مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان می گوید: ۷۰ درصد از نهال های غرس شده در بوستان چهار هزار شهید استان گلستان خشیکده و به مردم قول می دهیم این نهالستان را احیاء کنیم.

بوستان ۴ هزار شهید گلستان خشکید/ قول احیاء این بوستان توسط منابع طبیعی گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما، کاشت نهال توسط عالی ترین مقام کشور شاید از بسیار معدود برنامه هایی باشد که علیرغم مشغله های بسیار در حوزه اجتماعی هر ساله در آن مشارکت می کنند.

این مسئله باعث یک سنته حسنه و ترویج فرهنگ درختکاری در سطح کشور شده است و به  این مناسبت امسال مسیر گرگان به آق قلا به طول شش کیلومتر با حضور فرماندار ، مدیر کل راهداری و حمل نقل استان وز مدیران دستگاه های اجرایی نهال غرس شد.

در سال های گذشته تاکید استاندار اسبق گلستان به ایجاد فضاهای سرسبز در قسمت های شمالی استان بود ولی به نظر می رسد این تاکید تنها در بعد غرس نهال خلاصه شده و بوستان چهار هزار شهید استان در شهرستان آق قلا که در سال های گذشته غرس شده بود به دلیل عدم نگهداری مناسب خشک شده است و این مسئله انگیزه نهال کاری را در بین مردم شهرستان آق قلا کاهش داده است.

مردم این شهرستان انتظار دارند که مسئولان کار اصولی را انجام دهند و به جای ژست های نهال کاری در یک روز خاص از سال تدابیری برای نگهداری آنها در طول سال داشته باشند.

عبدالرحیم لطفی در پیگیری های گلستان ما قول احیاء بوستان چهار هزار شهید استان گلستان در شهرستان آق قلا را دارد و گفت: در زمان ایجاد این بوستان زهکشی وجود نداشت و ما در حال حاضر زهکش در این بوستان ایجاد کردیم و امسال بنا داریم که نهال هایی که می تواند شوری را تحمل کند را در این بوستان کشت می کنیم.

لطفی بیان کرد: برخی نهال ها در این بوستان خوب جواب داده و تلاش کردیم از این نهال ها در بوستان چهار هزار شهید استان گلستان استفاده کنیم و برای آنکه فضای اطراف آن سر سبز بماند اطراف این بوستا را آتریپلکس کشت می کنیم و این کار را اجرا کردیم.

وی افزود: در اصل این مکان باید توسط بخشداری مدیریت می شد، دهیاری ها شرکتی دارند که نگهداری این بوستان را برعهده گرفته بودند و به دلایل مختلفی در خصوص این بوستان کوتاهی شد و با وجود تلاش زیاد همکاران ما ۷۰ درصد این نهال ها از بین رفته و تنها ۳۰ درصد آن باقی مانده است.

این مقام مسئول بیان کرد: از نهال هایی که در این منطقه عملکرد خوبی داشتند مثل اکوالیپتوس در فضای بوستان چهار هزار شهید استان گلستان استفاده می کنیم و در سال ۱۴۰۰ قطعا این فضا را نهال کاری خواهیم کرد.

لطفی بابیان اینکه در شهرستان آق قلا نهال مورد نیاز برای این بوستان را تامین کردیم، افزود: به مناسبت روز درختکاری افرادی مختلفی نسبت به نهال کاری اقدام می کند ولی ما سعی می کنیم نهال هایی که منابع طبیعی غرس می کند را حفظ می کنیم، به صورت متوسط ۶۵ درصد از نهال ها غرس شده در سال های گذشته سبز باقی مانده است.

وی افزود: بیشتر درخت هایی که در طول این سال ها خشک شده در مناطق خشک استان بوده ولی با این وجود در برخی از نقاط ۹۵ درصد آن سبز بوده و علت آن نگهداری دستگاه هایی مثل شهرداری بوده است.

این مقام مسئول بابیان اینکه در نهالستان ها استان حدود پنج میلیون نهال عرس کردیم، افزود» این در حالی است که در سال های گذشته تنها یک میلیون نهال در نهالستان داشتیم.

لطفی ابراز داشت: در امسال در سطح ۶۵۰ هکتار نهال غرس شده و امیدواریم تا ۱۵ اسفند این میزان به یک هزار هکتار برسد.

امیدواریم حفظ نام و یاد شهدا در بین مسئولان مثل بوستان چهار هزار شهید استان گلستان خشک نشود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار