روستاهای اهل تسنن استان گلستان که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از حداقل امکانات رفاهی محروم بودند به برکت انقلاب، شاهد توسعه هستند.

توسعه؛ هدیه انقلاب به روستاهای اهل سنت گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مناطق اهل سنت ایران از هرگونه امکانات رفاهی محروم بودند. نبود راه دسترسی مناسب، فقدان زیرساخت‌های انرژی مثل آب، برق، گاز و تلفن و همچنین فشارهای حاکمیت زندگی سختی را برای اهالی این مناطق رقم زده بود.

اما بعد از پیروزی انقلاب از امکانات رفاهی زیادی بهره مند شدند به طوری که با شرایط پیش از انقلاب قابل قیاس نیست.

بنابر اصل نوزدهم و بیستم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اهل سنت در همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با همه ملت ایران، در شرایط مساوی قرار دارند.

به برکت انقلاب ایران، بسیاری از مسئولیت‌های شهری و استانی در مناطق سنی‌نشین استان گلستان، در اختیار جامعه اهل تسنن است،

تعداد قابل توجهی از شهرداران، بخشداران و حتی فرمانداران شهرستان‌هایی که اهل سنت زندگی می‌کنند از بین برادران اهل سنت انتخاب و منصوب شده‌اند.

انتخاب شهیده مرجان نازقلیچی نخستین فرماندار زن، ترکمن و اهل سنت دراستان گلستان و نخستین فرماندار زن در منطقه شمال کشور یکی از مصادیق بارز توجه حکومت اسلامی ایران به اهل تسنن است.

به برکت انقلاب تمامی روستاهای اهل تسنن استان گلستان از تمامی امکانات رفاهی بهره مند هستند و بنا بر گفته روستاییان به لحاظ امکانات تفاوتی با شهرها ندارند.

 

جهش در روستاهای اهل سنت گلستان

امام جمعه قازانقایه مراوه‌تپه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی فقر و محرومیت شدید در روستاهای اهل سنت نشین منطقه حاکم بود.

ناصر محمد آخوند قزل افزود: به طور مثال در روستای قازانقایه مردم از حداقل امکانات رفاهی مثل آب، برق و گاز محروم بودند.

وی در خصوص سطح سواد مردم روستا در دوران پیش از انقلاب گفت: در روستای قازانقایه تنها یک حوزه علمیه بود که سطح علمی بسیار پایینی داشت. در حوزه علمیه روستا خبری از علوم استدلالی نبود، صرفاً استاد مفاهیمی را با صدای بلند می‌خواند و شاگردان حفظ می‌کردند، زبان فارسی و عربی آموزش داده نمی‌شد و به همین دلیل طلبه‌ها حتی سواد خواندن و نوشتن نداشتند، تنها تعداد معدودی که هوش بالایی داشتند الفبا را می‌شناختند و می‌توانستند به صورت محدود بخوانند و بنویسند.

آخوند قزل با تاکید بر این مطلب که ظهور انقلاب اسلامی موجب جهش فرهنگی، اقتصادی و علمی در روستاهای اهل تسنن استان گلستان شد، افزود: در دوران طاغوت به علت نبود تجهیزات و نهاده‌های کشاورزی، کشاورزان در روستای قازانقایه در هر هکتار فقط ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلو گندم برداشت می‌کردند اما با خدمات دولت جمهوری اسلامی امروزه کشاورزان در هر هکتار چهارتن گندم برداشت می‌کنند و محصولات تولیدی بسیار با کیفیتی دارند.

وی با اشاره به نقش جوانان اهل سنت در پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: جوانان اهل سنت گلستان در کنار برادران شیعه جنگیدند و از انقلاب خود دفاع کردند و همین روستای قازانقایه سه شهید و چهارجانباز تقدیم انقلاب کرده است.

انقلاب اسلامی ایران چشم مردم را به روی دنیا باز کرد

روحانی روستای شوردگش گنبدکاووس هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: انقلاب اسلامی ایران با خدمات ارزنده‌ای که در روستا انجام داد چشم مردم را به روی دنیا باز کرد.

آخوند عبدالغفار آشتاب ادامه داد: در زمان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فقر و محرومیت بسیار شدیدی در روستای شوردگش حاکم بود.

وی افزود: روستای شوردگش از حداقل امکانات رفاهی مثل آب، برق، گاز، مدرسه حمام و حتی جاده محروم بود و مردم برای رفت و آمد به شهر باید از مسیری سخت خاکی از بین تپه‌ها عبور می‌کردند.

قبل از پیروزی انقلاب مردم روستا حتی از داشتن یک اتاق ساده آجری محروم بودند و در الاچیق زندگی می‌کردندآشتاب با بیان اینکه مردم روستای ما قبل از پیروزی انقلاب آلاچیق نشین بودند و حتی از نعمت یک اتاق ساده آجری محروم بودند، گفت: پس از پیروزی انقلاب توجه زیادی به روستای شوردگش شده است، امروز از تمام امکانات رفاهی مثل اب، برق، گاز، مدرسه، خانه بهداشت برخوردار هستیم و از نظر امکانات تفاوتی با شهر نداریم.

روحانی اهل سنت ادامه داد: به همت نهضت سوادآموزی که از برکات نظام و انقلاب است همه روستاییان باسواد شده و چشم مردم ما به روی دنیا باز شده است.

وی با بیان اینکه جوانان اهل سنت روستای شوردگش هم در روزهای انقلاب در کنار دیگر هموطنان خود در پیروزی انقلاب سهیم بودند افزود: روستای شوردگش چهار جانباز و یک اسیر تقدیم انقلاب کرده است.

۹۹ درصد آبادانی روستاهای اهل سنت گلستان بعد از پیروزی انقلاب اتفاق افتاد

امام جمعه اهل سنت قره تپه بندرترکمن هم در به خبرنگار مهر گفت: در روستاهای استان گلستان که اهل سنت زندگی می‌کنند پیش از پیروزی انقلاب اسلامی محرومیت شدیدی حاکم بود.

عبدالجبار آخوند میرابی افزود: روستاهای شهرستان‌های بندر ترکمن و گمیشان از حداقل امکانات رفاهی مثل جاده، حمام، مدرسه، گاز، برق و حتی آب آشامیدنی سالم محروم بودند.

وی اضافه کرد: در کل منطقه تعداد انگشت شماری چاه بتنی وجود داشت که مردم مجبور می‌شدند با سختی و امکانات اولیه مثل اسب و ارابه مسافت طولانی را طی کنند تا آب شرب مصرفی خود را تهیه کنند و یا از آب رودخانه‌ها و آب انبارها استفاده می‌کردند.

میرابی با بیان اینکه ۹۹ درصد امکانات در روستاها بعد از انقلاب ایجاد شده است تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توجه ویژه ای به روستاها و مناطق کم برخوردار شد و در حال حاضر تمام روستاها از نعمت گاز، آب، برق، مدرسه و خانه بهداشت برخوردار هستند.

مدیر حوزه قره تپه بندر ترکمن اذعان کرد: جوانان اهل سنت استان گلستان در کنار برادران شیعه برای تشکیل حکومت اسلامی و پیروزی انقلاب تلاش کردند و در این راه خون‌های زیادی داده‌اند.

میرابی ادامه داد: اهل سنت گلستان ۶۰۰ شهید به انقلاب اسلامی تقدیم کرده است و این نشان دهنده ارادت مردم ترکمن به نظام و انقلابشان است.

وی با بیان این مطلب که خداوند به مسلمانان دستور می‌دهد از اولی الامر خود اطاعت کنند امام خمینی را اولی الامر مسلمین معرفی کرد و افزود: در این زمان که رهبری جامعه در دست رهبر معظم انقلاب است ما ایشان را ولی امر و اطاعت از فرامینش را بر خود واجب می‌دانیم.

میرابی خاطر نشان کرد: راه انقلاب و اسلام راه درستی است و اگر عده‌ای از ما و مسئولین قصور در رفتار خود داریم نباید به حساب انقلاب بگذاریم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار