نماینده مردم کردکوی، ترکمن، گمیشان و بندرگز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل چندین ساله تامین آب آشامیدنی در گلستان اظهار امیدواری کرد که هیات دولت در سفر به استان برای حل این مشکل حیاتی نگاه حمایتی ویژه داشته باشد.

نماینده مجلس:حل مشکل کمبود آب‌ مطالبه گلستانی‌ها از دولت است

به گزارش گلستان ۲۴؛ عبدالجلال ایری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: گلستان در زمینه زیر ساخت های اولیه زندگی مانند برق و آب آشامیدنی مشکلات زیادی دارد که دولت سیزدهم باید با تدبیر مناسب و استفاده از ظرفیت های موجود برای حل آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

وی افزود : اتکا به اعتبارات استانی برای رفع این مشکلات پاسخگو نیست و انتظار داریم که رییس جمهور در سفر به گلستان برای رفع این چالش تدبیر مناسبی لحاظ کرده و اعتبارات کافی برای آن پیش بینی کند.

تا چند سال قبل در گلستان نشانه هایی از بروز کم آبی دیده نمی شد اما تغییرات آب و هوایی، حفر بی رویه چاه های کشاورزی و نبود برنامه برای بهره برداری از آب های سطحی آرام آرام گلستان را به مرز کم آبی نزدیک و نزدیک‌تر کرد تا جایی که زنگ هشدار نبود این مایه حیاتی در استان نواخته شده است.

مطابق گزارش شرکت آب منطقه ای گلستان، میانگین بارندگی استان از ابتدای سال آبی (مهر ۹۸) تا پایان سال آبی (شهریور ۹۹ ) حدود ۵۱۶ میلیمتر بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۳۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

با توجه به این که گلستان متکی به کشاورزی است ، برخورداری از آب ، یک نیاز جدی برای کشت و کار محسوب شده و فعالان این بخش از هر روشی که بتوانند برای رسیدن به این پایه مهم فعالیت خود استفاده خواهند کرد .

 حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق ، یکی از پیامدهای جدی و نگران کننده نبود منابع آبی کافی بخش کشاورزی در گلستان است .

مطابق آمارها در گلستان بیش از ۱۶ هزار چاه غیرمجاز و بیش از این تعداد هم چاه مجاز کشاورزی وجود دارد که در حال تخلیه بی رویه منابع آب های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی است .

 اتکا به کشاورزی سنتی و لزوم مصرف آب فراوان در این شیوه و کشت محصولات آب بَر مانند شالی از جمله عواملی است که نگرانی برای آینده این بخش و تداوم بهره برداری بی رویه از منابع آب زیرزمینی را تا حد زیادی افزایش داده است .

 مسدود کردن چاه های غیرقانونی ، تجدید نظر در امتیاز چاه های قانونی و لغو امتیاز آن ها در صورت نداشتن ضرورت ، برنامه ریزی برای جمع آب های سطحی از طریق شهرداری و مردم، تلاش برای کاهش مصرف آب با اجرای سیاست های فرهنگی ، تغییر الگوی کشت و جایگزینی کشت های جدید به جای زراعت های آب بَر ، تکمیل طرح های جمع آوری فاضلاب خانگی و تلاش برای گسترش تعداد دستگاه های آب شیرین کن در استان و اجرای طرحهای آبخیزداری از جمله اقداماتی است که با اجرای آن می توان با کم آبی مقابله کرد.

افتتاح طرح بزرگی مانند سر نرماب چهل چای که مشکل کمبود آب بخش زیادی از ساکنان چهار شهرستان شمالی و شرقی این استان برطرف خواهد کرد و همچنین اصلاح شبکه توزیع آب از دیگر روش های کاربردی برای حل مشکل کمبود آب گلستان است.

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی به دیگر طرح های مهم و نیازمند توجه این استان اشاره  و اضافه کرد: گلستان چندین پروژه نیمه تمام مانند پتروشیمی و طبیعت گردی آشوراده دارد که علاج بخشی آن ها موجب رشد اقتصادی و افزایش درآمد ساکنان استان خواهد شد.

 ایری خاطرنشان کرد : طرح طبیعیت گردی جزیره آشوراده با توجه اینکه همه مجوزها را گرفته با سنگ اندازی روبرو شده که موانع موجود به دلیل نقش این طرح در حل مشکل بیکاری ساحل نشینان منطقه وافزایش سرانه درآمدی آنها باید برطرف شود.

وی ادامه توسعه طرح پروش میگو در ۶ هزار هکتار، ایجاد بندرسبز خزری و تسهیل در ایجاد بازارچه موقت مرزی  از جمله موضوعاتی است که اجرای آن به مساعدت بیشتر دولت نیاز دارد.

 نماینده مجلس با اشاره به بلااستفاده بودن بسیاری از ظرفیت های منطقه گفت : اگر به‌دنبال حل مشکل بیکاری هستیم باید زمینه استقرار صنایع و هلدینگ های بزرگ کشور را در مناطق گوناگون گلستان فراهم کنیم .

 ایری افزود : چشم امید بسیاری از اهالی منطقه برای حل مشکلات به سفر رییس جمهور و اعضای هیات دولت به گلستان است تا بخشی از عقب ماندگی های مزمن و دیرینه با دستور ایشان برطرف شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار