هشتم اسفند برابر با بیست و پنجم ماه رجب مصادف با سالروز شهادت هفتمین اختر تابناک امامت و ولایت امام موسی کاظم(ع) است، حلم و بردباری و مبارزه با انحرافات و کج روی ها از جمله سیره این امام همام می تواند الگویی برای همگان در هر مسوولیتی باشد.

مبارزه با انحرافات و بردباری امام موسی کاظم(ع) الگویی برای همگان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، بیست و پنجم ماه رجب مصادف با سالروز شهادت هفتمین امام معصوم، حضرت موسی بن جعفر (ع) است. آن حضرت در هفتم صفر سال ۱۲۸ هجری قمری در منطقه ای میان مکه و مدینه به نام "ابوا" متولد شد و  ۵۴ سال زندگی کرد. مدت امامت امام هفتم ۳۴ سال بود و در این مدت  بیشتر ایام در تبعید و زندان بود. امام کاظم (ع) سرانجام در سال ۱۸۳ قمری در زندان سندی بن شاهک به دستور هارون الرشید به شهادت رسید.  

بر اساس منابع موجود تاریخی دوره امامت امام موسی کاظم (ع) یکی از ادوار بسیار تاثیرگذار در تاریخ اسلام است و ایشان در این شرایط سیاسی و تاریخی، تبیین گر اسلام ناب بود و تا لحظه شهادت نیز در برابر جنگ روانی دستگاه خلافت و انحرافات ایستادگی کرد.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان روز یکشنبه در گزارشی به ایرنا خاطرنشان کرد: امام موسی کاظم (ع) توجه ویژه به مولفه های مهم تربیتی از جمله شرح صدر و بردباری داشته و به همین دلیل، لقب «کاظم» به آن حضرت دادند یعنی کسی که فروبرنده خشم بوده و حلم را با علم و عقلانیت آراسته است.

حجت الاسلام رضا دیلمی با اشاره به ویژگی های شخصیتی امام موسی کاظم (ع) افزود: روشنگری و تبیین اسلام ناب، مبارزه با انحرافات و کج روی ها، حلم و بردباری، سخاوت و بخشش، عبادت و بندگی از مهم ترین ویژگی های امام  امام موسی کاظم (ع) است.

وی تصریح کرد: توجه ویژه به مولفه های مهم تربیتی یعنی شرح صدر و بردباری یکی از ویژگی های مهم امام هفتم (ع) بود و به همین دلیل، لقب "کاظم" به آن حضرت دادند یعنی کسی که فروبرنده خشم بوده و حلم را با علم و عقلانیت آراسته است.

به اعتقاد کارشناسان امور مذهبی  امام موسی کاظم (ع) تلاش می کرد با  کلامی نافذ و با نرمی و مهربانی، بستر تربیت و رشد کسانی که اسیر شبهات و جنگ روانی دشمن شدند فراهم کند و در این راستا توجه ویژه به مستمندان و نیازمندان و اطلاع از احوال زندگی آنها از دیگر ویژگی های امام بوده که با  مردم ارتباط نزدیک و مستقیم داشتند.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان  با بیان اینکه امام کاظم(ع) در ۲۰ سالگی و پس از شهادت پدر بزرگوارش به امامت رسید، تصریح کرد: ایشان در طول ۳۵ سال امامت با چند خلیفه دستگاه ظلم عباسی یعنی منصور دوانیقی، مهدی عباسی، هادی عباسی و هارون الرشید هم دوره بود و همواره در برابر ظلم و جور آنها با صلابت و اقتدار به تبیین اسلام ناب و روشنگری پرداخت و ایستادگی کرد و هرگز در برابر ظلم و ستم خلفای عباسی تسلیم نشد.

دیلمی با بیان اینکه امام کاظم (ع) مانند پدر بزرگوارش به تربیت شاگردان و استحکام و گسترش حوزه و مبانی و باورهای دینی و علمی پرداخت، اضافه کرد: بیشترین دوران امامت امام موسی کاظم (ع) در عصر هارون الرشید بود و در این دوران همواره با ظلم و جور این خلیفه عباسی با قاطعیت برخورد می کردند و از همین رو دستگاه خلافت چون اثرات روشنگری امام را می دید آن حضرت را به زندان انداخت ولی امام تا لحظه شهادت در برابر انحرافات، تهدیدات و فشارهای هارون الرشید ایستادگی کرد.

وی با بیان این استان گلستان همزمان با سالروز شهادت هفتمین اختر تابناک امامت و ولایت در سوگ نشسته است ، خاطرنشان کرد: به همت تشکل های دینی و شبکه تبلیغی، ویژه برنامه های متعددی در استان در راستای تبیین ابعاد شخصیتی امام موسی کاظم (ع)، برنامه ریزی شده است.

به اعتقاد صاحبنظران سیره زندگی ائمه اطهار (ع)، اسوه های بی بدیل و تمام نشدنی، تعالی و رشد بشری‌اند و کسانی که الگوهای عملی آنها در زندگی بر اساس گفتمان قرآن و عترت می باشد رستگار و همواره در هر جا که باشند خیر آفرین و مایه عزت و سربلندی هستند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار