رفع بیکاری جوانان و ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه شهری و روستایی از نیازهای جدی ساکنان ترکمن صحرا است.

گلایه ترکمن‌ها از بیکاری/ زیرساخت‌های ترکمن‌صحرا تکمیل نیست

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر؛ منطقه ترکمن صحرا، از سواحل شرقی دریای خزر تا مرز ترکمنستان و دشت‌های کلاله و مراوه تپه کشیده شده و علاوه بر تنوع اقلیمی از ظرفیت‌های فرهنگی و اقتصادی زیادی هم برخوردار است، با این حال دغدغه جدی آنها اشتغال است.

به دلیل کشاورزی بودن استان گلستان و با هدف اینکه خاک استان برای کشت حفظ شود طی سالیان دراز از تخصیص صنعت به استان گلستان خودداری شده است، حال آنکه بخش قابل توجهی از استان گلستان، خصوصاً در شهرستان‌های ترکمن نشین زمین‌های شور و لم‌یزرع زیادی دارد.

احداث کارخانه‌های تبدیلی در زمین‌های شور و غیر قابل کشت در ترکمن صحرا علاوه بر آنکه مشکل بیکاری جوانان منطقه را حل می‌کند به دلیل نزدیکی به زمین‌های حاصلخیز در نوار جنوبی استان برکات زیادی به همراه دارد.

«لطیفه قلیچ» بانوی ترکمن اهل روستای خواجه نفس به خبرنگار مهر گفت: من لیسانس جامعه شناسی دارم، هفت سال است که فارغ‌التحصیل شده‌ام و در این سال‌ها برای پیدا کردن یک کار حداقلی خیلی تلاش کردم ولی بی فایده بوده است.

وی افزود: نه تنها بانوان که مردهای ما هم در پیدا کردن کار توفیقی ندارند، زمین‌های زراعی مردم روستا شور و کم بازده است و کارخانه‌ای برای کار کردن جوانان در اطراف ما نیست.

وی اضافه کرد: برادر من برای نگهبانی و کارهای ساختمانی به تهران رفته و مثل برادرم در روستای ما زیاد است و این مسئله برای پدرها و مادرهای ما خیلی ناراحت کننده است.

آمار بالای بیکاری در ترکمن صحرا

امام جمعه اهل سنت شهرستان بندر ترکمن به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه آمار بیکاری در شهرستان ما بسیار زیاد است و این بیکاری تبعات بدی مثل روی آوردن جوانان به اعتیاد و دیگر معضلات اجتماعی می‌شود.

«آخوند عبدالرحمن کر» اضافه کرد: ما از دولت انتظار داریم تا با احداث کارخانه در زمین‌های شور منطقه زمینه اشتغال جوانان را فراهم کنند.

وی ادامه داد: ما خواستار این هستیم تا مسئولان موضوع گردشگری آشوراده که سال‌ها مطرح شده است را به طور جد دنبال کنند تا زمینه کار برای بخشی از جوانان ما فراهم شود.

وی با اشاره به مشکل گرانی و کمبود نهاده در بخش دامداری و کشاورزی گفت: از مسئولان انتظار داریم کشاورزان و دامداران را حمایت کنند زیرا هم اکنون شاهدیم که دامداران ما قادر به تأمین نیاز دام خود نیستند و برای رهایی از ضرر و زیان در حال فروش دام‌های خود هستند.

فرماندار بندرترکمن هم به خبرنگار مهر گفت: رسیدگی به موضوعات آشوراده و خلیج گرگان، آب‌گرفتگی شهری، رفع مشکلات جاده بندرترکمن به گمیشان، بندرترکمن به آق قلا و بندرگز و ریل قطار از مهمترین مشکلات شهرستان بندرترکمن است که باید به آن توجه شود.

عبدالغفور یاپنگ غراوی با بیان اینکه ره آهن باعث مشکلات ترافیکی در شهرستان بندرترکمن شده است افزود: به وسیله راه آهن، شمال و جنوب بندرترکمن به دو قسمت تقسیم می‌شود وقتی قطار عبور می‌کند مسیر حرکت خودروها بسته می‌شود.

غراوی ادامه داد: خواسته ما در وهله اول این است که مسئولان کشور ما را حمایت کنند تا مسیر ریل قطار را عوض کنیم و از حاشیه شهر عبور دهیم، اگر این مسئله شدنی نیست شرایط را برای افزودن راهبند محیا کنند.

زیرساخت‌های ترکمن صحرا تکمیل نیست

سرپرست فرمانداری آق قلا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اولین اولویت شهرستان آق قلا که نیاز به اعتبارات ملی دارد بحث چهار بانده کردن محور آق قلا به بندرترکمن و آق قلا به گنبد است که جز مطالبات مردمی هم است.

تنها مرکز تشخیص اسب کشور در شهرستان آق قلا نیازمند اعتبارات ملی استسلیمان هاشمی افزود: اولویت دیگر شهرستان آق قلا علاج بخشی سد وشمگیر است که از عمر مفید آن بیش از ۳۰ سال می‌گذرد و حل آن نیازمند اعتبارات ملی است.

وی اضافه کرد: تنها مرکز تشخیص اسب کشور در آق قلا وجود دارد که ساختمان آن تکمیل شده اما برای تجهیزات داخلی آن نیاز به اعتبارات ملی داریم.

هاشمی با بیان اینکه اولین بازارچه تخصصی فرش و صنایع دستی استان در شهرستان آق قلا در حال ساخت و تکمیل است افزود: بیش از ۶۰ واحد از صنایع مختلف بومی قرار است در این بازارچه مستقر و مشغول به کار شوند که تکمیل آن هم نیازمند اعتبارات ملی و از اولویت‌های شهرستان آق‌قلا است.

سرپرست فرمانداری آق‌قلا مشکلات موجود در پیست سوارکاری آق‌قلا را از جمله مهمترین مشکلات در حوزه سوارکاری و ورزش و جوانان را نام برد و اضافه کرد برای حل مشکلاتی که وجود دارد نیازمند مساعدت‌های ملی هستیم.

هاشمی ادامه داد: شهرک صنعتی آق‌قلا بزرگترین شهرک صنعتی استان گلستان است که متأسفانه ظرفیت هر سه فاز آن تکمیل شده است و اگر یک نفر متقاضی راه اندازی واحد جدید صنعتی باشد این امکان وجود ندارد، علاوه بر آن زیرساخت‌های آن نیازمند تقویت است.

وی تصریح کرد: بحث اجرایی شهرک هزار هکتاری یا منطقه آزاد اینچه برون آغاز شده است اما به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم مثل آب، برق و گاز تنها یک واحد آن فعال است و جهت تکمیل آن باید از طریق اعتبارات ملی حمایت شویم.

سرپرست فرمانداری آق‌قلا با بیان اینکه پتروشیمی گلستان یکی از مهمترین خواسته‌های مردم استان است افزود: مشکلات قضائی این پروژه تقریباً حل شده است و امیدواریم با نگاه ویژه مسئولان دلسوز نظام مشکل آن حل شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار