علی رغم آن که دولت و مجلس سیاست های حمایتی از مسکن تدوین کرده اما افزایش عوارض از سوی شهرداری و شورای شهر گرگان برخلاف این مسئله بوده و طبق گفته کارشناسان تبعات زیادی را به همراه دارد.

افزایش «عوارض» ساخت‌وساز را زمین‌گیر می‌کند| شهرداری نقطه مقابل تسهیل تولید

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بازار، یکی از شعارهای دولت سیزدهم حل مشکل مسکن بود که با آغاز به کار آن، طرح جهش تولید مسکن به عنوان یکی از اصلی ترین راهبردها در دستور کار قرار گرفت تا با تسهیل فرآیند ساخت مسکن و حمایت های ویژه شاهد تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور باشیم.

براساس این برنامه، سهم گلستان طی چهار سال حدود ۹۳ هزار واحد است و همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای حاکمیتی مکلف و موظف به اعمال سیاست های سهل گیرانه و حمایتی در این بخش شده اند. اجرای مشوق های اثربخش و رفع بروکراسی های زائد و ارائه تسهیلات مالی کم‌بهره از جمله مواردی است که دولت برای دستگاه‌های حاکمیتی تعیین کرده است.

اعتراض انبوه سازان به افزایش قیمت ها
علی رغم این‌که همه دستگاه ها برای اجرای این طرح بسیج شده اند طی روزهای گذشته شاهد آن بودیم که طرحی از سوی شهرداری به شورای شهر گرگان ارائه و براساس مفاد آن افزایش حدود سه برابری نرخ عوارض شهری و بهای پروانه ساختمان و خدمات مشابه اتفاق خواهد افتاد.

این افزایش قیمت عوارض در حالی که بازارهای مسکن دوران رکود را تجربه می‌کنند و تورم و گرانی افسارگسیخته مصالح بازار مسکن را متلاطم کرده، اعتراض شدید فعالان حوزه مسکن و انبوه سازان را به همراه داشته است. سازندگانی که بر این باور هستند افزایش نرخ خدمات و بهای پروانه، بازار ساخت و ساز در گرگان را حداقل برای چندین ماه تعطیل کرده و هزاران نفر از شاغلان این بخش شامل کارگر، تکنسین، مهندس و مالک بیکار می شوند.

سازندگان معتقد هستند که مدیران شهری برای کسب درآمد باید به فکر درآمدهای پایدار باشند

با وجود آنکه مدیران شهرداری بر این اعتقاد هستند که تامین بخشی از هزینه های شهر باید از طریق تحصیل عوارض محقق شود اما انبوه سازان و سازندگان معتقد هستند که مدیران شهری برای کسب درآمد باید به فکر درآمدهای پایدار باشند و با بهره گیری عملی از علم اقتصاد شهری راهکارهای منطقی برای درآمدزایی شهر ترسیم کنند نه اینکه با افزایش چند برابری نرخ عوارض زمینه تعطیلی صنعت ساختمان سازی به عنوان یکی از برنامه های جدی را سبب شوند کارشناسان هم اذعان دارند اگر مصوبه افزایش چند برابری عوارض تعدیل نشود علاوه بر رکود بازار ساختمان، شاهد افزایش معضلات و چالش‌های اجتماعی مانند حاشیه‌نشینی در شهر گرگان هم خواهیم بود.

افزایش «عوارض» ساخت‌وساز را زمین‌گیر می‌کند | شهرداری نقطه مقابل تسهیل تولید

مهاجرت سرمایه گذاران در نتیجه افزایش عوارض
رئیس انجمن انبوه سازان گلستان چندی قبل و در جمع اصحاب رسانه گفته بود که اگرچه جزئیات افزایش عوارض در گرگان هنوز منتشر نشده اما تأثیرات این تصمیم را می‌توان از منظر اجتماعی، اقتصادی و حاکمیتی بررسی کرد. در بُعد اقتصادی مهم ترین صدمه آن در درجه نخست به بازار مسکن برمی گردد و از سوی دیگر سرمایه گریزی و مهاجرت سرمایه گذاران را در پی خواهد داشت.

سیدمحمد مرتضوی با بیان این که بازار مسکن زنجیره‌ای اقتصادی است که تصمیمات هر بخش آن در بخش‌های دیگر هم تأثیرگذاراست، افزود: قطعاً اگر این مصوبه اجرایی شود و عوارض ساختمان به طور متوسط ۳۰۰ درصد افزایش یابد، آثار منفی‌ آن را در بخش املاک، مصالح، دستمزدها، حمل و نقل و غیره خواهیم دید همچنین زنجیره گرانی عوارض دامن بسیاری از مشاغل را می‌گیرد و صدمه اقتصادی آن به بخش‌های مختلف و مرتبط با بازار مسکن وارد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های مدیریت شهری تسهیلگری فرایند ساخت و ساز و ایجاد بستر و جذابیت‌های لازم برای حضور سرمایه گذاران است؛ مشارکت بخش خصوصی نه تنها به رونق صنعت ساختمان کمک می‌کند بلکه در درآمدهای شهرداری‌ها هم بسیار تأثیرگذار است، گفت: مجموعه‌هایی مثل انبوه سازان و شرکت‌های سرمایه گذاری همواره مشتاق همکاری با مدیریت شهری در توسعه ساخت و ساز هستند اما نیازمند به تعامل و تسهیل‌گری شهرداری است.

در بُعد اقتصادی مهم ترین صدمه آن در درجه نخست به بازار مسکن برمی گردد

این فعال صنعت ساختمان با بیان اینکه بازار مسکن، اقتصادی به هم پیوسته در لایه‌های مختلف جامعه است که پویایی آن زنجیره تولید تا اصناف را فعال می‌کند و قطعاً برکات زیادی برای جامعه خواهد داشت، تاکید کرد: نقش شهرداری در این بخش کلیدی است و همسو بودن تصمیمات و اخذ مصوبات کارشناسی شده می‌تواند بازار را تقویت و در عین حال تصمیمات غیرهمسو، شوک منفی به بازار وارد می‌کند به همین دلیل نیاز است مدیران شهری حساسیت بیشتری در تصمیمات خود داشته باشند و آینده‌ای فراتر از یک دوره حضور در شهرداری یا شورا را مدنظر بگیرند زیرا تبعات این تصمیمات تا سال‌ها در جامعه و توسعه شهری اثر خواهد داشت.

آسیب به صنعت ساختمان
یکی از فعالان حوزه مسکن در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه انبوه سازان به عنوان بخشی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی شهر وظیفه خود می‌داند تا در اداره شهر همکاری کنند، گفت: سازندگان پرداخت عوارض و هزینه های پروانه ساختمان را وظیفه خود می‌دانند مدیران شهری هنگام تصویب چنین لایحه ای باید دوراندیشی می کردند.

موسی تیموری با بیان اینکه در دورانی که همه مسئولان نظام در تلاش هستند تا موانع پیش روی تولید کنندگان را بر طرف کنند نباید مدیران شهرداری برخلاف این مسائل عمل کنند، ادامه داد: نگرانی در بخش عوارض، منجر به آسیب جدی در صنعت ساختمان و تعطیلی آن می‌شود و این امر زمینه بیکاری هزاران نفر را موجب خواهد شد لیکن همه فعالان و انبوه‌سازان با افزایش معقول و متناسب عوارض موافق هستند اما رویه فعلی هیچ تناسبی با شرایط بازار ندارد.

وی با اشاره به وجود تورم مصالح و رکود مشتری در بازار، ادامه داد: شرایط فعلی بازار کشش افزایش قیمت را نداشته و باید از همه ابزارها برای کاهش قیمت مسکن استفاده کرد نه اینکه سراغ تحمیل بار اضافی بر انبوه سازی باشیم در نتیجه انتظار ما از مدیران شهری آن است که با الگوبرداری از سایر شهرستان ها رقم معقول تری را برای رشد عوارض تعیین می‌کردند زیرا در برخی از شهرها برای افزایش ساخت و ساز، معافیت های جدید پیش‌بینی شده و در دیگر شهرها هم حداکثر افزایش نرخ کمتر از ۴۰ درصد است.

افزایش «عوارض» ساخت‌وساز را زمین‌گیر می‌کند | شهرداری نقطه مقابل تسهیل تولید

پیامدها به زودی خود را نشان می دهد
یک عضو شورای شهر اسلامی شهر گرگان نیز البته به این موضوع واکنش نشان داده است آن هم در چهل و چهارمین جلسه صحن علنی شورای شهر گرگان عیسی مهری با بیان اینکه اعضای شورای شهر بعد از یک ماه کار کارشناسانه بنده، گوش شنیدن حرف های من در خصوص این لایحه را نداشتند، گفت: شش ماه در این شورا مشغول به فعالیت بوده و کار کارشناسانه ندیده‌ام، لیکن بسیاری از اعضای شورا من حتی لایحه عوارض شهرداری را ورق هم نزده و رأی مثبت داده اند این پیامدهای این افزایش عوارض سال آینده خود را نشان خواهد داد.

ناصر گرزین، دیگر عضو شورای اسلامی شهر گرگان نیز در همین نشست با وجود دادن رأی مثبت به مصوبه، گفت: افزایش عوارض دغدغه ما هم بوده و می توان برای اتفاقی که رخ داده راه حلی اندیشید.

ارقام مطرح در فضای مجازی صحیح نیست
معاون شهرسازی و معماری شهردار گرگان ابتدای هفته جاری در صحن علنی شورای شهر گرگان که با حضور نمایندگانی از انبوه سازان در اعتراض به افزایش قیمت عوارض شهری برگزار شد با بیان اینکه شهرداری در راستای رضایتمندی جامعه انبوه‌سازان اقداماتی انجام داده و در این مسیر با تمام توان اقدام می کند، می گوید: رضایتمندی انبوه‌سازان برای ما مهم است تا در این بازار آسیب نبینند، این لایحه شامل کسانی که از قبل عوارض گرفته‌اند، نمی شود و آنها فقط باید عوارض تکمیل بنا که عدد قابل ملاحظه ای نیست را پرداخت کنند.

بسیاری از اعضای شورا حتی لایحه عوارض شهرداری را ورق هم نزده و رأی مثبت داده اند

مجید طاهری با اشاره به اینکه بیشترین افزایش عوارض در بلوار ناهارخوران بوده که دو برابر شده و اعداد ۴۰۰ یا ۷۰۰ درصد افزایش درست نیست افزود: انبوه‌سازان می‌توانند تا پایان سال پروانه با قیمت قبل بگیرند و ما هم روند گرفتن آن را تسریع خواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری با اعتقاد و با تفکر لایحه ای را ارائه کرده است، گفت: صدور پروانه در بافت فرسوده گرگان رایگان بوده و در طرح ملی مسکن نهضت و جهش تولید هم صدور پروانه متفاوت است. اگر این مصوبه موجب رکود ساخت و ساز شود سیاست‌های تشویقی را اعمال خواهیم کرد.

صنعت ساختمان فضای کاری گسترده ای است که هر گونه حمایت و یا سنگ اندازی در برابر آن آثار زیادی را بر جای می گذارد و مصوبه اخیر شهرداری گرگان مبنی بر افزایش چند برابری عوارض، مصداق بارز کارشکنی در این صنعت بوده که ضرورت دارد قبل از اجرای آن با اتخاذ راهبردهای تشویقی ثمربخش و کافی، رضایت نسبی فعالان بازار مسکن و انبوه سازان را فراهم کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار