بعد انتشار دغدغه‌ها نخبگان در خبرگزاری فارس استان گلستان برای پیگیری از نتیجه این گزارشات به سراغ مدیران مربوطه رفتیم تا نظراتشان را نسبت به طرح‌های این مخترعان جویا شویم، مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در این خصوص گفت: از ظرفیت نخبگان گلستانی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن برای سرعت بیشتر و کاهش قیمت تمام شده استفاده خواهیم کرد.

دغدغه‌های نخبگان گلستانی چقدر مورد توجه مسوولان قرار گرفت؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، در سال‌های گذشته برخی از مسوولان اعتنایی به نظرات کارشناسان و نخبگان نداشته و از ظرفیت آنها در حوزه‌های مختلف استفاده نکردند.

دولت سیزدهم اهتمام ویژه به جامعه نخبگان و نخبه‌پروری داشته و تلاش دارد تا از طرح‌های دانش‌بنیان و فناورانه نخبگان و کارشناسان در حل مشکلات و سرعت بخشیدن به طرح‌های سازنده کشور استفاده کند.

رهبر معظم انقلاب نیز تاکید و توجه خاصی را به جامعه نخبگان از طرف مسوولان داشتند و استفاده از ظرفیت نخبگان را زمینه‌ساز پرکردن شکاف علمی کشور با علم جهانی دانسته و بتوانیم از مرزهای علمی عبور کنیم.

در این راستا در روزها و ماه‌های گذشته خبرگزاری فارس گلستان گفت و گوهایی با برخی از نخبگان گلستانی در حوزه‌های مختلف انجام داده است.

بعد از این گفت‌وگوها برای پیگیری در استفاده از ظرفیت نخبگان با مدیران مرتبط هر حوزه گفت‌و‌گویی انجام داده است.

یکی از نخبگان مورد گفت‌وگو جوان ۲۵ ساله گلستانی بنام «فرهاد طبرسا» بود که این نخبه توانسته  به همراه گروهی از جوانان «ملات خشک» آماده و «دیوار چینی پلیمری» را اختراع کرده و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر رفع مشکلات و نیازهای کشور گام بردارد.

طبرسا با این اختراع خود می‌‌تواند در سرعت بخشیدن به «طرح ملی نهضت مسکن» با کمترین قیمت تمام‌شده کمک بزرگی به دولت سیزدهم کند.

از ظرفیت نخبگان گلستانی در سرعت بخشیدن به اجرای طرح نهضت ملی مسکن استفاده می‌کنیم/ مصالح نوین ساختمانی می تواند هدف دولت در احداث مسکن محرومین را تحقق ببخشد

درباره طرح نهضت ملی مسکن در استان گلستان توضیحاتی دهید؟
محبوبی: در طرح «نهضت ملی مسکن» دولت سیزدهم قرار است سالانه یک میلیون واحد مسکونی را برای اقشار محروم و مجردان واجد شرایط احداث کند که از این تعداد سالانه حدود ۹۴ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در گلستان احداث می‌شود، از تعداد حدود ۹۴ هزار واحد مسکونی سهم استان گلستان تعداد ۲۸ هزار واحد  مسکونی در روستا و الباقی در شهرها احداث خواهد شد.

طبق روند ثبت‌نام اینترنتی در گلستان چند نفر ثبت‌نام کرده و چند نفر تایید شدند؟
محبوبی: ثبت‌نام از آبان ماه تا اواسط دی ماه انجام شد و در این مدت تعداد ۸۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند که در برآورد اولیه مرکز کشور تعداد ۳۴ هزار نفر واجد شرایط لازم بودند.

برای افراد واجد شرایط پیامک‌هایی ارسال می‌شود و این افراد مدارک خود را برای راست‌آزمایی ارائه خواهند داد.

تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ نفر تایید نهایی شده و به بانک معرفی شده و از این تعداد ۵۰۰ نفر مبلغ سهم آورده خود را واریز کردند.

چه مقدار اراضی برای ساخت این واحدهای مسکونی نیاز است؟
محبوبی: در طول مدت چهار سال برای تعداد ۹۴ هزار واحد مسکونی حدود یک‌هزار و ۸۰۰ هکتار زمین نیاز بوده که برای سال اول این مقدار ۴۶۴ هکتار خواهد بود که تاکنون ۲۱۰ هکتار از طریق سازمان ملی زمین مسکن شناسایی شده و مازاد اراضی دستگاه‌های اجرایی نیز شناسایی و سند آن برای احداث مسکن به نام راه و شهرسازی ثبت خواهد شد.

* آمادگی مدیرکل راه شهرسازی استان برای دیدار و  کمک به طرح نخبگان و مخترعان طرح مسکن‌سازی گلستان

استفاده از ظرفیت نخبگان و تولیدات آنها در سرعت بخشیدن به احداث مسکن بسیار تاثیرگذار خواهد بود با توجه به اختراع جوان گلستانی در خصوص مطالح نوین ساختمانی، اداره کل راه و شهرسازی چه اقدامات و حمایت‌هایی از این نخبه و تولیدات آن خواهد کرد؟
محبوبی: بی‌شک مصالح نوین ساختمانی می تواند در سرعت احداث مسکن در «طرح نهضت ملی مسکن» ما را همراهی کند و هدف دولت این است که بتواند با حداکثر سرعت و حداقل قیمت در کنار کیفیت کار این واحدها را احداث کند.

ما از ظرفیت نخبگان و تولیدات آنها استقبال خواهیم کرد و از این افراد می‌خواهیم در اولین فرصت دیدار و نشستی را در این خصوص داشته تا در جریان کامل کار قرار گرفته و استاندارد بودن این مصالح را مورد آزمایش قرار دهیم.

همچنین آمادگی داریم اگر در این مسیر این افراد برای استفاده از مصالح خود در «طرح نهضت ملی مسکن» نیاز به اخذ مجوزهایی داشته باشند آنها را حمایت و همراهی کنیم تا بتوانیم در کمترین زمان واحدهای مسکونی مستحکم با مصالح نوین و استاندارد را برای واجدان شرایط احداث و تحویل دهیم.

در این خصوص و ضرورت استفاده از تولیدات محصولات نوین در احداث واحدهای مسکونی سیدمحمد حسینی مدیرکل بنیاد مسکن گلستان خاطرنشان کرد: صفر تا صد سیاستگذاری «طرح نهضت ملی مسکن» روستایی در روستاهای گلستان بر عهده بنیاد مسکن بوده و این بنیاد در سه حوزه خودمالکی، گروه ساختی و انبوه‌سازی این طرح را در گلستان اجرا خواهد کرد.

وی در پاسخ ب این سوال که  با توجه به اختراع جوانان گلستانی در تولید مصالح نوین در احداث مسکن بنیاد مسکن چگونه می‌تواند از افراد نخبه حمایت کند، تاکید کرد: در کشور ما در حوزه صنعت در راستای استفاده از ظرفیت نخبگان گفتمان انجام شده اما این گفتمان به طور کامل اجرا نشده و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان گفت: در روستاها برای کاهش قیمت تمام‌شده مصالح، خانوارها معمولا از مصالح استفاده شده در واحدهای مسکونی خود استفاده می‌کنند و پس از تخریب بخشی از مصالح که قابل استفاده است در احداث واحدهای جدید استفاده می‌شود.

حسینی اظهار کرد: پیشنهاد بنده به این گروه از نخبگان توانمند‌گلستانی این است که نشستی با نظام مهندسی داشته و مسائل فنی را برای آنها بازگو کرده و به صورت مقدمه و پایلوت این مصالح در واحدهای مسکونی شهری در مرکز گلستان استفاده شود تا شهرها و روستاهای دیگر  استان مشاهده کرده و مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: فرهنگ، آداب و رسوم و برخی از شاخص‌ها در روستاها به گونه‌ای است که باید در مرحله نخست این مسائل فرهنگ‌سازی شود تا آنها با اطمینان کامل از این مصالح استفاده کنند.

سینا زیبایی یکی دیگر از نخبگان گلستانی بوده که توانسته با ساخت قطعه ای بنام "سوپراسکرو" مانع خروج ارز از کشور شده و نیازهای واحدهای صنعتی، سیمان و فولاد با ساخت این قطعه که در اتصال نوارهای نقاله کاربرد دارد بدون وارد کردن این قطعه از کشورهای خارجی در کشور تامین شود. در خصوص حمایت از این‌نخبه حسین طلوعیان مدیرکل صمت گلستان توضیحاتی می دهد:
طلوعیان: هر طرحی که منجر به ابداع و اختراع شود باید در مرکز رشد و واحدهای فناور به ثبت برسد تا بتواند از تسهیلات مورد نظر استفاده نماید.
اگر تولید این فرد نخبه مورد آزمایش قرار گرفته و تایید نهایی شده باید مجوز تاسیس گرفته و مکانی را اجاره کند و تولید تجاری خود را آغاز کند ما هم در این راستا هر کمک و حمایتی نیاز باشد انجام خواهیم داد.
برای تسهیل در کار و چگونگی حمایت ، شماره تماس بنده را در اختیار وی گذاشته تا در نشستی چگونگی تولید و حمایت از ایشان مورد بررسی قرار گیرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار