حضور در شبکه‌های اجتماعی مختلف در عصر حاضر امری اجتناب‌ناپذیر است، اما می‌تواند در کنار محاسنی که برای کاربران خود به همراه دارد، مشکلاتی نیز ایجاد کند که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

لزوم الگوسازی برای کودکان در استفاده از فضای مجازی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از دفاع‌پرس، سرهنگ «رضا رضی» فرماندهی انتظامی استان گلستان؛ امروزه شبکه‌های اجتماعی به پدیده‌ای مهم و شایع در میان تمامی سنین تبدیل شده و همه گروه‌های سنی را درگیر خود کرده است و به خصوص با وجود ویروس کرونا و مجازی شدن کلاس‌های درسی، کودکان و نوجوانانی که گروه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام و واتس‌اپ تشکیل داده‌اند کم نیستند و حتی می‌توان ردپای کاربران کم سن و سال را در شبکه‌های اجتماعی بزرگ‌تری همچون اینستاگرام نیز مشاهده کرد.

هرچند حضور در شبکه‌های اجتماعی مختلف در قرن حاضر امری اجتناب‌ناپذیر است، اما ممکن است در کنار محاسنی که برای کاربران خود به همراه دارد، مشکلاتی نیز ایجاد کند که می‌تواند تبعات فراوانی برای تمام سنین و اقشار و به‌خصوص کودکان و نوجوانان داشته باشد.

کودکان و نوجوانان قشری آسیب پذیر هستند که استفاده بدون نظارت آن‌ها از فضای مجازی و بستر‌های اجتماعی بزرگتر، امکان ایجاد ذهنیت‌های نادرست و هدایت آن‌ها به مسیر‌های غلط را در پیش دارد.

در این میان کودکان که به جهت سرگرمی و گذران وقت خود در کلاس‌های درس مجازی، به شبکه‌های مجازی دسترسی بیشتری پیدا کرده اند، نیاز به نظارت و مدیریت بیشتر و هوشمندانه تری دارند.

الگوسازی و مدیریت استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کودکان

الگوسازی یکی از راهکار‌های مهم برای استفاده موثر و هوشمندانه‌تر از فضای مجازی و اجتماعی است. به طور حتم مهم‌ترین الگو برای کودکان، گروه خانواده و دوستان هستند که تاثیر مستقیم بر نحوه کارکرد و استفاده کودک را در بر می‌گیرد.

قطعا والدینی که به صورت نادرست از فضای مجازی استفاده می‌کنند، نباید توقع داشته باشند که نحوه استفاده کودک آن‌ها از تلفن همراه و شبکه‌های مجازی به کمترین میزان ممکن کاهش پیدا کند. پس الگوسازی والدین از مهم‌ترین راهکار‌های استفاده و تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر کودکان و قشر آسیب پذیر جامعه می‌باشد.

هرچند استفاده افراد به خصوص کودکان و نوجوانان از شبکه‌های مجازی امری اجتناب ناپذیر می‌باشد، اما بهترین گزینه و جایگزین برای شبکه‌های مجازی، اموری از قبیل ورزش، بازی و تفریحات سالم به همراه والدین و دوستان تایید شده است.

والدینی که اطلاعات رایانه‌ای و مجازی فرزندانشان نسبت به آن‌ها بیشتر است، باید بدانند که کودکان به اندازه کافی بزرگ نیستند تا همه رفتار‌ها و موارد گوناگونی که در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد را درک کنند. پس والدین باید روی استفاده فرزندانشان از تلفن همراه نظارتی دقیق داشته باشند.

انواع آسیب‌های شبکه‌های مجازی بر کودکان

مطالب غیر اخلاقی

در گستردگی بی اندازه فضای مجازی و همچنین وجود شبکه‌های اجتماعی گوناگون، میزان تهدید و تحمیل مطالب غیر اخلاقی و آسیب زننده به کودکان توسط افراد غریبه به حداکثر می‌رسد. مطالبی از قبیل جملات ناپسند، عکس و ویدئو‌های غیر اخلاقی و مطالبی از این قبیل امکان تخریب زیرساخت‌های ذهنی مثبت کودک را محیا می‌سازد.

*آموزش رفتار‌های نامناسب

در فضای مجازی به خصوص اینستاگرام، امکان مشاهده گروه عظیمی از افراد با رفتار‌ها و فرهنگ‌های مختلف وجود دارد که کودکان ناخواسته به سمت آن‌ها جذب می‌شوند و فرهنگ‌های نادرست از جمله پوشش نادرست و طرز گفتار غلط را به خاطر می‌سپارند.

افشای اطلاعات شخصی

کودکان قدرت مقاومت در برابر افراد غریبه را ندارند و این امر بستگی به شرایط تربیتی کودک دارد که به چه نحوی با تهدید‌های خارجی مقابله و مقاومت کنند. اگر کودکی به طور ناخواسته و با وجود شرایط تربیتی کاملا مثبت در خطر افرادی قرار بگیرند که اطلاعات شخصی را طلب کنند، ممکن است این اطلاعات در دسترس آن‌ها قرار بگیرد و منجر به ایجاد مشکلات عدیده شود.

راهکار‌های کارآمد مدیریت و کنترل کودکان در فضای مجازی:

۱. فرزندان را تشویق کنیم که تجارب استفاده از اینترنت را با شما به اشتراک گذارند.

۲. به فرزندان خود تاکید کنیم که هرگز آدرس، شماره تلفن و سایر اطلاعات شخصی نظیر نام و آدرس مدرسه خود را در شبکه‌های مجازی اعلام نکنند.

۳. اینترنت تصویری از دنیای واقعی است؛ بنابراین به فرزندان خود تفاوت بین درستی و نادرستی بر روی اینترنت را که همانند دنیای واقعی است، آموزش دهیم.

۴. به فرزندان خود تاکید کنیم دوستانی را که از طریق اینترنت پیدا می‌کنند، هرگز به تنهایی ملاقات نکنند. این دوستان ممکن است هویت واقعی با مجازی شان بسیار متفاوت باشد.

۵. فعالیت‌های آنلاین فرزندان خود را با استفاده از نرم افزار‌ها و امکانات موجود، کنترل کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار