معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی گلستان گفت: هزار و ۹۳۹ هکتار از مساحت ۱۵ شهر معادل ۲۸ درصد از جمعیت استان جزو بافت‌ ناکارآمد شهری (فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه نشینی) قرار دارد.

هزار و ۹۳۹ هکتار از بافت شهری گلستان ناکارآمد است

به گزارش گلستان ۲۴؛ اسدالله پناه‌یزدان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: بر اساس مطالعات انجام شده برای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری گلستان، ۱۵ شهر بالای ۱۲ هزار نفر جمعیت استان شامل گرگان، گنبدکاووس، آزادشهر، علی‌آبادکتول، کردکوی، مینودشت، کلاله، گالیکش، بندرترکمن، آق‌قلا، بندرگز، سیمین شهر، گمیشان، رامیان و فاضل آباد دارای بافت فرسوده هستند.

وی افزود: پس از مشخص شدن محدوده بافت‌های فرسوده شهری، شناخت معضلات و ساماندهی مشکلات ساکنان این مناطق در دستورکار قرار گرفت و تاکنون برای هفت شهر از ۱۵ شهر دارای بافت فرسوده طرح بهسازی و نوسازی با استفاده از اعتبارات ملی توسط شرکت عمران و بهسازی شهری و شهرداری‌ها تهیه شده و در دست انجام است.

معاون اداره کل راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: برای هشت شهر دیگر با مشارکت و همکاری شهرداری‌ها و کمک‌های مالی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران اقدام خواهد شد.

پناه یزدان افزود: وزارت راه و شهرسازی در حوزه بازآفرینی شهری در گلستان برای مداخله در ۱۲ محله به مساحت تقریبی ۲۶۲ هکتار در سه شهر گرگان، گمیشان و گنبدکاووس در چارچوب سند ملی راهبردی احیا، بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بازآفرینی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی نسبت به تدوین و اجرای پروژه‌های مختلفی اقدام کرده است.

معاون اداره کل راه و شهرسازی گلستان گفت: تهیه طرح راه اندازی نهاد توسعه محله و تهیه سند بازآفرینی محله با رویکرد اجتماع محور در محلات گنبدکاووس و گرگان، تملک اراضی در خیابان سرخواجه گرگان برای امکان اجرای پروژه‌های برنامه ریزی شده، فروش واحدهای تجاری و مسکونی احداثی مشارکتی در بافت‌های فرسوده گرگان و گنبدکاووس، بازسازی و مرمت بافت‌های تاریخی محلات "پاسرو، دوشنبه‌ای، دربنو سرچشمه، امام زاده نور، کوچه ریحانی و سبزه مشهد" گرگان و اجرای سه پروژه برای بهسازی و ارتقای فضای شهری و محله‌ای و توسعه قلمرو عمومی در گرگان و گنبدکاووس از اقدامات اجرایی در حوزه بازآفرینی شهری بافت‌های ناکارآمد استان است. 

پناه یزدان معرفی برای اخذ تسهیلات نوسازی واحدها در بافت‌های فرسوده را از دیگر رویکردهای وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: از سال ۸۶ تا پارسال بیش از چهار هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری استان با دریافت تسهیلات از ۴۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال نوسازی و احداث شد.

وی ادامه داد: همچنین سهمیه ساخت ۱۱ هزار و ۶۰۷ واحد مسکونی در بافت ناکارآمد شهری گلستان در قالب نهضت ملی مسکن برای چهار سال تعریف شده و کارسازی ۸۰۰ واحد برای دریافت تسهیلات سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی با نرخ سود ۹ درصد در حال انجام است.

معاون راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: بیشترین متقاضیان استفاده از تسهیلات نوسازی واحدهای مسکونی مستقر در بافت ناکارآمد شهری با ۵۳۰ واحد مربوط به گرگان و با تعداد کمتر گنبدکاووس و علی‌آبادکتول است.

استان گلستان ۱.۹ میلیون نفر جمعیت دارد که در ۱۴ شهرستان (۳۴ نقطه شهری و حدود یک هزار روستای دارای کد شناسایی) سکونت دارند ضمن اینکه ۲۳ شهر این استان شمالی جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر دارند که مشمول دریافت تسهیلات مسکن روستایی می‌شوند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار