مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در سوش های قبلی بعد از دو هفته از آغاز موج، آمارها افزایشی می شد، اما در نوع اُمیکرون، سرعت ها موارد سرپایی و بستری به طور تعجب آوری، بالا هستند.

شباهت ها و تفاوت های سرماخوردگی با امیکرون رابشناسید

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت نیوز، دکتر رحمت اله مرادزاده بیان کرد: اُمیکرون ناشی از تغییرات طبیعی ویروس کرونا در ساختار ژنتیکی خودش است، برای مقابله با ایمنی طبیعی ناشی از واکسیناسیون یا ابتلا به سوش های قبلی است.

وی افزود: به همین دلیل بایستی  به دور از سهل انگاری و  البته نگاه تخصصی پزشکی به این موضوع و اینکه هیچ فرقی میان این نوع ویروس و انواع گذشته نیست.

وی تاکید کرد: درگیری ریوی در اُمیکرون مانند سایر سوش ها و افزایشی شدن درصد بستری ها همچون موج های قبلی از نشانه های خطرناک بودن موج ششم با پایه اُمیکرون است.

عضو کمیته مشورتی علمی مبارزه با بیماری های عفونی- COVID-19 یادآور شد: به همین دلیل (سرعت بالای انتقال، موارد بستری و ابتلا) نگران افزایش مرگ و میر هستیم چراکه با نگاه به مقایسه آمارها با سایر کشور ها می توان دریافت که حدود 30 روز از موج ششم را پیش رو داریم.

دکتر مرادزاده در ادامه خاطرنشان کرد: از طرفی همه ساله با تعطیلات عید نوروز، دید و بازدیدهای نوروزی نیز افزایش می یابد که امسال و غیرمنتظره عمل کردن اُمیکرون و غافلگیر کردن کادر بهداشت و درمان، توصیه می کنیم امسال نیز به صورت محدود برگزار و حتی الامکان لغو گردد.

وی افزود: تعطیلات عید خواه نا خواه بر موارد ابتلا و پس از آن بستری و مرگ و میر تاثیر می گذارد.

وی یادآور شد: تغییر صدا، بدن درد، درد عضلانی، احساس خواب آلودگی از مهمتریه علائم اُمیکرون است که هر چند شبیه سرماخوردگی است و به ظاهر خطر چندانی ندارد، اما در افرادیکه بیماری زمینه ای دارند و کهنسالان می تواند تبدیل به یک وضعیت غیر قابل کنترل شود.

دکتر مرادزاده گفت: واکسن در مطالعات مختلف در موارد بستری و کاهش موارد مرگ تاثیر دارد و در کشورهای مختلف به اثبات رسیده و دائما توسط همکاران پزشک و کادر بهداشت و درمان کشور و استان ما نیز تاکید و توصیه می شود.

وی با اشاره به اینکه سرماخوردگی نسبت به اُمیکرون از شدت درگیری کمتری برخوردار است، افزود: با توجه به وضعیت موجود  همکاران درمانی بنا را بر تشخیص سویه اُمیکرون می گذارند.

بنابر گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک، این اپیدمیولوژیست در پایان افزود: افرادیکه به اُمیکرون مبتلا می شوند حتی الامکان تا 10 روز (5 روز قرنطینه و 5 روز هم احتیاط کنند) باید پروتکل های ایمنی را رعایت کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار