مبصری، دبیر اتاق بازرگانی گرگان گفت: هزینه حمل نهاده های دامی از جنوب به شمال کشور در قیمت تمام شده مرغ استان تاثیر مستقیم دارد.

تاثیر هزینه حمل نهاده بر قیمت مرغ|خوراک طیور از جنوب به گلستان حمل می شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ رضا مبصری در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: به نظرم هرکس قیمت کالا را درسراسر کشور یکسان تعیین می‌کند، جغرافیای یک میلیون و ۶۸۰هزار کیلومتری ایران را نادیده می گیرد.

به گفته او، حمل مواد اولیه و پس از تولید حمل کالا به هر نقطه کشور جزو هزینه‌های قیمت تمام شده کالای تولیدی به شمار می‌روند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره ای گوشت مرغ کشور، گفت: متاسفانه مسئولان استانی قیمت تمام شده، تولید مرغ را در استان ارزانتر می دانند درحالیکه اینگونه نیست.

وی ادامه داد: وجود سرمایه گذارانی که با اتکا به تکنولوژی و نیروی انسانی متخصص بهره وری خوبی دارند، باعت شده تا میزان تولید استان ۴ برابر نیاز این منطقه باشد و این دلیلی بر ارزانی قیمت تمام شده نیست.

عضو انجمن مدیران صنایع ایران اضافه کرد: در دنیا بین ۷۰ تا ۷۵ درصد هزینه تولید یک کیلوگرم گوشت مرغ را خوراک و نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ درصد را جوجه یک روزه تشکیل می دهد.

او با تاکید بر این نکته که خوراک بر قیمت تمام شده جوجه یک روزه نیز تاثیر دارد، افزود: بدین ترتیب، قیمت نهاده ها مهمترین مولفه در تولید گوشت مرغ است، اما با توجه به اینکه نهاده های دام و طیور وارداتی است و از جنوب وارد کشور می شود، هزینه زیادی مترتب می شود.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی گرگان خاطر نشان کرد: برای تولید یک کیلوگرم گوشت مرغ، ۲ کیلوگرم نهاده مصرف می شود از طرفی تهیه خوراک هم مستلزم حمل نهادهای طیور از جنوب به شمالی ترین نقطه کشور است.

به گفته مبصری، هم اکنون هزینه حمل ۱ کیلو گرم نهاده از جنوب کشور به استان حدود ۷۵۰ تومان است که برای ۲ کیلوگرم، ۱۵۰۰ تومان محاسبه می شود و این ۲ برابر کرایه در استان های جنوبی است.

وی ادامه داد: این هزینه حمل خوراک طیور برای استانی که در مرکز یا جنوب کشور است در مقایسه با استان گلستان به مراتب پائین تر خواهد بود.

این فعال اقتصادی معتقد است: هرکس قیمت کالا را درسراسر کشور یکسان تعیین می‌کند، گستردگی کشور را نادیده گرفته است.بنابراین به نظر می رسد با این شرایط قیمت گذاری دستوری کاری اشتباه است چراکه ارزانی با رقابت باید به کمک ما بیاید نه قیمت گذاری دستوری.

وی با تاکید بر این مطلب که در قیمت گذاری دستوری برخلاف تصور دولت، مصرف کننده آسیب می بیند، افزود: به واسطه عرضه کالای ارزان، تولید کننده ناگزیر به ارائه کالایی با کیفیت نازلتر است درحالیکه اگر قیمت گذاری آزاد باشد رقابت افزایش یافته و کیفیت مد نظر تولید کنندگان قرار می گیرد.

وی یادآور شد: در قیمتگذاری دستوری به دلیل حذف سود سرمایه گذار علاوه بر اینکه رقابت را بر سر کاهش کیفیت از بین می بریم بلکه سرمایه گذاری جدید و توسعه را دچار نقصان می کنیم، این موضوع به خصوص در اقتصاد ایران که تورم سنگین داریم، بسیار صادق است.

به این فعال اقتصادی، دولت تورم را برای تولیدکنندگان نادیده می گیرد درچنین شرایطی، تولید کننده قدرت جایگزینی مواد اولیه را از دست می دهد و در نتیجه در هر دوره، مقدار کمتری نسبت به دوره پیش می تواند تولید کند، همان نکته ای که از آن به عنوان اضمحلال سود در تورم یاد می شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار