کاظم دانشی کارگردان سینما در اولین اثرش با عنوان "علفزار"در مسیر اتفاقات هولناک اجتماعی و جنایی با ریزبینی به میان جامعه‌ ای رفته که همواره در پی ترازوی عدالت و مصلحت هست و در واقع با انتخاب سوژه مناسب، مشکلات مسائل اجتماعی را به خوبی بیان کرده است.

"علفزار"، فیلمی درام از واقعیت های اجتماعی جوامع

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، "علفزار" نخستین فیلم دانشی درامی دادگاهی و آیینه ای ملتهب و دغدغه مند از فروپاشی، انحطاط، فساد و زوال اخلاقی است که همانطور که در آغاز عنوان می کند براساس داستان واقعی ساخته شده است و قتل کودک، تجاوز دسته جمعی، رابطه نامشروع  و فساد را به تصویر کشیده که در طول سال دادگاه های جهان بارها با مواردی اینچنینی برخورد می کنند و بر همین اساس آدمهای جامعه در انتظار عدالت و گاهی مصلحت هستند.

فیلم در فضای یک روزه دادگستری، سه داستان شلیک غیرعمدی به پسر بچه ۶ ساله، گرفتن شناسنامه برای دختر بچه ای حاصل یک رابطه نامشروع و تجاوز دسته جمعی چهار برادر به زنی جلوی پسر بچه کوچکش را  به تصویر کشیده است و بازپرس پرونده ای که به دلیل مشکلات شخصی باید به تهران انتقالی بگیرد.

شخصیت اصلی علفزار، بازپرس عدالت طلب دادگستری به نام امیرحسین(پژمان جمشیدی) که با وجود همه مشکلات شخصی زیست سالم و اخلاقی را انتخاب کرده و با نگاهی انسان دوستانه، حقیقت را  به مصلحت‌جویی، سیاست و منافع شخصی ترجیح داده است و  خودش را محدود به چارچوب‌های خشک و غیرقابل انعطاف اداری نمی‌کند و هر جا لازم باشد از دستور وجدانش تبعیت می‌کند.

یکی از نکات کلیدی که فیلم و فیلم‌نامه مطرح می‌کند پدیده‌ قربانیان  اصلی ولی پنهان پرونده هاست از جمله پسری که شکنجه و تجاوز مادرش و به کما رفتن پدرش را از نزدیک دیده و نقطه اوج فیلم هم دیالوگ شخصیت سارا زن قربانی مرتبط با این کودک است" آقای قاضی؛ این بچه همه چی رو دید" و دختر بچه بی گناه  ۱۰ ساله ای که به دلیل روابط نامشروع پدر و مادر معتادش فاقد شناسنامه است و هر دوی این کودکان قربانی گرفتار افسردگی شدید در اوج نشاط کودکانه می شوند.

"علفزار"، فیلمی درام از مسائل اجتماعی جوامع

در این پیوند، یکی از بینندگان جوان گلستانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: همکاری ویژه دستگاه قضا در این فیلم شایان توجه بود و توجه به این نکته که دستوری که برای مختومه کردن پرونده  صادر می شود گاهی با سعی و تلاش شاکی  مختومه کردن پرونده اعلام می شود.
شادان اسوده بیان کرد: برخلاف تصور مردم، قضات و بازپرسانی بسیار کاردرست و با وجدانی در دستگاه قضا هستند و فیلم به خوبی این موضوع که هنوز افرادی مسئولیت پذیر و با وجدان را به تصویر کشیده بود.
این جوان گلستانی اظهار داشت: سکوت زنان در برابر تجاوزها را به خوبی در این فیلم به آن اشاره شده است و مطلبی که در جلسه بازپرسی به خوبی نمایان بوده که زنان داستان برای حفظ آبروی خود، سارا نقش اصلی زن را دعوت به سکوت می کنند.
وی تصریح کرد: شوهران در  فیلم تاکیدی بر سکوت زنان در برابر تجاوز ندارند بلکه به جز سارا، این خود زنان هستند که سکوت را انتخاب می کنند.
اسوده بیان کرد: زنان همیشه خودشان علیه خودشان حرف و حدیث در می آورند و نگاه بد مردانه به ما نیست که مجبور به سکوت شویم.
وی خاطرنشان کرد:تاکید اصلی شخصیت اصلی زن داستان براینکه متهمان اعدام و مجازات می شوند، پدرشوهرم از کاندیداتوری استعفا می دهد، زندگی خواهرم پاشیده می شود ولی آیا این صحنه ها از ذهن بچه من پاک می‌شود برای این چه قانونی داریم.
وی تاکید کرد: سکانسی که در قسمت بعد حکم دادن به درج حکم ولد زنا برای صدور شناسنامه، ناگهان به چشمان معصوم دختر بچه نگاه کرد اعلام کرد صیغه که خواندید راه را به آنها نشان داد و قلمش را به نفع آینده کودک برگرداند که  علم قاضی در حکم ها را به خوبی به تصویر کشید.
این مخاطب جوان فیلم علفزار گفت:روابط پنهانی شبنم پرستار با دکتری سرشناس که به خوبی نشان داد که هیچوقت ماه پشت ابر نمی ماند و با یک اتفاق  خیانت ها آشکار  می شود.

اسوده بیان کرد: فیلم رضایت تمام مخاطبان حاضر در سینما را به دنبال داشت که تمام بینندگان در آخر فیلم بلند شده و دست زدند و به نوعی گویی از عمل درست و عدالت خواهانه بازپرس تشکر کردند.

"علفزار"، فیلمی درام از مسائل اجتماعی جوامع

علی اصغر قزلسفلو یکی از فعالان رسانه ای گلستان در پایان فیلم در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: علفزار به مسائل اجتماعی پرداخته و واقعیات جامعه را به نمایش گذاشته است.
وی تهیه چنین فیلم هایی را نیاز ضروری جامعه امروز برشمرد و گفت: کارگردان به نحو احسن با انتخاب سوژه خوب، مسائل زندگی اجتماعی اکنون جامعه را موشکافی کرده به طوری که هر بیننده ای را به تامل وا می دارد.

فیلم علفزار به کارگردانی و نویسندگی کاظم دانشی و تهیه‌کنندگی بهرام‌رادان ساخته شده است و پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، صدف اسپبهدی، مهدی زمین‌پرداز، ترلان پروانه و ستاره پسیانی در این فیلم بازی کرده‌اند.

به اعتقاد کارشناسان دست اندرکار امور سینما،  رسالت  و هدف درام دادگاهی مطرح کردن مسائل و دغدغه های ویژه اجتماعی و هشدار به جامعه شناسان، مسئولان و خانواده هاست.

"علفزار"، فیلمی درام از مسائل اجتماعی جوامع

این کارشناسان معتقدند که معرفی آخرین تولیدات سینمای ایران با توجه به جایگاه و نوع نگرش آن و برنامه ریزی برای اکران آنها در ایران اسلامی بزرگ ترین وظیفه جشنواره بین المللی فجر و چراغ روشن آن است.
گزارش ایرنا، فیلم های دسته دختران ساخته منیر قیدی، ضد ساخته امیرعباس ربیعی، شهرک ساخته علی حضرتی، علف زار ساخته کاظم دشتی، شادروان ساخته حسین نمازی، برف آخر فیلمی از امیر حسین عسگری، شب طلایی ساخته یوسف حاتمی کیا، موقعیت مهدوی فیلمی از هادی حجازی فر، بدون قرار قبلی ساخته بهروز شعیبی، بیرو فیلمی از مرتضی علی عباس میرزایی،   مرد بازنده ساخته محمد حسین مهدویان، هناس فیلمی از حسین دارایی، ملاقات خصوصی ساخته امید شمس، ماهان اثری از حمید شاه حاتمی، خائن کشی فیلمی از مسعود کیمیایی و فیلم درب ساخته سیدهادی محقق به عنوان فیلم های چهلمین جشنواره فجر از ۱۵ تا ۲۲ بهمن ماه  در سینماهای گلستان در حال اکران است.
استان ۲ میلیون نفری گلستان با ۱۴ شهرستان هشت سینما و ۱۴ سالن نمایش دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار