انصافا مردمان مرزنشین ترکمن‌صحرا بسیار مسئولیت‌پذیر و صبور هستند اما چرا مسوولان تدبیری برای رگ‌های خشک اراضی وسیع شهرستان مراوه‌تپه نمی‌اندیشند تا مردم رنج‌دیده گلستان به اعتماد خود دلگرم شوند.

«دشت تاقیر» شهرستان مراوه‌تپه تشنه نگاه به تدبیر مسوولان دارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گنبدکاووس‌، ایستگاه پمپاژ آب «دشت تاقیر» در شهرستان مراوه‌تپه ۱۰ سال پیش با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال نیمه‌کاره رها شده است و با کمی تدبیر و کمی اعتبار می‌توان آن را به بهره‌برداری رساند.

این ایستگاه پمپاژ که در ۹ کیلومتری «دشت تاقیر» واقع شده ظرفیت بسیار با ارزشی است تا این منطقه خشک را با آب رودخانه اترک به «دشت سبز» تغییر دهد.

با کمی محاسبه با توجه به بالا رفتن نرخ دلار در کشور تخمین زدن اعتبار بالای این ایستگاه که شاید در این برهه زمانی اگر استارت می‌خورد رقمی بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان را دربر می‌گرفت، اما این ایستگاه پمپاژ با ۳۰ میلیارد تومان تاسیس شده و در نقطه پایانی راه‌اندازی نگاه به تدبیر استاندار و نماینده شهرستان دارد.

 

 

به گفته سرپرست فرمانداری شهرستان مراوه‌تپه، با تکمیل این پروژه می‌توان بیش از ۱۲۰۰ هکتار اراضی را در حوزه روستای «آق توقای» آبیاری کرد.

برخی کشاورزان منطقه با آغاز پروژه ایستگاه پمپاژ آب سرمایه‌گذاری کرده حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی خود را لوله‌کشی کرده برای آبیاری قطره‌ای آماده کرده‌اند و چشم براه رسیدن آب هستند.

راه‌اندازی این ایستگاه باعث رونق کشاورزی در منطقه لم‌یزرع دشت خشک (دشت تاقیر) خواهد شد و بالا رفتن اشتغال و درآمدزایی امید به زندگی و نشاط را برای مردم منطقه به دنبال خواهد داشت.

با سرسبز شدن منطقه دامداری نیز رونق خواهد گرفت و حتی زمینه راه‌اندازی پرورش ماهی نیز فراهم شده منطقه سبزی در اطراف آرامگاه شاعر و عارف بزرگ ایرانی ترکمن «مختومقلی فراغی» که در روستای «آق توقای» واقع شده است، ایجاد خواهد کرد.

* بندخاکی ۵۰۰ هزار مترمکعبی در این منطقه خشک ایجاد شده است

براساس این گزارش بندخاکی ۵۰۰ هزار مترمکعبی در این منطقه خشک ایجاد شده است که با راه‌اندازی ایستگاه پمپاژ آب می‌توان این سد خاکی را آبگیری کرد و برای مصارف کشاورزی و پرورش ماهی استفاده کرد.

مرزداران غیور این خطه از استان گلستان نگاه به تدبیر نماینده مجلس و استاندار دارند چرا که تنها با حرف نمی‌توان آلام خشکیده دردهای بی‌آبی را درمان کرد و اقدام عاجل می‌طلبد تا با جریان انداختن آب در رگ‌های خشکیده این اراضی اعتماد و دلگرمی مردم را افزایش داد و اقتصاد و معیشت مردم را رونق بخشید.

*«دشت تاقیر» معنی لغوی این کلمه دشت خشک و کویری است و این منطقه به دشت وسیعی در بین دو روستای مرزی «آق توقای» و «نارلی آجی سو» واقع شده است که از توابع شهرستان مراوه‌تپه به شمار می‌رود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار