: او را به حرکت در آورید حتی اگر فقط پیاده روی در اطراف محوطه منزل باشد، زیرا هوای تازه و فعالیت های بدنی ممکن است درست همان چیزی باشد که او برای بالا بردن روحیه خود نیاز دارد.

کارشناس برنامه سلامت کودکان  معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می گوید: به کودکان بیاموزید به طور مرتب دستان خود را با آب و صابون بشویند و شستن دست ها و رعایت بهداشت را سرگرم کننده کنید، به عنوان مثال، یک شعر ۲۰ ثانیه ای برای شستن دست ها بسازید و چند حرکت به آن اضافه کنید.«دادجو» می افزاید: به کودکان به خاطر شست و شوی مرتب دست ها امتیاز دهید و آن ها را تحسین و یک بازی درست کنید تا ببینند چند بار صورت تان را لمس می کنید و بگویید جایزه متعلق به کسی است که تعداد کمتری صورتش را لمس کرده باشد و هر یک از شما تعداد لمس های طرف مقابل را بشمارید؛ همچنین  هنگام سرفه یا عطسه، جلوی دهان خود را با دستمال یا آرنج خم شده بگیرید.

وی یادآور می شود: از کودک تان بپرسید چه چیزهایی می داند و چه سوالاتی دارد و سعی کنید بفهمید کودک تان چه چیزی درباره ویروس کرونا می داند و اطلاعات اشتباه او چیست، سپس اطلاعات متناسب با سن را بر اساس پاسخ هایش ارائه دهید.

وی اضافه می کند: کودکان به توضیحات ساده ای نیاز دارند، مانند این که بعضی از افراد بیمار شده اند و ما بسیار مراقب هستیم تا بتوانیم سالم بمانیم؛ البته کودکان در سنین پایین تر احتمالاً جزئیات بیشتری می خواهند.این کارشناس با بیان این که کودکان‌ با هم تفاوت دارند و مهم است که مکالمه خود را با سطح رشد و نیازهای فرزندتان تنظیم کنید، ادامه می دهد: سعی کنید هر چه بیشتر روال معمول او را حفظ و هر گونه تغییر را متعادل و سعی کنید در صورت امکان خواب و وعده های غذایی معمولی او برقرار باشد و اطمینان حاصل کنید که به درستی غذا می خورد و خواب کافی دارد.

«دادجو» تاکید می کند: هر چه بیشتر بتوانید در خانه آرامش را حفظ کنید، اضطراب کودکان در زندگی شما کمتر مشکل ایجاد می کند.

وی می گوید: دنبال کردن اخبار تلویزیون و رسانه های اجتماعی و قرار گرفتن مکرر در معرض مطالب رسانه ها، باعث اضطراب کودکان و حتی بزرگ سالان می شود.

وی تصریح می کند: حقایق را از یک منبع معتبر خبری تهیه کنید و در حضور کودکان از ترسیدن در مورد موضوعاتی که ذهن شما را مشغول کرده است اجتناب و ترس، خشونت و دلهره خود را کنترل کنید.

این کارشناس تاکید می کند: هرگز ذهن کودک تان را با دلواپسی های آینده و نگرانی های خود پر نکنید و به او درباره مفهوم و ضرورت تعطیلی و قرنطینه توضیح و به وی اطمینان دهید که افرادی به صورت شبانه روز و دقیق در حال جست و جو و تلاش برای کنترل شرایط هستند.

«دادجو» ادامه می دهد: به کودک تان بگویید که می توانیم با ایفای نقش خود به صورت آگاهانه مانند حفظ فاصله اجتماعی، بهداشت روزانه و پاکیزگی، محدودیت سفرها، داشتن رژیم غذایی متعادل و حفظ سلامت و مراقبت از تندرستی جسم و روان خود، در کاهش آمار ابتلا به کرونا کمک کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار