کم توجهی به مسائل فنی و کارشناسی سبب شد تا با وجود هزینه چند صد میلیاردی برای توسعه شهر گرگان در سال‌های اخیر، همچنان این شهر ۴۰۰ هزار نفری با چالش های مختلفی در حوزه مختلف مدیریت شهری دست به گریبان باشد.

بهره مندی از نظرات کارشناسی حلقه مفقوده مدیریت شهری/ توسعه گلستان نیازمند تخصص است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، در سالیان گذشته پروژه های عمرانی و گردشگری متعددی در شهر گرگان اجرا شد تا زمینه زیست شهری مطلوب‌تر برای شهروندان گرگانی مهیا شود.

 

پروژه هایی که قرار بود با اجرای آنها بخشی از دغدغه های حوزه ترافیک گردشگری و یا فضای سبز گرگان کاهش یابد.

 

هرچند اگر بخواهیم همه این پروژه ها را برای شهروندان کم ثمر بدانیم مصداق کامل بی انصافی است اما باید پذیرفت که حدود نیمی از پروژه هایی که در سالیان گذشته در گرگان کلنگ زنی و افتتاح شده است با هدف های ترسیم شده برای آنها فاصله زیادی دارند.

 

در سالهای اخیر به ویژه در دوره چهارم و پنجم شورای شهر شاهد احداث چندین زیرگذر و روگذر چند ده میلیاردی در گرگان بودیم که هرچند بخشی از ترافیک شهر را کاهش داد اما به زعم کارشناسان امر نتایج حاصله با هزینه های گزاف صورت گرفته تناسب منطقی نداشت و به زبان ساده تر می شد با هزینه های کمتر این دستاوردهای حداقلی را برای شهر به دست آورد.

 

نمونه بارز آن روگذرها و زیرگذرهای کمربندی واقع در میدان ترمینال تاجرجان اشاره کرد که برخلاف نظرات کارشناسی احداث شد. بر اساس نظرات اهل فن مدیران شهری گرگان به جای آنکه با اعتباری نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان در محور حدود ۱۰ کیلومتری کمربندی ۷ سازه ترافیکی بسازند می توانستند با اختصاص این اعتبار به کمربندی جدید شهر چالش ترافیک در بخش شمالی گرگان را برای همیشه برطرف کنند اما توجهی به نظرات فنی و کارشناسی نشد.

 

از این قبیل پروژه‌ها در گرگان زیاد کلنگ زنی و افتتاح شد، ایجاد آبنمای ماتریسی داخل پارک شهر با اعتبار چند صد میلیونی، آبشار بتنی و صخره‌ای چند صد میلیونی در ناهارخوران، ساخت سرعت کاه های پازلی در ناهارخوران، پیست دوچرخه سواری در میدان بسیج، ساخته المان های متعدد غیرضرور و بلا استفاده مثل المان میدان بسیج برخی دیگر از این پروژه‌ها است.

 

البته جانمایی غلط پروژه تله کابین ناهارخوران که سبب طولانی شدن روند تحصیل مجوزهای قانونی و در پایان ملغی شدن آن شده است هم یکی دیگر از شاهکارهای طرح‌های غیرکارشناسی در شهر گرگان است که می‌شد با حداقل مشورت با کارشناسان با انتخاب یک محدوده مناسب تر شاهد از دست دادن زمان و صرف هزینه های چند صد میلیونی برای مطالعات نمی‌شدیم.

 

مدیران شهری گرگان باید واقف باشند که اجرای پروژه های بزرگ بدون اتکا به مطالعات جامعه و نظر کارشناسان ثمره مطلوبی برای شهر ندارد. شاید شهروندان در کوتاه مدت و با تبلیغات فراوان محیطی از اجرای یک روگذر یا پارک مسرور و خوشحال شوند اما وقتی پس از چند مدت به کم ثمر بودن آن واقف شوند نسبت به عملکرد مدیران شهر بدبین می‌شوند کاهش مشارکت های اجتماعی شهروندان در تامین بودجه شهر نظیر پرداخت عوارض و مالیات، ایجاد یاس و بدبینی نسبت به مدیران و بی اعتمادی به مسئولان، هدررفت اعتبارات شهر، کاهش مشارکت شهروندان در پروژه های اجتماعی و سیاسی نظیر انتخابات آینده از جمله موضوعاتی است که می‌تواند در نتیجه اجرای پروژه‌های غیرکارشناسانه در شهر رخ دهد.

 

نایب رئیس شورای اسلامی گرگان معتقد است متاسفانه به مباحث کارشناسی و تخصصی توجه خاصی نمی‌شود که این رویکرد تبعات و خسارت‌های بیشماری برای شهر و شهروندان حاصل خواهد کرد.

 

عیسی مهری افزود: عمده ترین تصمیمات شهر گرگان که باید بر اساس تخصص و کارشناسی اتخاذ شود در قالب لوایح دقیقه ۹۰ و لوایح دو فوریتی به صحن پارلمانی شهر ارائه می شود که فرصت لازم برای بررسی های کارشناسانه فراهم نیست.

 

وی گفت: با وجود همه وعده‌هایی که در دوره تبلیغات شورا و سپس در فرصت استماع برنامه‌های کاندیداهای شهرداری گرگان داده شد بسیاری از این وعده ها محقق نشد شفافیت پاکدستی و اتکا به نظرات کارشناسی در مدیریت شهر از جمله مباحثی بود که بارها و بارها از سوی تک تک اعضای شورا به آن اشاره شد اما شاهد آن هستیم که از این مسائل غفلت می‌شود.

 

مهری گفت: اگر در بررسی لوایح و تصمیمات برای شهر و ترسیم پروژه های عمرانی و گردشگری از اهل فن و تخصص بهره بگیریم هزینه‌های مدیریت شهری کاهش می‌یابد و پروژه هایی برای شهر اجرا و برنامه ریزی می شود که دردی از مشکلات مردم را کاهش دهد.

 

وی افزود: لوایحی مانند قیر و میلگرد و لایحه عوارضی حوزه ساختمان از مصداق‌های بارز بی توجهی به نظرات کارشناسی است وقتی در شورای اسلامی شهر کمیسیون‌های تخصصی ایجاد شده است باید به تصمیمات کمیسیون های شورا اعتماد کرد.

 

مهری ادامه داد: اعضای شورای شهر و مدیران شهری باید بپذیرند که اتکا به موارد تخصصی بهره وری و ثمر در بخشی پروژه ها را افزایش می دهد.

 

نایب رئیس شورای شهر گرگان گفت: در قضیه لایحه تعیین عوارض ساختمان به بررسی ها و نظرات کارگروه تخصصی عمران در شورای شهر بی‌توجهی شد و ثمره آن ایجاد موضع‌گیری‌های تند فعالان صنعت ساختمان، رسانه‌ها و در نهایت مدیران بالادستی بود که مقرر شد در این لایحه بازنگری شود. بازنگری در مصوبات پارلمان شهری وجهه چندان جالب نیست نباید چیزی را مصوب کنیم که مجبور به بازنگری در آن شویم.

 

وی افزود: لایحه عوارض ساختمان شهرداری بزرگترین شاهکار مدیریت شهری محسوب می شود، رشد ۵۵ تا ۱۰۰ درصدی عوارض حوزه ساختمان بیانگر آن است که توجهی به نظرات کارشناسی نشده است. در حالی که کل کشور به دنبال کاهش و کم کردن هزینه های ساخت واحد های مسکونی هستند شهرداری گرگان لایحه‌ای به پارلمان شهری ارائه داد که بر اساس آن قیمت تمام شده واحدهای مسکونی رشد محسوسی خواهند داشت که این موضوع با سیاست‌های دولت در تناقض است.

 

نایب رئیس شورای شهر گرگان گفت: اگر همان ابتدا به مسائل کارشناسی و تخصصی احترام می‌گذاشتیم دچار چالش‌های فعلی نمی‌شدیم.

 

وی افزود: باید دقت کنیم تا در ادامه کار، از اغماض به مسائل تخصصی و فنی پرهیز کنیم مثلاً در بودجه ۱۸۰۰ میلیارد تومانی شهرداری گرگان برای سال ۱۴۰۱ برخی از ردیف های بودجه باید دقیق بررسی شود.

 

مهری گفت: به عنوان مثال برخی از ردیف های بودجه که در سال جاری تحقق آنها به ۵۰ درصد میزان منظور شده در بودجه  نرسیده در سال آینده با افزایش ۹۸ درصدی روبرو شده است که رویکرد فنی نیست.

 

وی افزود: اینکه بودجه سال آینده مدیریت شهری تقریبا دو برابر شده کار خوبی است اما این رویکرد باید بر اساس واقعیت های شهر و توانمندیهای گرگان منظور شود.

 

سخنگوی شورای شهر گرگان هم معتقد است که برخی پروژه‌هایی که در گذشته انجام شده است با معیارهای فنی و کارشناسی تطابق ندارد و مشخص است که اهمیتی به نظرات اهل فن داده نشده است.

 

حجت‌الله مقسم افزود: به عنوان نمونه پروژه احداث خیابان غذا در منطقه پاسرو  گرگان یکی از این پروژه ها بود که کار کارشناسی زیادی برای آن انجام نشد و شاهد آن هستیم که کمتر از یک سال پس از افتتاح با چالش های اجتماعی و سد معبر در این منطقه مواجه هستیم.

 

شهردار گرگان اما معتقد است پروژه‌هایی که در گذشته آغاز شده به عنوان یک دین بر گردن مدیران فعلی شهر است ولی باید با کارهای تخصصی و کارشناسان پیامدهای همه جانبه آن بررسی شود تا ثمره حاصله با هزینه‌هایی که از بیت المال انجام می شود تناسب داشته باشد.

 

محمدرضا سبطی گفت: مطالعات فنی و تخصصی برای اولویت بندی پروژه های نیمه تمام شهر در حال انجام است و ما به دنبال آن هستیم که از نظرات مردم و اندیشه نخبگان در اجرای پروژه‌ها بهره بگیریم و در این مسیر هیچ محدودیتی نداریم.

 

وی افزود: ما امانتدار اعتبار و بودجه مردم در شهرداری هستیم و تلاش داریم که پروژه هایی را برای شهر انجام دهیم که آیندگان بر ما خرده نگیرند، در سه دوره اخیر شورای شهر و مدیریت شهردارانی همچون صادقلو و دادبود چندین روگذر و زیرگذر با هزینه‌های مجموع چند صد میلیاردی و یا برنامه‌های عمرانی و فضای سبز متعددی در شهر انجام شد اما همه این تلاش ها نتوانسته است اعتماد مطلوبی را برای مدیران شهر در نزد شهروندان به همراه داشته باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار