دبیر خانه کشاورز گلستان:

دبیر خانه کشاورز استان گلستان گفت : کاهش سود بانکی در بخش کشاورزی یکی از مطالبه های اصلی بهره برداران و فعالان اقتصادی در این استان از رییس جمهور است.

کاهش سود بانکی مطالبه اصلی کشاورزان گلستانی از دولت است

به گزارش گلستان ۲۴؛ علیقلی ایمانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: اکنون در شورای قیمت گذاری سود بانکی ارایه تسهیلات به بخش کشاورزی ۱۵ درصد لحاظ شده که بانک ها به این مصوبه عمل نکرده و پرداخت تسهیلات آن ها کمتر از ۱۸ درصد نیست.
وی ادامه داد: این تناقض در دریافت سود بانکی از کشاورزان ربطی به اعمال تحریم های ظالمانه ندارد بلکه در مدیریت اجرا بوده که باید به این معضل رسیدگی شود.
وی خاطرنشان کرد: با توحه به این که اقتصاد این استان برپایه کشاورزی بوده و ساماندهی سود بانکی در این بخش می تواند کشاورزی منطقه را از جمله در افزایش ضریب مکانیزاسیون، تامین سرمایه در گردش برای خرید نهاده های موردنیاز و افزایش بهره وری در تولید، شتاب داده و اقتصادی کند.
ایمانی تناسب سازی افزایش قیمت محصولات کشاورزی با افزایش قیمت نهاده های تولید از جمله کود، سم، بذر، ادوات دنباله بند و ماشین های کشاورزی و حق آبه را ضروری دانست و افزود: اکنون هزینه کرد کشاورزان با تولید آن ها همخوانی نداشته و در هر سال زراعی متحمل زیان فراوان می شوند.
استان گلستان در تولید ۱۵ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک(برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد.
دبیر خانه کشاورزی گلستان، رفع ممنوعیت کشت برنج در نوار جنوبی استان گلستان که از لحاظ منابع آبی مشکل ندارد، دیگر خواسته کشاورزان از رییس جمهور برشمرد و گفت: رفع این ممنوعیت برای این منطقه استان از بندرگز تا کلاله می تواند ارزش افزوده، ایجاد فرصت شغلی از طریق به کارگیری کارگران و به روز کردن واحدهای شالیکوبی و افزایش درآمد برای بهره برداران، همراه داشته باشد.
آبان ۹۷ هیات وزیران مصوبه‌ای مبنی بر ممنوعیت کشت برنج در همه استان‌ها بجز مازندران و گیلان را تصویب کرد، اما در استان گلستان ۱۵ هزار هکتار نسق‌های قدیمی وجود دارد که سابقه کشت برنج دارند.

همچنین با توجه به محدودیت های منابع آب و میزان تبخیری که در گلستان وجود دارد، مجوز کشت خشکه کاری برنج در این استان با وجود ممنوعیت کشت برنج به غیر استان های گیلان و مازندران ، ابتدای سال ۹۸ از هیات دولت اخذ شد.
گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد و در تولید محصولات کشاورزی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است به طوری که بخش کشاورزی این استان با ۲۲۰ هزار خانوار بهره بردار معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص را به خود اختصاص داده است.

رییس جمهور به همراه شماری وزرا فردا جمعه به استان گلستان سفر می کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار