نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی با برشمردن برخی ظرفیت های کشاورزی، صنعتی و گردشگری گلستان گفت که با وجود این توانمندی‌ها، قرار گرفتن استان در رده سوم دارای بیشترین بیکار کشور قابل قبول نیست.

نرخ بالای بیکاری با ظرفیت‌های کشاورزی و صنعتی گلستان تناسب ندارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما، امانقلیچ شادمهر در وبینار "کسب و کارهای خرد و خانگی" و تجلیل از کارآفرینان این حوزه در گنبدکاووس اظهار داشت: به دلیل نبود فرصت مناسب اشتغال هزاران گلستانی ا تحمل رنج مهاجرت و دوری از خانواده راهی استان های دیگر شدند در حالی که با فراهم کردن برخی زیرساخت ها امکان اشتغال آن ها در استان وجود داشت.

وی بدون اشاره به آمار و نرخ بیکاری گلستان افزود: بخش عمده مراجعه کنندگان به دفتر نمایندگان مردم استان در مجلس متقاضی دریافت شغل دولتی هستند که با توجه به ظرفیت‌های خدادادی استان در بخش‌های مختلف می‌توان شغل پایدار کرد.

شادمهر به تصویب منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه‌برون نیز اشاره کرد و گفت: ایجاد زیرساخت‌های راه‌اندازی این منطقه تحول بزرگی در حوزه اقتصاد و اشتغال گلستان و گنبدکاووس ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: از زمان تصویب منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون در اردیبهشت امسال تاکنون روند کارهای اجرایی این منطقه به خوبی پیش می‌رود و شرکت‌های بزرگی داخل و خارجی آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری اعلام کردند. 

به گزارش ایرنا، لایحه منطقه آزاد تجاری صنعتی اینچه برون، مصوبه سفر هیات دولت در سال ۹۳ به گلستان است که پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی، از سوی شورای نگهبان با ایراداتی مواجه شده بود و به مجمع تشخیص مصحلت نظام ارجاع شده بود که در نهایت ۱۵ اردیبهشت امسال به تایید نهایی این نهاد رسید.

نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باوجود اینکه دستگاه‌های متولی از جمله تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن، تجارت و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کمیته امداد و بهزیستی تسهیلات ارزان قیمت برای مشاغل خرد و خانگی پیش بینی کردند اما برخی بانک‌ها با سخت گیری‌های بی مورد در اخذ وثیقه و ضمانت‌ها، از پرداخت تسهیلات خودداری می‌کنند.

وی گفت: بانک ها در پرداخت تسهیلات میلیاردی به برخی افراد هیچ سخت‌گیری نمی‌کنند اما وقتی می‌خواهند به جوانان وام ازدواج بدهند و یا به هنرمندان صنایع دستی یا متقاضیان کسب و کارهای خرد و خانگی تسهیلات چند ده میلیونی بدهند، آنقدر سخت‌گیری و سنگ‌اندازی می‌کنند که گویا ارث پدر خود را می‌خواهند ببخشند.

همچنین در این مراسم برخی کارآفرینان موفق و مدیران به بیان نحوه راه‌اندازی کسب و کار و تسهیلات پیش بینی شده برای مشاغل خرد و خانگی پرداختند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در این مراسم گفت که از مجموع ۳۰ هزار هنرمند فعال حوزه صنایع دستی استان در افزون بر ۸۰ رشته ۶ هزار نفر گنبدی هستند. 

مریم حاجی ابراهیمی با اشاره به برخی مشکلات هنرمندان صنایع دستی گلستان از جمله پایین بودن سهمیه بیمه تامین اجتماعی، از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی خواست تا برای افزایش سهم بیمه و تصویب آن در مجلس تلاش کنند.

همچنین در این مراسم  مدیرعامل بانک توسعه تعاون گلستان و معاون اشتغال کمیته امداد استان نیز در سخنانی با اشاره به تسهیلات پیش بینی شده امسال برای راه‌اندازی کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی از متقاضیان خواستند نسبت به استفاده از این وام های ارزان قیمت اقدام کنند.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار