اهالی گلستان تابستان امسال را با قطعی مکرر برق و مشکلات ناشی از آن سپری کردند و اینک در سفر رییس جمهور به استان امیدوارند با اجرای فاز دوم طرح توسعه نیروگاه سیکل ترکیبی علی‌آبادکتول و توسعه نیروگاه های کوچک بخشی از مشکلات آنها در تابستان آینده کاهش یابد .

تقویت شبکه برق، مطالبه زمستانه گلستانی‌ها برای آسودگی در تابستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، کاهش بارش‌ها و وقوع پدیده خشکسالی درسال آبی جاری و متعاقب آن کم شدن تولید برق نیروگاه‌های آبی، گرمای زودرس، افزایش مصرف برق و استخراج رمز ارزها، کلید واژه‌های نام آشنا و تکراری فصل گرما در سالیان اخیر است که تامین انرژی برق را برای مشترکان خانگی و صنعتی با تنگنا مواجه کرده است.

در آستانه سفر هیات دولت، گلستانی ها انتظار دارند دولت جهادی اهتمام ویژه ای برای مشکلات حوزه تامین انرژی در این استان مرزی و کم برخوردار داشته باشد و با آغاز فاز دوم طرح توسعه نیروگاه سیکل ترکیبی علی‌آبادکتول، اجرای خط انتقال و تامین سوخت جایگزین برای فصل زمستان از طریق شرکت نفت، راه اندازی نیروگاه های کوچک  و توجه بیشتر به استفاده از انرژی نوین و پاک، زمینه کاهش مشکلات مردم منطقه را فراهم آورد.

کارشناسان بر این باورند که به دلیل تغییرات مکرر آب و هوایی، حرکت زمین به سمت گرم شدن و کاهش بارش‌ها، پایان تکرار چالش هایی مانند قطع برق یا افت فشار برق در گلستان به برنامه ریزی صحیح و سرمایه‌گذاری برای ایجاد زیرساخت‌ها احتیاج دارد.

شرایط اقلیمی گلستان و ۳۰۰ روز آفتابی سالانه، جای خالی استفاده از انرژی خورشیدی در این استان را به‌شدت عیان کرده  است و اهالی گلستان انتظار دارند در سفر آیت الله رییسی با برنامه‌ریزی مناسب و ایجاد زیرساخت‌های بهره‌گیری از این انرژی خدادادی، دغدغه قطع برق اهالی منطقه کمتر شود و در این مسیر دولت می تواند با اختصاص تسهیلات کم بهره و حمایت های لازم به این موضوع کمک شایانی نماید.

شرکت توزیع نیروی برق گلستان، افزون بر ۶۲۵ هزار مشترک با نیاز برق ۹۰۰ مگاوات در روزهای عادی و معمول دارد که این رقم در شرایط پیک مصرف به خصوص در تابستان به افزون بر هزار و ۳۰۰ مگاوات می‌رسد درحالی که این استان با ۲ نیروگاه برق خود در علی آباد کتول و مراوه‌تپه در مجموع ۸۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند و جبران کمبود برق این استان شمالی با احداث نیروگاه‌های برق خورشیدی، نیروگاه های کوچ و توسعه فاز دوم نیروگاه علی آباد امکان پذیر است.

نماینده مردم حوزه انتخابیه غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر هیات دولت به گلستان در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت : رفع کمبودها و زیر ساخت های حوزه انرژی به عنوان مهمترین مطالبات مردم در این سفر باید به طور جدی در دستور کار قرار بگیرد .

عبدالجلال ایری اظهارداشت :  احداث چهار نیروگاه کوچک با مشارکت  بخشی خصوصی در حوزه انتخابیه غرب گلستان در مرحله انتخاب پیمانکار است که با تزریق اعتبارات کافی  و مناسب می توان بخشی از دغدغه های حوزه انرژی را در کردکوی ، گمیشان ، بندرترکمن و گمیشان برطرف کرد .

 در همین پیوند نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر ضرورت استفاده از انرژی‌های نوین در تامین برق مورد نیاز مردم، استقلال شرکت توزیع نیروی برق گلستان از مازندران را از مطالبات مردم این استان از وزارت نیرو دانست و گفت: وزیر نیرو در این خصوص به مجموع نمایندگان استان قول داد تا در اسرع وقت این اقدام انجام شود.

امان قلیچ شادمهر به ضعف ولتاژ برق در مناطق روستایی و برخی نقاط حاشیه شهر گنبدکاووس نیز اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از خاموشی‌ها و ضعف ولتاژ برق روستاهای این شهرستان قرار است از ترانس‌های تقویت برق استفاده شود.

نماینده مردم گرگان و آق قلا و عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی هم گفت : در سال‌های اخیر دولت توان مالی سرمایه‌گذاری نداشت و بستری سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت برق هم فراهم نبود که لازم است دولت سیزدهم با برنامه‌ریزی مناسب برای رفع مشکل کمبود تولید برق کشور اقدام کند.

رمضانعلی سنگدوینی گفت :  همزمان با تکمیل نیروگاه‌های ناتمام و اجرای فازهای توسعه ایی مانند نیروگاه علی آباد کتول می‌توان پروژه‌های تولید برق از منابع خورشیدی و بادی را در دستور کار قرار داد که این فرصت در مناطق شمالی گلستان فراهم است .

به گزارش ایرنا، رییس جمهور با همراه شماری از وزرا روز جمعه 13 اسفند در قالب شانزدهم سفر استانی دولت به گلستان سفر می کند.

به گفته علی محمد زنگانه  استاندار گلستان دیدار با خانواده شهدا و جمعی از برگزیدگان و اقشار مردم، حضور در نشست شورای اداری و بازدید از زیرساخت‌های استان از محورهای برنامه‌های سفر رییس دولت سیزدهم به این استان است.

همچنین طبق اعلام روابط عمومی استانداری گلستان، شماره تلفن ۱۱۱ به صورت شبانه روزی آماده دریافت درخواست های مردم گلستان در ایام این سفر خواهد بود.

آیت الله رئیسی در ۱۵ سفر پیشین استانی خود به استان‌های هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه وبویراحمد، بوشهر و گیلان سفر کرده بود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار